۰

تغییر موضع عربستان پس از توافق

تاریخ انتشار
جمعه ۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۶
تغییر موضع عربستان پس از توافق
عربستان سعودی از مدت ها پیش مخالفت خود با توافق هسته ای را اعلام کرده و مانند رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از توافق تلاش فراوانی کرده است.

اما اکنون و با گذشت قریب به 10 روز از امضای توافق هسته ای، خبرگزاری آمریکایی "آسوشیتدپرس" (AP)، اظهاراتی متفاوت را از "عادل الجبیر" وزیر امور خارجه عربستان نقل کرده است.

در گزارش "آسوشیتدپرس" آمده است: «"عادل الجبیر" وزیر امور خارجه عربستان روز پنجشنبه در اظهاراتی که مساعدترین موضع گیری سعودی در قبال توافق اخیر است گفت "به نظر می رسد توافق هسته ای ایران شامل مفاد مورد نیاز برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای است."»

این خبرگزاری آمریکایی در ادامه نوشت: «مقامات سعودی پیش از این درباره توافقی که به رهبری ایالات متحده در اوایل ماه جاری با ایران که رقیب منطقه ای عربستان است، صورت گرفت اظهار تردید و بدبینی کرده بودند.

اما "عادل الجبیر" به خبرنگاران گفت که از سوی آمریکا به عربستان اطمینان خاطر داده شده و رایزنی ها در رابطه با توافق ادامه دارد. وی گفت این توافق شامل بازرسی های موثر حتی از پایگاه های نظامی بوده و امکان بازگشت سریع تحریم ها در صورت نقض توافق توسط ایران، در آن دیده شده است.

"الجبیر" که اواسط ماه جولای به واشنگتن سفر کرده است، گفت: "ما اکنون در حال گفتگو با دولت آمریکا پیرامون جزئیات این توافق هستیم اما به نظر می رسد این توافق به طور کلی به اهداف مد نظر دست یافته است.»

در ادامه این گزارش آمده است: «"اشتون کارتر" وزیر دفاع آمریکا نیز روز چهارشنبه در رابطه با توافق هسته ای با "ملک سلمان" پادشاه عربستان و "محمد بن سلمان آل سعود" وزیر دفاع این کشور در "جده" گفتگو کردند.»

عربستان از این موضوع نگران است که با آزاد شدن اقتصاد ایران از بند تحریم ها، حمایت این کشور از گروه های شیعی مانند حزب الله لبنان و شیعیان شورشی در یمن که با جنوب عربستان هم مرز است، افزایش یابد. ائتلاف تحت رهبری سعودی از ماه مارس حملات هوایی خود را به یمن آغاز کرده و شورشیان تحت حمایت ایران که به عنوان حوثی ها از آن ها یاد می شود و متحدانشان را هدف گرفته است.»

در انتهای این گزارش به نقل از "الجبیر" آمده است: «ما از توافقی که ناتوانی ایران در دستیابی به تسلیحات هسته ای را تضمین نماید، استقبال می کنیم؛ چنین توافقی شامل ساز و کار بازرسی موثر از تمامی پایگاه ها حتی پایگاه های نظامی و مکانیزمی برای بازگشت تحریم ها علیه ایران در صورت نقض توافق است.»

روز گذشته نیز روزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال" (WSJ)، به سفر "اشتون کارتر" وزیر دفاع آمریکا به عربستان و ملاقات وی با "ملک سلمان" پرداخته و نوشت: «برای ماه ها، عربستان سعودی و اسرائیل شرکای اعلام نشده در انتقاد از مذاکرات هسته ای دولت اوباما با ایران بودند. با این حال، اکنون که توافق امضا شده است، آمریکا عربستان را بیشتر مایل به پذیرش توافق می داند.

پادشاه عربستان "ملک سلمان" و وزیر دفاع این کشور در ملاقات روز چهارشنبه با "اشتون کارتر" وزیر دفاع آمریکا، حمایت خود از توافق هسته ای را اعلام کردند؛ هرچند شروط و قیودی در رابطه با شیوه اجرای توافق مطرح کردند. »

 

 

مرجع : جام نیوز
کد مطلب : ۵۱۶۴۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.