زنگ خطر انتقال بیماری های واگیر از پاکستان به ایران

5 تير 1394 ساعت 19:30

وزارت بهداشت و درمان پاکستان به تازگی اعلام کرده است که 84 درصد کودکان در ایالت بلوچستان این کشور هیچ نوع واکسنی دریافت نمی کنند؛ خبری که می تواند زنگ خطری برای احتمال انتقال بیماری های واگیر به خاک ایران باشد.


براساس گزارش مرکز عملیات اورژانس وزارت بهداشت پاکستان، از هر ۱۰۰ کودک پاکستانی در ایالت بلوچستان این کشور، تنها ۱۶ نفر آنها بطور کامل در برابر بیماری های مختلف از جمله فلج اطفال، آبله مرغان، سرخک و هپاتیت واکسینه می شوند. بلوچستان محروم ترین ایالت پاکستان، نزدیک به یک هزار کیلومتر مرز مشترک با ایران دارد و با توجه به تردد اتباع پاکستانی از گذرگاه های مختلف مرزی و همچنین برخی ترددهای غیرقانونی، به رغم تمام مراقبت های پزشکی و بهداشتی که از سوی ایران انجام می شود، احتمال انتقال ویروس بیماری های مسری خطرناک از پاکستان به داخل ایران وجود دارد.

یکی از مسوولان بخش بهداشت ایالت بلوچستان که خواسته نامش ذکر نشود، در مصاحبه با روزنامه داون پاکستان گفته است: بسیاری از مراکز واکسیناسیون در ایالت بلوچستان غیرفعال هستند. هرسال تعداد زیادی از کودکان در این ایالت به بیماری هایی نظیر سرخک، آبله مرغان، فلج اطفال و هپاتیت مبتلا می شوند. این بیماری ها سالانه موجب دهها کودک در بلوچستان می شود.

در سال های اخیر، منحنی میزان ابتلا به فلج اطفال در پاکستان روند صعودی داشته است. سطح پایین سواد و آگاهی مردم در بسیاری از مناطق پاکستان به ویژه ایالت بلوچستان، تاثیر منفی تبلیغات گروه های افراطی علیه استفاده از روش های علمی و پزشکی برای پیش گیری از بیماری ها و همچنین خطر حملات تروریستی به گروه های واکسیناسیون، از عمده ترین دلایل ضعف فعالیت های واکسیناسیون در این کشور است.

پاکستان، افغانستان و نیجریه تنها کشورهایی هستند که تاکنون نتوانسته اند تا کنون بیماری فلج اطفال را ریشه کن کنند.

ویروس بیماری فلج اطفال از حدود ۱۵ سال پیش در ایران ریشه کن شده است.

** ضرورت استفاده از تجربه و همکاری ایران

خانم دکتر سائره افضل ترار وزیر بهداشت پاکستان حدود ۱۰ روز پیش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به شیوع بیماری مسری فلج اطفال در کشورش به عنوان یکی از مشکلات بزرگ این کشور، اعلام کرد که تجربه و توانمندی ایران می تواند کمک قابل توجهی برای ریشه کن ساختن این بیماری در پاکستان باشد.

این مقام پاکستانی گفت: ایران نه تنها تجربه ارزشمندی در زمینه ریشه کن ساختن بیماری فلج اطفال دارد و در سال های گذشته توانسته است این بیماری را بطور کامل از بین ببرد بنابراین تجربه های ایران می تواند برای پاکستان و همچنین برای افغانستان مفید باشد.

این مقام پاکستان اظهار داشت: ایران نه تنها توانسته فلج اطفال را ریشه کن کند، بلکه توانسته یک نظام جامع سلامت و بهداشت برای خود ایجاد کند.

وی همچنین اظهار داشت که طرف ایرانی پیشنهاد کرده است تا با استقرار در دو طرف مرز مشترک ایران و پاکستان، اقدامات لازم را برای مقابله با خطر احتمال انتقال بیماری هایی نظیر فلج اطفال، سرخک، وبا و دیگر بیماری های مسری را انجام دهد که البته این کار نیاز به هماهنگی دستگاه های ذیربط از جمله وزارت خارجه دارد و ما موضوع را به آنها منتقل خواهیم کرد.

وزیر بهداشت پاکستان همکاری در زمینه تولید دارو را یکی دیگر از ظرفیت های توسعه همکاری میان کشورش با جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: ایران توانمندی خوبی در تولید انواع واکسن از جمله واکسن خوراکی فلج اطفال دارد و می تواند کمک خوبی برای رفع نیازهای پاکستان باشد ضمن اینکه ایران نیز می تواند از تجربیات و توانمندی های پاکستان در زمینه تولید دارو بهره مند شود.


کد مطلب: 47558

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/47558/زنگ-خطر-انتقال-بیماری-های-واگیر-پاکستان-ایران

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir