۲

بررسی بازدهی بازارهای مالی

تاریخ انتشار
جمعه ۵ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۱
بررسی بازدهی بازارهای مالی
پيش بيني هاي وال استريت ژورنال نشان مي دهد طي سال ۲۰۱۵ قيمت طلا روند نزولي را پيش مي گيرد. براين اساس حتي برخي تحليل ها تاييد مي کند که بهاي اين فلز گرانبها بين عدد ۱۰۹۰ دلار براي هر اونس و ۱۰۵۰ دلار براي هر اونس نوسان خواهد داشت. انتشار اين اطلاعات سرمايه گذاران بازار جهاني را با ترديدهاي براي ادامه حضور در اين بازار همراه کرده است.

به گفته فعالان بازار در صورتي که روند نزولي قيمت گذاري ها ادامه پيدا کند، علاقه مندي به خريد طلا حداقل در بين سرمايه گذاران عادي بازار کاهش مي يابد. در همين حال بررسي ها تاييد مي کند که قيمت نفت نيز طي سال ۲۰۱۵ همچنان مسيرکاهش را پيش مي گيرد. به دنبال کاهش قيمت نفت، بهاي طلا هم روند نزولي خواهد داشت.

پيش بيني اکونوميست از آينده صنعت انرژي و قيمت نفت هم اين تحليل را تاييد مي کند. اکونوميست در شماره ويژه سال ۲۰۱۵ خود تاييد کرده است با افزایش رشد اقتصادی در سال ۲۰۱۵ میزان مصرف انرژی با افزایش تقاضا در حوزۀ نفت ۳% افزایش خواهد یافت و به ۹۴ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. پس از سالها وفور نعمت، غولهای بزرگ نفتی تلاش خواهند کرد تا در مسیر سرمایه گذاری های کوچک قدم بگذارند. البته موفقیت شرکتهای بزرگ نفتی تا اندازه ای به میزان استخراج سنگ شیل در آمریکا نیز بستگی خواهد داشت. به مدد و لطف این نعمت در آمریکا، میزان تولید جهانی در وضعیت بسیار مطلوبی است و یکی از دلایل کاهش قیمت نفت در کنار عوامل ژئوپولیتیکی نیز همین مسئله است.

استخراج گاز شیل به موازات این مسئله، می تواند صادرات گاز مایع طبیعی (ال ان جی) را نیز تحت تأثیر قرار دهد. با آغاز به کار سابین پس(Sabine Pass) در ایالت لوئیزیانای آمریکا در سال ۲۰۱۵ این منطقه شاهد استخراج گاز طبیعی خواهد بود. افتتاح ترمینال واردات گاز در لهستان و لیتوانی در سال آینده به منظور کاهش وابستگی اروپا به گاز روسیه از دیگر تحولات در حوزۀ انرژی در سال آینده است.

رشد و افزایش تقاضا در آسیا و همچنین کاهش مشتریان گازهای آلوده، به تولیدکنندگان گاز کمک خواهند کرد تا آنها گاز تمیزتری تولید کنند. چینی ها که قصد داشتند فعالیت های استخراجی در حوزۀ گاز شیل را با توجه به ذخایر بالایشان افزایش دهد به دلیل موانع ژئوپولیتیکی و نقص در تکنولوژی های استخراجی به تعویق خواهند انداخت.

برهمين اساس تحليل ها همگي به سمت کاهش قيمت نفت و نزول دوباره طلا پيش رفته است.

در همين حال نوسان قيمت طلا در بازارهاي جهاني و افزايش بهاي دلار در بازار ايران منجر به بازدهي مثبت بازارهاي مالي شده است. بررسي ها نشان مي دهد، قيمت دلار هفته گذشته يک درصد افزايش يافته است. پيش از اين بهاي دلار بيش از ۸ درصد رشد را نيز تجربه کرده بود. براين اساس قيمت طلا نيز تحت تاثير دلار، رشد دوباره اي را تجربه کرده است. با اين حال بهاي سکه طي هفته گذشته يک درصد کاهش داشته است. افت قيمت سکه نيز تحت تاثير کاهش قيمت طلا در بازارهاي جهاني رخ داده است. در همين دوره زماني بورس کمتر از ۹۵ صدم درصد رشد داشته است. برهمين اساس بيشترين ميزان بازدهي در بازارهاي مالي مربوط به دلار بوده است.

مرجع : خبرآنلاین
کد مطلب : ۴۷۸۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.