۰

اشتباه جبران ناپذیر حاشیه‌سازی در موضوع بورسیه‌ها

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۲
اشتباه جبران ناپذیر حاشیه‌سازی در موضوع بورسیه‌ها
محمدمهدی زاهدی ظهر امروز در نشست خبری ابلاغ سیاست های برنامه ششم توسعه در عرصه علم و فناوری با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی برنامه ششم توسعه و دیدار اساتید ایران با مقام معظم رهبری اظهار داشت: رابطه تنگاتنگی بین سیاست های ابلاغی و فرمایشات مقام معظم رهبری است و اگر دغدغه های رهبر برطرف نشود ممکن است سیاست های ابلاغی به خصوص در حوزه علم و فناوری محقق نشود.

شتاب علمی کشور نباید کاهش یابد

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به نگرانی‌های مقام معظم رهبری نسبت به کاهش نرخ تولید علم اشاره و عنوان کرد: هرچند ما مقام 16 را در حوزه تولید علم حفظ کرده ایم اما کاهش رشد علمی را داشته ایم و از ارتقای علمی فاصله گرفته ایم و در ده سال گذشته ارتقای جایگاه در رتبه بندی جهانی را داشته ایم.

وی افزود: مقام معظم رهبری به صراحت در این جلسه نگرانی خود را در حوزه علوم انسانی ابراز کردند که در این حوزه عقب هستیم.

وی به تاکید رهبر به نقش علوم انسانی در توسعه صنعتی کشور تاکید کرد و گفت: پیشرفت در صنعت همیشه تنها منوط به پیشرفت در تکنیک و فن نیست بلکه روابط انسانی و روابط بین کارگر و کارفرما بسیار حائز اهمیت است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: دغدغه دیگر مقام معظم رهبری در طمینه موضوع آمایش سرزمینی و حوزه آموزش عالی کشور است و لازم است در زمینه تناسب رشته تحصیلی با اشتغال تمرکز و توجه بیشتری صورت گیرد.

وی ادامه داد: متاسفانه با خیل عظیمی از بیکاران دانشگاهی مواجه هستیم که به یقین یکی از دلایل آن این است که در تربیت نیرو چند اشکال به آموزش عالی کشور وارد است.

آموزش عالی متاسفانه مهارت محور نیست

وی به بحث مهارت اشاره کرد و گفت: آموزش عالی متاسفانه مهارت محور نیست و نیروی خود را حرفه ای تربیت نمی کنند و می توان گفت ارتقای علمی وجود دارد اما در حوزه مهارت به شدت با کمبود مواجه هستیم.

زاهدی اذعان کرد: لازم است نیازهای کشور را بر پایه آمارهای واقعی ببینیم، تمرکز بیشتری بر این مسئله که به عنوان مثال در ده سال اینده صنعت ما تا چه میزان به مهندس موانیک، عمران و ... نیاز داریم داشته باشیم.

وی به افزایش و یا سطربندی رشته های موجود در استان ها اشاره کرد و گفت: این مسئله بر اساس قابلیت های منطقه ای تعریف نشده است و با توجه به ظرفیت های استان کرمان در زمینه کشاورزی لازم است تمرکز بیشتری به این حوزه شود.

زاهدی در زمینه موضوع حاشیه سازی و سیاسی کاری در وزارت علوم به خصوص در 2 سال گذشته بیان کرد: متاسفانه در این دو سال شاهد مواردی از این قبیل بوده ایم و یکی از آن‌ها مسئله بورسیه ها است که مقام معظم رهبری از آن به عنوان کار غیرقانونی نام بردند.

وی یادآور شد: رهبر انقلاب به انتقاد شدید از حاشیه سازی و سیاست بازی در محیط های علمی پرداختند و گفتند محیط دانشگاه باید محیط فهم سیاسی، آگاهی و دانش سیاسی باشد اما سیاسی کاری و حاشیه پردازی به کار اصلی دانشگاه ها یعنی تلاش و پیشرفت علمی ضربه جدی می زند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به چاپ کتابی در حوزه معاونت فرهنگی وزارت علوم تحت عنوان استراتژی فرهنگی دانشگاه ها و آموزش عالی اشاره و خاطرنشان کرد: با پیگیری کمیسیون از توزیع این کتاب جلوگیری شده و می توان گفت: تمام این کتاب تبلیغ سکولاریسم و تبلیغ تشویق دانشجویان به حرکات رادیکالی است.

وی افزود: نشریاتی در دانشگاه‌ها با اموال بیت المال چاپ می شوند که دین و جمهوری اسلامی ایران را نشانه می گیرند و در واقع چیزی جز تبلیغ فمینیست، قوم گرایی و ... نیست.

اشتباه جبران ناپذیر حاشیه سازی در موضوع بورسیه ها

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: بحث بورسیه‌ها با حیثیت جامعه علمی کشور برخورد شد و در نهایت 36 نفر مشکل جدی داشتند و 37 هزار نفر مطرح شد، آیا خطاب یک درصد تا به این حد بزرگ بود که از روز اول 37 هزار نفر در رسانه ها اعلام شود.

وی ادامه داد: در بین این اسامی، دانشجویان نخبه ای وجود داشت که لطمه بزرگی به آن ها وارد کرد و اسیر سیاسی بازی های برخی مسئولین شدند و انتظار حداقلی ما از وزیر علوم و دادستان کشور برای برخورد با با مصوبان این طرح می باشد.

مسئولان قدرشناس اساتید متعهد و متدین باشند

وی به دغدغه دیگری از مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: متاسفانه آنگونه که باید از اساتید متدین، متعهد و عالم قدردانی نمی شود.

زاهدی یادآور شد: توجه رهبر به تحصیلات تکمیلی و اینکه باید با برنامه ریزی صحیح ورودی و خروجی صورت گیرد و یک نظام تحصیلات تکمیلی در کشور ایجاد شود که در چارچوب برنامه های کلی نسبت به اقزایش دانشجویان تحصیلات تکمیلی اقدام کنیم.

وی افزود: تحصیلات تکمیلی باید هدفدار و هدفمند باشد و خروجی های پژوهشی باید ماموریت گرا و محورگرا باشند و از توسعه بی‌رویه و کم‌کیفیت تحصیلات تکمیلی جلوگیری کرد.

زاهدی تصریح کرد: ضرورت عملیاتی شدن نقشه جامع علمی کشور نکته دیگری بود که رهبر انقلاب خطاب به مسئولان آموزش عالی و اساتید دانشگاه ها بیان کردند و بحث پیشرفت علمی کشور به صورت یک گفتمان رایج درآمد و تبدیل به یک جریان عملی شد.

مرجع : تسنیم
کد مطلب : ۴۹۲۷۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.