۰

طرح انتقال آب دریای خرز به دریاچه ارومیه چه شد؟

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۳
طرح انتقال آب دریای خرز به دریاچه ارومیه چه شد؟
خلیل ساعی با اشاره به این‌که تمامی پروژه‌ها و طرح‌های مربوط به احیای دریاچه ارومیه براساس مصوبات کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه اجرایی می شود، اظهار داشت: بندهای مصوب این کارگروه مورد تحقیق، بررسی و ارزیابی برجسته‌ترین کارشناسان امر قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که ممنوعیت از هرگونه افزایش برداشت از منابع آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه و جلوگیری از توسعه جدید در بخش کشاورزی مورد توجه ستاد احیا قرار دارد، خاطرنشان کرد: جلوگیری از برداشت غیرمجاز از آب‌های سطحی و توقف کلیه طرح‌های سدسازی در دست مطالعه و اجرایی به جز سدهای شهید مدنی و چراغ‌ویس نیز مدنظر است.

ساعی از انتقال پساب تصفیه خانه های حوضه آبریز به دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه به دنبال طرح انتقال آب از رودخانه زاب، پیاده سازی برنامه جامع آموزش، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی و جلب مشارکت‌های عمومی و جوامع محلی در راستای تبیین پیامدهای وضعیت موجود موجود است.

وی ساماندهی چاه‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه و نصب کنتورهای هوشمند و حجمی جهت کنترل برداشت، کنترل و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی، انتقال آب به جزایر و تالاب های حاشیه دریاچه از سد حسنلو و بازگشایی مسیر آبراهه‌های ورود به تالاب‌های جنوبی و همچنین تهیه کاداستر اراضی حوضه آبریز دریاچه را از جمله مصوبات کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه عنوان کرد.

مدیرکل بحران استان آذربایجان‌شرقی از طراحی و استقرار سامانه تصمیم‌یار مدیریت جامع یکپارچه حوضه آبریز دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: شناسایی کانون های تولید ریزگرد و تثبیت آن، برنامه حفاظت اکولوژیم پارک ملی دریاچه ارومیه، مقابله با چاه‌های غیرمجاز و فاقد پروانه، شناسایی محدوده‌های اثرگذار بر آبدهی رودخانه اصلی منتهی به دریاچه نیز مورد توجه ستاد است.

ساعی با بیان این‌که انتقال آب دریای خرز به دریاچه ارومیه بنا به دلایل کارشناسی و فنی منتفی است، افزود: ستاد به دنبال آسیب شناسی اثرات سلامتی، بهداشتی، اجتماعی و زیست محیطی ناشی از خشک شدن بخشی از دریاچه ارومیه، تهیه و اجرای برنامه پیشگیری و کاهش ریسک اثرات محتمل نیز است.

وی شناسایی گونه های گیاهی شورپسند متناسب با شرایط منطقه و امکان سنجی استفاده از فناوری های نوین در راستای احیای دریاچه ارومیه را از دیگر اقدامات صورت گرفته عنوان کرد و گفت: تهیه برنامه افزایش اشتغال و معیشت جایگزین از سوی دستگاه‌های مربوطه بایستی مورد توجه قرار گیرد.
مرجع : تسنیم
کد مطلب : ۵۰۱۸۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.