جای خالی برخی کالاهای داخلی در فهرست کالاهای ممنوعه وارداتی

تسنیم , 21 تير 1394 ساعت 21:37

یک تولیدکننده بابیان اینکه قرار بود در لیست ۱۲۷ گانه‌ کالاهای تولید داخل که وزارت صنعت برای حمایت از تولید داخل به هیأت دولت ارسال کرده بازنگری شود گفت: متاسفانه برخی از کالاهایی که در داخل کشور تولید می شوند در این فهرست جایی ندارند.


حسین مقدم در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به فهرست وزارت صنعت برای جلوگیری از واردات کالاهایی که تولید داخل دارند، اظهار داشت: متاسفانه برخی از کالاهایی که در داخل کشور تولید می‌شوند، در این فهرست قرار ندارند.

وی با بیان اینکه این موضوع باعث شده تا تعدادی از وزارتخانه‌ها نیز بدون توجه به تولیدات داخلی اقدام به سفارش کالاهای خارجی می کنند، افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت سال گذشته فهرست دیگری از کالاهایی را به دولت اعلام کرد که بر مبنای آن، وزارتخانه‌ها از خرید این کالاها منع شدند و این کار غیرقانونی بود.

این تولیدکننده اضافه کرد: در حال حاضر برخی از تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی از جمله لپ‌تاپ و کامپیوترهای بدون کیس نامه‌های متعددی به وزارتخانه ارسال کرده اند تا کالاهای تولیدی آنها در لیست کالاهای تولیدداخلی که سازمان ها به ملزم به خرید آنها هستند باشد اما هنوز توجهی به این درخواست ها نشده است. این در حالی است که وزارت صنعت آمار تولید تولیدکنندگان را به شدت کنترل می کند و اگر یک تولیدکننده یک ماه آمار تولید خود را به وزارت صنعت، ارایه نکند، حتما این وزارتخانه پیگیری می کند، بنابراین در جریان تمام امور هست باید ترتیبی اتخاذ کند تا از واردات کالاهایی که مشابهه تولید داخل دارند جلوگیری کند.

مقدم با اشاره به اینکه قرار بود بازنگری در لیست ۱۲۷ گانه‌ای کالاهای تولید داخل که وزارت صنعت برای حمایت از تولیدداخل به هیأت دولت ارسال شده صورت گیرد، افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی تولید لوازم الکترونیکی در کشور است و می تواند با صدور بخشنامه‌ها از خروج ارز از کشور جلوگیری و حمایت خود را از تولیدات داخلی انجام دهد اما هنوز چنین امری اتفاق نیفتاده است. در کنار این موضوع افزایش حجم قاچاق و کم اظهاری ها در گمرکات برای ترخیص کالاهای وارداتی نیز بر مشکلات ما افزوده است.

وی با بیان اینکه هیچ صنعتی در دنیا به دلیل صرف اقتصادی از صفر تا صد کالا را خود تولید نمی‌کند، اظهارداشت: نباید قیمت تمام شده به بهانه تولید داخلی کردن همه قطعات، بالا رود و قدرت رقابت از تولیدکننده گرفته شود.


کد مطلب: 50099

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/50099/جای-خالی-برخی-کالاهای-داخلی-فهرست-ممنوعه-وارداتی

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir