۰

بالاخره حکم شرعی لباس های وارداتی چیست!؟

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۴
در یادداشت های گذشته به موضوع تشبّه به کفار و مخالفت رهبر معظم انقلاب با ورود برخی کالاهای آمریکایی و غربی که فرهنگ آمریکایی و غربی را نیز با خود به همراه می آورند اشاره نمودیم. شاید برای برخی سوال شود که وارد شدن یک کالای کم ارزش یا استفاده از یک لباس یا غذای غربی چه اهمیتی دارد؟ آیا مسائل مهمتری نیست که به آنها پرداخته شود؟
بر خلاف تصور عمومی، دانشمندان معتقدند که جزئیات و ریزه کاری ها می توانند اساس و بنیان و هویت یک موضوع را تحت تاثیر و حتی تغییر قرار دهند. لذا نمی شود از جزئیات مسائل مختلف غافل شد زیرا همین نکات به ظاهر کم ارزش تعیین کننده و هویت بخش هستند. خداوند متعال نیز در آیات ۷ و ۸ سوره زلزال به اهمین فراوان امور به ظاهر کوچک اشاره می نماید:
«پس هر كه هموزن ذره اى نيكى كند [نتيجه] آن را خواهد ديد؛ و هر كه هموزن ذره اى بدى كند [نتيجه] آن را خواهد ديد.» (سوره زلزال، آیات ۷ و ۸) خداوند در این آیات اهمیت امور جزئی را برای ما روشن کرده است.
در ذیل مطالب قبلی سوال کردند که حکم لباس های وارداتی چیست؟ یا گوشت هایی که از کشورهای مختلف وارد می شود؟
در همین رابطه به دو پرسش و پاسخ از کتاب اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبری اشاره می نماییم:
س ۱۳۷۳: آیا پوشیدن لباسهایی که روی آن حروف و تصاویر خارجی چاپ شده، جایز است و آیا این لباسها ترویج فرهنگ غربی محسوب می شوند؟
ج: اگر مفاسد اجتماعی نداشته باشند پوشيدن آنها فی نفسه اشکال ندارد و اما اينکه ترويج فرهنگ غربیِ معارض با فرهنگ اسلامی محسوب می شود يا خير، موکول به نظر عرف است.
                                                                                                                      ***
س ۱۳۷۴: امروزه وارد کردن لباسهای خارجی و خرید و فروش و استفاده از آنها در داخل شهرها متداول شده است، با توجه به افزایش تهاجم فرهنگی غرب به انقلاب اسلامی، این کار چه حکمی دارد؟
ج: واردات و خريد و فروش واستفاده از آنها به مجرّد اينکه از کشورهای غير اسلامی وارد شده اند، اشکال ندارد، ولی آنچه که پوشيدن آن با عفّت و اخلاق اسلامی منافات داشته باشد يا ترويج فرهنگ غربی که دشمن فرهنگ اسلامی است، محسوب می شود، واردات و خريد و فروش و پوشيدن آن جايز نيست و دراين مورد بايد به مسئولين مربوطه مراجعه شود تا از آن جلوگيری کنند.

                                                                                                                      ***
سه نکته:

* بالاخره حکم لباس های وارداتی چیست!؟

جواب بسیاری از سوالات در رابطه با موضوع تشبّه به کفار در لباس و غذا و غیره در دو پاسخ فوق نهفته است ولی باید آنها را با دقت بیشتری مطالعه نمود. 
حالا ببینیم با فتاوای فوق پاسخ سوالات ما چگونه می شود. پرسیده بودند حکم لباس های وارداتی چیست؟ یا حکم گوشت هایی که از کشورهای مختلف وارد می شود؟ جواب این است که اصل در همه موارد سوال شده جواز است پس نمی توان گفت واردات یا مصرف کالاهای وارداتی حرام است. اما اگر کالایی دارای خصوصیت فرهنگ سازی یا ترویج کننده فرهنگ معارض با فرهنگ اسلامی بود واردات و مصرف آن جایز نخواهد بود.


** از کجا بدانیم این کالا مروّج فرهنگ غرب است یا نه؟
باز ممکن است سوال شود از کجا بدانیم این کالا فرهنگ غربی را مثلا ترویج می کند؟ پاسخ این سوال هم مشخص شد که بجز مواردی که فقها به صورت خاص اسم می برند در سایر موارد تشخیص بر عهده عُرف است. عُرف یعنی من و شما و مسئولین و اندیشمندان، یعنی عموم مردم. ببینیم نظر عموم مردم (نه یک قشر خاص) نسبت به کالای مورد نظر چیست. اگر غالب مردم (اعم از عوام و خواص) نظر مثبتی روی آن لباس یا غذا یا رفتار ندارند انجام دادنش نیز از لحاظ شرعی جایز نیست.


*** کالای وارداتی از کشور غیر اسلامی بجز در ۴ مورد، حلال است
اگر بخواهیم به صورت خلاصه نظر رهبر انقلاب را در این خصوص بیان نماییم باید گفت:
- به طور کلی مصرف کالای وارداتی از کشورهای غیر اسلامی بلا اشکال است مگر اینکه:
۱- کالای وارداتی مفسده اجتماعی داشته باشد.
۲- مروّج فرهنگ دشمن باشد. (امروز غرب یکی از مصادیق دشمنی با اسلام است)
۳- مروّج فرهنگ معارض با فرهنگ اسلامی باشد.
۴- با عفّت و اخلاق اسلامی منافات داشته باشد.

مرجع : تراز
کد مطلب : ۵۲۳۵۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.