۰

افزايش صادارت نفت ايران قيمت نفت را کاهش مي دهد

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۹
خبرگزاری اسپوتنیک در تحلیلی به بررسی این موضوع پرداخت که آیا با ورود ایران به بازار نفت و افزایش صادرات سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) قیمت نفت از این هم بیشتر کاهش خواهد یافت یا خیر.


شکی نیست ، برداشته شدن تحریم ها علیه ایران به معنای آن است که یک فعال بزرگ وارد بازار نفت جهان خواهد شد و این امر به معنای آن است که به طور طبیعی باید قیمت نفت بیشتر کاهش یابد، چون همین حالا بازار نفت اشباح است و با افزایش صادرات ایران، بازار بیش از پیش اشباح خواهد شد.


ایران و گروه پنج به علاوه یک، متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت (چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آمریکا) به علاوه آلمان، ۱۴ ژوییه امسال، درباره پرونده هسته ای ایران به توافق رسیدند. توافقی که به موجب آن تحریم های کشورهای غربی علیه ایران در ازای ارائه تضمین هایی در خصوص مسالمت آمیز بودن برنامه ای هسته این کشور برداشته می شود.
با اعلام این توافقنامه از بهای نفت حدود دو درصد کاسته شد. اما اگر قیمت نفت در این روزها دو درصد دیگر کاهش یافت هنوز ایران افزایش تولیدی نداشته است، چون هنوز تحریم ها برداشته نشده است . پرسشی که مطرح می شود اینکه اگر ایران صادرات خود را افزایش دهد بهای نفت چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد. آیا بهای نفت سقوط می کند؟
در پاسخ به این پرسش باید گفت که تحریم ها بر صنایع نفتی ایران بلافاصله برداشته نمی شود. باید بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران بیایند و از مراکز هسته ای این کشور بازدید کنند و آنگاه وقتی تایید کردند ایران به همه مفاد و مقررات مندرج در توافقنامه هسته ای عمل کرده است تحریم ها برداشته می شود. برای انجام همه این کارها نیز چند ماه زمان لازم است و به همین علت هم تحریم ها تا قبل از سال ۲۰۱۶ برداشته نمی شود.


از این گذشته ، اگر تهران کوچکترین خلافی کرده باشد همه تحریم ها بر می گردد.


به عبارت دیگر در خوشبینانه ترین حالت افزایش صادرات نفت ایران از اوایل سال آینده از سرگرفته می شود. اما همین اینکه ایران افزایش صادرات نفت خود را از سربگیرد در بازار جهانی مهم تلقی می شود . چون ایران از نظر دارا بودن ذخایر نفتی ، چهارمین کشور جهان به حساب می آید. میزان ذخایر نفتی ایران بیش از ۱۶۰ میلیارد بشکه برآورد می شود.
اما اگر افزایش صادرات ایران برداشته شود ، این کشور مایل است بیشتر به کشورهای آسیایی افزایش صادرات داشته باشد. اروپا نیز خواستار خرید نفت از ایران است.


کارشناسان نفتی می گویند در صورتی که تحریم ها برداشته شود ایران قادر است بلافاصله میزان صادرات خود را ۵۰۰ هزار بشکه افزایش دهد. این چیزی است که بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران نیز بر آن تاکید کرده است.


میخائیل کورتیخین از شرکت روس انرژی در این باره می گوید افزوده شدن حدود یک میلیون بشکه نفت در بازار ، یعنی همان میزان نفتی که ایران در صورت برداشته شدن تحریم ها می تواند صادر کند قیمت نفت را به حدود ۴۵ دلار در هر بشکه می رساند.


قیمت نفت این چنین به شدت کاهش پیدا خواهد کرد چون شرایط اقتصاد جهانی و اوضاع بازار نفتی چنین اضافه تولیدی را تحمل نمی کند. همین حالا بازار نفتی از فراوانی نفت اشباح است ، تقاضا برای نفت در جهان نیز در حال کاهش است و اوضاع اقتصادی و مالی چین نیز که دومین مصرف کننده نفت در جهان است چندان به سامان نیست که افزایش تقاضا برای نفت را ایجاب کند.
مرجع : جام نیوز
کد مطلب : ۵۰۹۸۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.