۰

افزایش نرخ ارز؛ دور از انتظار یا انتظار همگانی؟

تاریخ انتشار
شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۱
افزایش نرخ ارز؛ دور از انتظار یا انتظار همگانی؟
قیمت گروه‌های مختلف کالایی در کشور اگرچه با شتاب کمتر و شیب ملایم‌تری نسبت به زمانی که نرخ تورم تا 40 درصد رسیده بود، بالا می‌رود اما ارابه تورم همچنان در حرکت است و این در حالی است که افزایش نرخ بسیاری از کالاها گاه با وجود تثبیت یا حتی کاهش قیمت جهانی آن‌ها است و این نشان از کاهش ارزش پول ملی دارد و به بالا رفتن نرخ ارز می‌انجامد.

بنابراین انتظارات افزایشی در بازار ارز پابرجاست و این انتظارات اکنون با افزایش تقاضا بیش از عرضه در هفته‌های اخیر، کاهش نرخ نفت، کاهش ارزش ریال در برابر درهم امارات متحده عربی در دبی، تمام شدن ماه صفر و آغاز خریدوفروش‌های مربوط سفرهای آغاز سال نو میلادی و نزدیک شدن به موعد مسافرت‌های نوروزی و رزروهای مربوط به آن همراه شده است.

اما به‌قول دبیرکل کانون صرافان اگر افزایش قیمت ارز به‌صورت منظم، تدریجی و آرام یعنی با درصد اندک ماهانه و به‌شکلی شناور و مدیریت‌شده باشد، مشکلی در بازار ایجاد نمی‌کند. چراکه در این صورت فعالان اقتصادی می‌توانند برای فعالیت‌های خود برنامه‌ریزی کنند و با بازار هماهنگ باشند.

از این رو از دولت انتظار می‌رود که از یک‌سو بازار را مدیریت کند و از سوی دیگر حرکت به‌سوی ارز تک‌نرخی را با جدیت دنبال کند، زیرا قيمت‌هاي دوگانه ارز موجد انگیزه بالایی برای رانت‌خوارانی است که به ارز دولتی دسترسی دارند و هرچه فاصله قیمت ارز آزاد با این ارز بیش‌تر شود، سوءاستفاده آنان را بیش‌تر می‌کند.
مرجع : پول نیوز
کد مطلب : ۴۹۲۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.