۰

بورس ایران پس از توافق هسته ای

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۰
بورس ایران پس از توافق هسته ای
محمد فطانت، درباره آثار توافق تاریخی بر اقتصاد ایران و برنامه های سازمان بورس برای آینده بازار سرمایه اظهارداشت: طبق تحلیل های معتبر داخلی و خارجی مانند موسسه گلدمن ساکس، اقتصاد ایران بعد از نهایی شدن لغو تحریم ها بالاترین رشد دنیا را به خود خواهد دید. چرا که بر همگان عیان و واضح است که این کشور پهناور و دارای ذخایر غنی چه ظرفیت هایی داشته و چه تعداد علاقمند به سرمایه گذاری در پروژه های متعدد و وسیع و در سطح جهانی دارد.

وی با تاکید براینکه باید از مقام معظم رهبری، دولت تدبیر و امید، شخص رئیس جمهور و تیم مذاکره کننده قدردانی و تشکر ویژه کرد، ادامه داد: بنابراین ایران می تواند به یکی از کشورهای برتر در عرصه اقتصاد جهانی تبدیل شده و حتی به زعم کارشناسان بین المللی، می تواند در بین ۱۱ کشور اول دارای بیشترین رشد بایستد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: درباره آثار توافق بر بازار سرمایه هم انتظار این است که صنایع و شرکت ها براساس نوع فعالیت و جایگاهی که دارند طی دوره های زمانی کوتاه، میان مدت و بلندمدت از توافق تاریخی متاثر شوند. در کنار همین وضعیت است که شرایط جذب سرمایه گذاری خارجی به اقتصاد ایران فراهم شده و بازار سرمایه در اولویت توسعه قرارگرفته است.

فطانت ادامه داد: بنابراین درحالی برخی شرکت ها به رغم همه فشارها و تحریم ها عملکرد قابل قبولی داشته و با برنامه اقتصاد مقاومتی از محدودیت های موجود و چندین ساله عبور کرده اند که با لغو تحریم ها و ترسیم چشم اندازی مثبت، می توان شاهد توسعه فعالیت شرکت ها در عرصه ملی و بین المللی آن هم با هزینه ها و محدودیت های کمتر و همچنین رشد سود آوری و بهبود فضای کسب و کار و بهره وری بود.

وی خاطرنشان کرد : با این حال وجود ریسک های سیستماتیک و مشکلاتی درصنایع مانند نرخ خوراک پتروشیمی به طور کاملا" واضح، اجازه اجرای پروژه ها و برنامه های مدنظر نمی دهد. این موضوع یکی از دغدغه های اصلی بازار سرمایه و فعالان است ولی انتظار می رود این گونه مسائل هم در آینده و به فراخور زمان و شرایط برطرف شده و در آینده نمود بیشتری یابد.

وی با تاکید بر تداوم حمایت های دولت و نظام از بازارسرمایه ادامه داد: واقعیت این است که در اولویت قرارگرفتن بازار سرمایه در اقتصاد کشور و موتور محرکه بودن این بازار، نظر همه دست اندرکاران ارشد دولت و نظام بوده و هست و باید این فرصت از سوی همه فعالین و مدیران مغتنم شمرده شود.
دبیر شورای‌عالی بورس در واکنش به این سئوال که با توجه به علاقه سرمایه گذاران خارجی به حضور در بازارسرمایه ایران و ظرفیت های متعدد و پیدا و پنهان این بازار، چه اولویت های مهمی مدنظر قرار دارد؟ گفت: یکی از برنامه های اصلی که درآینده ای کوتاه مدت عملی خواهد شد برگزاری همایشی بین المللی با حضور سرمایه گذاران خارجی و اعلام رسمی OPEN UP بورس ایران (گشایش رسمی) است تا متقاضیان خارجی فعالیت در بازارسرمایه ایران ضمن آشنایی در عمل هم دارای امکان حضور و فعالیت داشته باشند.

فطانت ادامه داد: درکنار این رویداد مهم، باید ابرازهای متنوع و جدیدی طراحی و به کار گرفته شود که مقدمات این برنامه هم از قبل فراهم شده است. سومین اولویت اصلی هم تسریع در هرچه شفاف تر کردن بازارسرمایه و رفع همه مسائل و حواشی آن و توسعه استانداردها و امکان ارتباطی است.

وی درخاتمه تاکید کرد: با این حال با توجه به وجود درایت و پختگی در اصحاب بازارسرمایه، انتظار می رود هر کدام از دست اندرکاران و مدیران به نوبه خود در توسعه هرچه بیشتر بازارسرمایه ایران عزیز حضوری فعال داشته و در جذب سرمایه گذاران خارجی و کمک به عملی شدن ابزارهای نوین نقش داشته باشند تا زمینه رشد اقتصادی کشور از طریق بازارسرمایه فراهم شود.
مرجع : مهر
کد مطلب : ۵۰۵۴۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.