۰

اشراف باید هزینه اشرافیگری خود را بدهند

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۲۸
اشراف باید هزینه اشرافیگری خود را بدهند
اولین برنامه ثریا پس از ماه مبارک رمضان به موضوع کنترل سوداگری در اقتصاد و اشرافیت اختصاص داشت. مهمان این برنامه دکتر محمد خوش‌چهره استاد اقتصاد دانشگاه تهران بود.

در ابتدای برنامه با پخش سکانس‌هایی از گزارش میدانی، در گفت‌وگو با مردم و مشاوران املاک در برخی از نقاط شهر تهران به برخی قیمت‌های نجومی خانه‌های ویلایی اشاره شد. یکی از این خانه‌ها که در منطقه مرفه‌نشین شهر بود با قیمتی معادل 50میلیون در هر متر مربع به فروش می‌رفت. آپارتمان‌های دیگر نیز با متری 7میلیون تومان تا متری 12 و 35 میلیون تومان دیگر خانه‌های معرفی شده در این برنامه بودند. یکی از مشاوران املاک در گفت‌وگو با «ثریا» و با اشاره به برخی از صاحبان املاک که 2 تا 3 خانه خریداری کرده بودند، گفت:‌ این اقدام صاحب‌خانه‌ها تبدیل کردن حجم عظیمی از نقدینگی به یک سند قابل حمل و غیرقابل ردیابی است. او این اقدام را نقد کرد.

سوداگری؛موضوعی دیرآشنا در ایران

محمد خوش چهره، مهمان برنامه، در این برنامه و با اشاره به اینکه سوداگری موضوعی دیرآشنا در کشور ما است، گفت: مسئولان این حوزه به عنوان مثال شهرداری، شورای شهر و کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از مسئولان مربوط به این موضوع هستند که باید پاسخگو باشند. او ادامه داد: به این شکل که ابتدا آن‌ها پاسخ بدهند و بعد پاسخ آن‌ها را به نقد کشید.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران تصریح کرد: تجربه نشان داده است که برای به هم زدن تعادل اقتصادی در یک کشور باید تلاش کرد تا آن کشور را به سمت تجملات کشاند در این صورت است که جوانان آن کشور نیز به سمت تجملات کشیده می‌شوند به طوریکه گویی افراد و جوانان این کشورها می‌خواهند از خود خارج شوند.

خوش‌چهره با بیان اینکه در بسیاری کشورهای توسعه یافته مالیات دریافت می‌شود و با پول آن برای فقرا خانه ساخته می‌شود گفت: اما مالیات در کشور ما صرف اینگونه امور نمی شود. در این موارد باید سوالی ماهوی از خود پرسید و آن سوال این است که آیا ماهیت نظام این است یا اینکه دچار عارضه شده است؟

او بیان کرد: به عبارت دیگر باید این سوال را پرسید که نظام مشکل ماهوی دارد یا خیر؟ البته پاسخ دادن به این سوال برای خود نظام نیز بسیار خوب است چراکه باعث شناخت عمیق‌تر از آن و رسیدن به پاسخ می‌شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: پاسخ این است که این ویژگی در ماهیت نظام جمهوری اسلامی نیست به طوریکه در اوایل انقلاب اسلامی اشرافی‌گری فرو ریخت و مردم به سمت تنفر از اشرافی‌گری رفتند. به گونه‌ای که اگر کسی ماشین مدل بالا داشت آن را بیرون از خانه نمی‌برد.

فروریختن اشرافی‌گری با وقوع انقلاب اسلامی

خوش‌چهره افزود: در آن دوران تشخص به ارزش تبدیل شد و فضایی که پیش از انقلاب اسلامی مبتنی بر اشرافی‌گری بود از بین رفت. از سوی دیگر در دوران جنگ تحمیلی محرومیت در جامعه وجود داشت اما این محرومیت به طور برابر در سطح جامعه بود و این برابری خود عاملی برای تحمل وضعیت از سوی مردم شده بود.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران ادامه داد: اگرچه در دوران جنگ محرومیت وجود داشت اما تبعیضی میان مردم نبود این در حالی است که در حال حاضر محرومیت در کنار تبعیض است و این عاملی است که باعث می‌شود مردم کمتر محرومیت را تحمل کنند چراکه تبعیض پررنگ شده است.

