۰

سامانه ضدموشکی آمريکا در اروپا هيچ ربطی به ايران ندارد

تاریخ انتشار
جمعه ۲۶ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۴
به گزارش اسپوتنیک، یک نماینده مجلس نمایندگان لهستان ادعا کرد استقرار سامانه دفاعی ضد موشکی آمریکا در اروپا هیچ ارتباطی به بالستیک ایران ندارد، بلکه ناشی از تیره شدن روابط بین واشنگتن و مسکو است.

"تادئوش ایوینسکی،" معاون رئیس کمیسیون امور خارجی مجلس نمایندگاه لهستان گفت: «این طرح آمریکایی که استقرار یک سامانه دفاعی ضد موشکی در شرق اروپا در آن پیش بینی شده است، هیچ ارتباطی با تهدید از سوی ایران ندارد، بلکه به وضعیت کنونی روابط بین روسیه و آمریکا مربوط می شود.»

وی در ادامه مدعی شد : « حتی برخی از مقامات سیاسی لهستان امروز می گویند که توافق (درباره برنامه هسته ای ایران) ممکن است این سپر موشکی آمریکا را پیچیده یا حتی متوقف کند. طرح های استقرار این سپر موشکی در لهستان از چند سال پیش وجود دارد و آمریکایی ها در آن زمان اعلام کردند که هدف از این طرح، در درجه نخست مهار تهدید ایران است. من شخصا بارها شنیده ام که سخن از موشک هایی است که قرار است در رومانی و همچنین در لهستان، نزدیک شهرهای « اسلوپسک » و « رادزیونکوف » مستقر شود. اما بد شدن روابط روسیه وآمریکا این فکر را القا می کند که ایران هیچ ربطی به این طرح ندارد.»

ایوینسکی افزود : « اگر این سامانه ضد موشکی امروز مستقر شده بود، قطعا بر ضد تسلیحات روسیه، مثلا بر ضد سامانه های موشکی اسکندر مستقر در منطقه کالینینگراد هدایت می شد. آمریکا می گوید این سامانه دفاعی بر ضد روسیه نیست، اما از دادن ضمانت های حقوقی الزام آور در این خصوص خودداری می کند.»

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد روسیه منتظر پاسخ آمریکا در مورد تعلیق ایجاد سپر ضد موشکی در اروپا است. وی پس از پایان مذاکرات بین ایران و گروه پنج به علاوه یک درخصوص برنامه هسته ای ایران، در وین به خبرنگاران گفت رئیس جمهور آمریکا آوریل ۲۰۰۹ در پراگ گفته بود پس از حل و فصل مسئله هسته ای ایران، اروپا دیگر نیازی به سامانه دفاع ضد موشکی نخواهد داشت.

لاوروف گفت : « به همین خاطر است که ما توجه شرکای آمریکایی خود را به این موضوع جلب می کنیم و منتظر پاسخ آنها هستیم.»
مرجع : باشگاه خبرنگاران
کد مطلب : ۵۰۷۹۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.