۱

چند معتاد در جهان وجود دارد؟

تاریخ انتشار
شنبه ۶ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۰
چند معتاد در جهان وجود دارد؟
در روز بین المللی مبارزه با مواد مخدر جلساتی در وین، ژنو و نیویورک برگزار و گزارش سال ۲۰۱۵ میلادی سازمان ملل از شرایط جهانی مواد مخدر بررسی شد.

کارشناس دفتر مواد مخدر و جرائم سازمان ملل ضمن تشریح گزارش جدید این سازمان و ارائه آمار یادشده افزود: به صورت نسبی بین افراد پانزده تا شصت و چهار ساله، به طور میانگین پنج ممیز دو دهم درصد از این افراد، در دوازده ماه گذشته حداقل یکبار مواد مخدر مصرف کرده اند و مصرف کنندگان مشکل دار حدود شش دهم درصد از این افراد را تشکیل می دهند.

«توماس پیتسچ من» با تمرکز بر استفاده مواد مخدر در زندان ها گفت: نتیجه شصت و دو تحقیق در چهل و دو کشور مختلف در جهان نشان می دهد که یک سوم افراد زندانی در زمان محکومیت خود مواد مخدرمصرف می کنند.

تحلیلگر مطالعات و روند استفاده مواد مخدر در شاخه تجزیه و تحلیل بخش تحقیقات این دفتر، تعداد تزریق کنندگان مواد مخدر در سطح جهان را دوازده میلیون و دویست هزار نفر خواند و گفت: سیزده و نیم درصد از این افراد به بیماری ایدز و پنجاه و دو درصد به هپاتیت سی مبتلا هستند.

وی افزود: مبتلایان به بیماری ایدز شش دهم درصد از جمعیت جهان و مبتلایان به هپاتیت سی نیز سه درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند.

تحلیلگر مطالعات استفاده مواد مخدر سه دهم درصد از مرگ و میر جهانی را ناشی از استفاده مواد مخدر دانست و گفت: صد و هشتاد و هفت هزار نفر بر اثر استفاده از مواد مخدر جان خود را از دست داده اند که بیشترین آمار مربوط به آسیا و ناشی از استفاده تریاک بوده است.
توماس پیتسچ من گفت: یک سوم افرادی که از مواد مخدر استفاده می کنند، زنان هستند ولی زنان فقط یک پنجم از افرادی را تشکیل می دهند که تحت درمان قرار می گیرند.

وی افزود: در بین افرادی که مواد مخدر تزریق می کنند، زنان بیشتر به بیماری ایدز و هپاتیت مبتلا هستند.

این تحلیلگر مطالعات استفاده مواد مخدر با اشاره به اهمیت جلوگیری از استفاده جوانان از مواد مخدر، تمرکز گزارش سال ۲۰۱۵ میلادی را بیشتر بر درمان مصرفکنندگان دانست و گفت: از انبوه جمعیت معتاد به مواد مخدر، فقط شش میلیون نفر در سطح جهان درمان مورد نیاز خود را دریافت می کنند.

توماس پیتسچ من با اشاره به اینکه هشتاد و پنج درصد از تریاکی که در جهان موجود است، در افغانستان تولید می شود، گفت: چهل و دو هزار تن تریاک در سال ۲۰۱۴ میلادی تولید شده است.

وی در پایان گفت: مصرف کوکائین در آمریکا شمالی به خصوص در بین جوانان و در برخی بازارهای اروپایی کاهش چشمگیری داشته ولی در کشورهای دیگر مصرف آن افزایش داشته است.

در این نشست همچنین «سیمونا مناسبیان» که ریاست جلسه را برعهده داشت، با تشریح بخش هایی از گزارش امسال سازمان ملل گفت: بازار غیر مجاز مواد مخدر، تاثیر این مواد بر سلامت و چگونگی مقابله و درمان استفاده غیر مجاز مواد مخدر در فصل نخست این گزارش و پیشنهاد کشت های جایگزین مواد مخدر نیز در فصل دوم این گزارش آمده است.

قائم مقام دبیرکل سازمان ملل نیز در این نشست با اشاره به تبعات زیان بار سلامتی و بهداشتی استعمال مواد مخدر گفت: قاچاق مواد مخدر به آتش ناامنی و بی ثباتی در بسیاری از مناطق جهان دامن می زند.

«یان الیاسون » افزود: بسیاری از گروه های تروریستی، فعالیت های خود را از طریق معاملات غیرمجاز اقتصادی از جمله قاچاق مواد مخدر تامین مالی می کنند.

قائم مقام دبیرکل سازمان ملل همچنین اجرای کامل کنوانسیون های مبارزه با مواد مخدر را در راستای احترام به حقوق بشر و هنجارهای اجتماعی خواستار شد.

مدیر بخش تحلیل سیاستگذاری ها و روابط عمومی دفتر مواد مخدر و جرائم سازمان ملل نیز در این جلسه از برگزاری جلسه ویژه مجمع عمومی در ماه آوریل سال ۲۰۱۶ میلادی خبر داد و گفت: جمع آوری اطلاعات گزارش سال جاری، از جولای سال ۲۰۱۴ میلادی آغاز شد و از بیستم ژانویه تا بیستم فوریه توسط کشور های شرکت کننده مورد بازبینی قرار گرفت.

«ژان لوک لماهیو» افزود: علاوه بر موثق بودن مراکزی که چنین اطلاعاتی از آنها جمعآوری شده است، سیزده دانشمند و محقق نیز بر صحت و درستی آمار این گزارش جهانی نظارت داشتند.
مرجع : نسیم
کد مطلب : ۴۷۶۲۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.