۰

سلاخی در سایه سکوت مسئولان/ عکس

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۴
سلاخی در سایه سکوت مسئولان/ عکس

از ابتدای تابستان امسال اخبار و تصاویر بسیاری مبنی بر شکار غیرمجاز حیوانات در مناطق حفاظت‌شده منتشر شده است که متاسفانه شاهد اقدامات پیشگیرانه مسئولان سازمان محیط زیست دراین رابطه نیستیم.

این در حالی است که در پایان تیرماه امسال مصوبه جرائم نقدی صید و شکار غیرمجاز جانوران وحشی در روزنامه رسمی کشور درج شد و بر اساس ماده 4 قانون شکار و صید، مصوبات شورای عالی محیط زیست بیست روز پس از درج در روزنامه رسمی کشور لازم الاجرا است.

اما سوالی که پیش‌ می‌آید این است که آیا تعیین جریمه‌های سنگین برای کشتار حیوانات می‌تواند جنبه پیشگیرانه داشته باشد؟

آیا می‌توان انقراض نسل یک حیوان را با پرداخت صد میلیون تومان (که بالاترین نرخ جریمه برای شکار یوزپلنگ) است را جبران کرد؟

چه اقداماتی مسئولان امر برای پیشگیری و حفظ امنیت جانی این حیوانات انجام داده‌اند؟

در زیر برخی از تصاویر کشتارهای بی‌رحمانه این حیوانات می‌بینید:

* شکار بره میش هفت کیلویی

روز 4 مردادماه نیروهای یگان محیط زیست شهرستان زیرکوه خراسان جنوبی حین گشت زنی در منطقه شکار ممنوع آهنگران متوجه حضور دو شکارچی غیرمجاز شدند.

محیط بانان جهت برخورد قانونی با متخلفین وارد عمل شده و در جریان تعقیب و گریز طولانی یکی از شکارچیان غیرمجاز را بازداشت نموده و نفر دوم به همراه یک اسلحه شکاری متواری می شود.

در بازرسی از متهم دستگیر شده لاشه یک بره میش وحشی کشف و ضبط گردید که با استفاده از اسلحه شکار شده بود.

متاسفانه بره میش شکار شده بسیار نحیف و کوچک بود بطوریکه وزن لاشه کامل حیوان کمتر از هفت کیلوگرم بود و قطعا این بره بیشتر از 3 الی 4 کیلو گوشت ندارد!

* کشف لاشه یک بز وحشی در جیرفت

به دنبال کسب اطلاعاتی مبنی بر انجام شکار غیر قانونی در منطقه شکار ممنوع اسفندقه (تنگ سرگز) جیرفت، نیروهای یگان محیط زیست این شهرستان به تحقیق در این زمینه مشغول شدند.

محیط بانان در جریان تحقیقات خود یک نفر مظنون را در این رابطه شناسایی نموده و پس از هماهنگی با دادستان و اخذ نیابت قضایی وارد منزل وی شدند.

در جریان بازرسی از این خانه، اجزای بدن یک بز وحشی کشف و ضبط و یک متخلف در این رابطه بازداشت گردید.

در تصویر پایین اجزای بدن بز وحشی کشف شده در جریان بازرسی از منزل شکارچی متخلف در شهرستان جیرفت را مشاهده می‌کنید.

* کشته شدن یک خرس قهوه ای در سفیدکوه خرم آباد

سه روز قبل یک خرس قهوه‌ای مجروح در منطقه آب شاهیوند واقع در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد توسط یکی از افراد محلی مشاهده و موضوع به اداره محیط زیست گزارش گردید.

بلافاصله نیروهای یگان محیط زیست عازم محل مورد نظر شده و خرس قهوه ای مجروح را به پاسگاه محیط بانی منتقل نمودند.

بررسی های اولیه نشان می دهد این خرس نر و بالغ پس از نزدیک شده به یک روستا توسط عده ای از افراد محلی به شدت مورد ضرب و شتم با اجسام سخت و تیز قرار گرفته است به نحوی که چشم و سر حیوان سوراخ شده بود.

خرس آسیب دیده پس از انتقال به پاسگاه محیط بانی با حضور دامپزشک معاینه شده و وضعیت حیوان وخیم گزارش شد.

علی رغم تلاش های صورت گرفته خرس قهوه ای مجروح بر اثر شدت جراحات وارده تلف شد.

به این ترتیب پس از مرگ هفت خرس قهوه ای در کرمانشاه، مهدیشهر سمنان، ارتفاعات دالاهو ، اشترانکوه لرستان، فیروزکوه تهران، بزقوش آذربایجان شرقی و ارتفاعات کلاردشت این هشتمین گزارش مستند از کشتار خرس های قهوه ای توسط عوامل انسانی در سال جاری است.

البته سه توله خرس در کهگیلویه و بویراحمد و گلستان نیز در سال جاری به ادارات محیط زیست تحویل شده اند که از سرنوشت مادر آنها اطلاعی در دست نیست و بطور حتم تعداد دیگری خرس قهوه ای در نقاط مختلف کشور کشته شده و یا بر اثر عوامل انسانی ازبین رفته اند که خبر آن هرگز به گوش کسی نرسیده است.

* کشف اجزای بدن 3 کل و بز، 2 قوچ و میش و یک بزغاله وحشی در آران و بیدگل

به دنبال کسب اطلاعاتی مبنی بر فعالیت های مجرمانه یک شکارچی غیرمجاز و فروش گوشت شکار توسط وی در آران و بیدگل، نیروی یگان محیط زیست این شهرستان به تحقیق در این زمینه پرداختند.

محیط بانان پس از اطمینان از وقوع جرم طی هماهنگی با دادستان و اخذ نیابت قضایی به همراه مامورین نیروی انتظامی بخش کویرات وارد منزل مظنون شده و به تفتیش این مکان پرداختند.

در بازرسی از منزل این متخلف مقدار زیادی گوشت شکار کشف و ضبط و یک نفر متهم در این رابطه بازداشت شد.

پس از کارشناسی صورت گرفته مشخص گردید که گوشت های کشف شده متعلق به 3 کل و بز وحشی، 2 قوچ و میش وحشی و یک بزغاله وحشی هستند.

* کشف لاشه پنج بز و بزغاله وحشی

در آخرین روز از ماه مبارک رمضان نیروهای یگان محیط زیست شهرستان نایین مطلع شدند که شکارچیان غیرمجاز شبانه وارد پناهگاه حیات وحش عباس آباد شده اند.

محیط بانان حین دوربین کشی و جستجو به یک خودروی سواری پژو که قصد خروج از منطقه را داشت مشکوک شدند.در بازرسی از درون خودروی پژو لاشه چهار بز وحشی، لاشه یک بزغاله وحشی، دو قبضه اسلحه گلوله زنی 308 دوربین دار غیرمجاز (قاچاق)، تعدادی فشنگ گلوله زنی و یک دستگاه فاصله سنج کشف و ضبط گردید.

شکارچیان متخلف صبح زود بر سر یک چشمه کمین کرده و در کمال شقاوت و بی رحمی پنج بز و بزغاله وحشی را حین نوشیدن آب در لب چشمه هدف گلوله قرار داده بودند.

* کشف لاشه یک آهوی ماده در پناهگاه حیات وحش موته

محیط بانان پس از حضور در دشت یک دستگاه موتورسیکلت را مشاهده نمودند که بوسیله نور پروژکتور در تاریکی شب در جستجوی آهو بود.

پس از تعقیب و گریز طولانی، به دلیل سرعت بسیار زیاد حین فرار، متخلف تعادل خود را از دست داده و موتورسیکلت وی واژگون شد.

بر اثر این حادثه شکارچی متخلف به شدت از ناحیه پا و لگن دچار آسیب شده و توسط محیط بانان به بیمارستانی در گلپایگان منتقل گردید.

این متخلف ماده آهو را بوسیله موتورسیکلت تعقیب کرده و پس از مدتی فرار و خسته شده حیوان، آهو را زنده گیری کرده و گلوی آن را با چاقو بریده بود.

سینه پر از شیر ماده آهو در تصویر فوق کاملا مشخص است.

این موارد گوشه‌ای از صیدهای غیرمجاز است که در کشور اتفاق می‌افتد و جنبه خبری پیدا می‌کند. چه بسا شکارهای غیرمجاز و حتی به ظاهر مجازی که به حیات وش بی‌نظیر ایران لطمات و صدمات بسیاری وارد می‌کند.

به نظر می‌رسد با این سطح کشتار تا چندسال دیگر شاهد منقرض شدن گونه‌های ناب جانوری در ایران باشیم. در زمان کنونی و با وضع حاضر ضرورت نظارت بیش‌ازپیش مسئولان کاملا حس می‌شود.

مرجع : فارس
کد مطلب : ۵۲۳۸۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.