او تصریح کرد: این اتفاقات نشان دهنده تصمیم‌های نامناسب در حوزه اقتصادی است و بر اساس جریانی سازمان یافته است که این جریان اجازه نمی‌دهد که عدالت اقتصادی در جامعه شکل بگیرد. در واقع باید گفت، اگرچه جمهوری اسلامی خود را به عنوان الگوی استقلال و مقاومت به دنیا ثابت کرده است اما از لحاظ اقتصادی عملکرد موفقی نداشته و در این حوزه غفلت کرده است.

خوش‌چهره با بیان اینکه اقتصاد مبتنی بر نفت خود یکی از مشکلات اقتصاد است، افزود: بیش از 98درصد از درآمد کشور امریکا از مالیات است اما در کشورهای کمتر توسعه یافته و کشور ما روش‌های ناصحیح اقتصادی در پیش گرفته می‌شود و این امر باعث می‌شود که واردات محصولات نیز افزایش یابد. بنابراین باید این وضعیت به درستی مدیریت شود.

در ادامه این برنامه گزارش‌ میدانی و مردمی پخش شد که درباره وضعیت نه چندان خوب مسکن و سوداگری و فرار مالیاتی و مانور خودروهای لوکس و اشرافی در کشور بود. در این گزارش نشان داده شد که برخی خانه‌ها با ظواهری فریبنده و قیمت‌های نجومی در نقاط مختلف شهر وجود دارند.

شیوع فرهنگ اشرافیگری در مسوولان و مردم بسیار خطرناک است

استاد اقتصاد دانشگاه تهران در ادامه با بیان اینکه با رفاه مخالف نیستیم، بیان کرد: باید جلوی اشرافی‌گری را گرفت چراکه آنچه بد است خلق و خوی اشرافی‌گری است و امام خمینی (ره) نیز به این موضوع اشاره داشتند که مسئولان نظام نباید به سمت این ویژگی بروند. به گفته خوش‌چهره اگر اشرافی‌گری به فرهنگ تبدیل شود بسیار خطرناک است به خصوص اگر این اخلاق وارد خلق و خوی مسئولان نظام شود.

اشرافی‌گری هزینه خود را بدهد

او با بیان اینکه اشرافیت در غرب هزینه اشرافی‌گری خود را پرداخت می‌کند، تصریح کرد: این در حالی است که در کشور ما اشرافیت هزینه خود را پرداخت نمی‌کند. به عنوان مثال اگر در کشورهای پیشرفته یک استخر ساخته می‌شود با مالیاتی که از آن گرفته می‌شود و با پول آن در سایر نقاط محروم تر نیز استخر تاسیس می‌شود اما در کشور ما این اتفاق رخ نمی‌دهد. این در حالی است که با افتتاح یک استخر باید در نقاط فقیرنشین می‌توان استخر تاسیس کرد. همچنین از خودروهای لوکس و اشرافی باید مالیات های سنگین اخذ کرد. با این کار اشرافی‌گری هزینه خود را پرداخت کرده است اما متاسفانه این عمل انجام نمی‌شود.

این استاد اقتصاد با اشاره به اینکه در حال حاضر مشکل مسکن به یکی از مهم‌ترین مشکلات امروزه جوانان تبدیل شده است به طوریکه به این دلیل بسیاری از ازدواج‌ها به تعویق می‌افتند افزود: مشکل مسکن یکی از مشکلات امنیتی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه شده است. در واقع در حال حاضر اجازه داده‌ایم که سوداگری در بخش مسکن افزایش یابد و این امر یک جریان سازمان یافته است که مسئولان امر و سازمان‌های مربوط باید پاسخگوی آن باشند.

به گزارش «نسیم»، گفتنی است برنامه زنده ثریا، کاری از گروه اجتماعی شبکه یک سیماست که چهارشنبه ها ساعت 19:30 از شبکه یک سیما پخش می شود.

کد مطلب : ۵۲۵۵۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.