۰

صادرات غیر نفتی را به ۳ برابر افزایش می‌دهیم

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۲
صادرات غیر نفتی را به ۳ برابر افزایش می‌دهیم
محمدرضا نعمت‌زاده در همایش تجلیل از صنعتگران نمونه آذربایجان شرقی در تبریز، اظهارداشت: استحقاق ملت ما این نیست که ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشته باشیم، ما بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته تلاش می‌کنیم در یک برنامه استراتژیک در طی ده سال آینده صادرات غیر نقتی را تا سه برابر افزایش دهیم.

وی ادامه داد: بر اساس این برنامه استراتژیک که در آینده نزدیک در اختیار عموم مردم قرا می‌گیرد ما تلاش می‌کنیم تا در مدت ده سال آینده صادرات بخش صنعت و معدن را تا چهار برابر افزایش دهیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به رفع برخی از مشکلات فراروی صنعت در سایه توافق هسته‌ای صورت گرفته و لغو برخی از تحریم‌ها گفت: کار بزرگی در عرصه دیپلماسی به وقوع پیوسته است اما این علت تام نیست این‌ها مسیری برای برداشتن یک سری از موانع است تا بهتر تولید کنیم و بهتر صادر کنیم نه اینکه بازار را در اختیار دیگران قرار دهیم.

نعمت‌زاده، با تاکید بر ضرورت دقت در گزینش سرمایه گذاری‌های خارجی در کشور پس از لغو تحریم‌ها گفت: سرمایه گذاری خارجی باید در بخش‌هایی صورت گیرد که به صادرات، انتقال تکنولوژی، مسائل فنی کشور کمک کند و قطعا سیاست‌های دولت نیز بر این منوال است.

وی تصریح کرد: اگر شرکت خارجی اقدام به سرمایه‌گذاری خارجی می‌کند باید بخشی از تولیدات آن قابل صدور باشد و باید صادر شود و شرایط پرداخت باید در قرادادهای لحاظ شده و ضمانت اجرایی داشته باشد چرا که گشایش صورت گرفته باید به توسعه اقتصادی، صنعتی، سرمایه ای و فناوری کشور کمک کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، اظهارداشت: ملت ما این توانایی را دارد همانطور که تا به امروز برنامه ریزی کرده است بعد از این هم بتواند روی پای خود بایستد و اگر ما با خارجی‌ها وارد مذاکره شده‌ایم و آنها استقبال کرده‌اند در این شرایط با ما همکاری کنند شرط اول این است که اگر ما بازار خود را در اختیار شرکت خارجی قرار می‌دهیم باید آنها متعهد شوند که آنها نیز بازارهای جهانی خود را در اختیار ما قرار دهند.

وی با تاکید بر ضرورت کسب دانش روز دنیا در زمینه‌های مختلف علمی گفت: طی روز‌های گذشته مذاکراتی با چند شرکت بزرگ تجهیزات پزشکی داشته‌ایم اما نگاه ما رقابت است و هرکس امتیاز بیشتری بدهد ما بازار را در اختیار آنها می‌گذاریم.

نعمت‌زاده، متذکر شد: اگر می‌خواهیم در زمینه برخی موارد ضروری خریدی انجام دهیم باید در قبال آن امتیازاتی بگیریم و دانش فنی، مدیریت و تجربه منتقل شود. اتفاق صورت گرفته در امر لغو تحریم‌ها از لحاظ سیاسی اتفاق بزرگی است باید بهره‌برداری عقلایی و با برنامه صورت بگیرد.

وی ادامه داد: توجه به اقتصاد رقابتی، اقتصاد مقاومتی، تاکید بر توانمندی تولید داخل و تقویت بازرایابی بین الملی از جمله مباحثی است که باید در کشور توجه ویژه ای نسبت به این مسائل صورت گیرد.

نعمت‌زاده، با اشاره به صادرات غیر نفتی قابل توجه کشورهای همسایه گفت: کشور همسایه ما دارای ۲۶۰ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی است و ما باید تلاش کنیم تا خود را در این حد ارتقا دهیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رکود حاکم بر کشور اظهارداشت: در طی سال ۹۱ حدود ۳۶ درصد رشد منفی اشتغال صنعتی داشتیم و ۱۰ درصد رشد منفی ارزش افزوده صنعت را داشتیم این درحالی است که با تلاش های صورت گرفته طی سال گذشته صنعت به ۶.۷ درصد رشد مثبت رسید و معدن به ۹.۸ درصد رشد مثبت و تجارت به ۳.۷ درصد مثبت رسید.

افزود: در حال حاضر روند برعکس شده است اما اینکه روند منفی را در یکسال جبران کنیم با شرایط اقتصاد کشور مقدور نیست و اما در سال آینده با سرعت بیشتر حرکت خواهیم کرد.

وی با تاکید بر ضرورت بازنگری در نظام بانکی کشور اظهارداشت: باید نظام بانکی کشور بازنگری شود برنامه داده شده است و اینکه فکر کنیم کمبود‌ها در یک روز قابل حل شده است مقدور نیست و برای رفع مشکلات باید خطوط اعتباری از خارج گرفته شود و برای سرمایه گذاری های بزرگ باید از این روابط استفاده کنیم.

نعمت‌زاده، با تاکید بر ضرورت تبلیغ کالای داخلی گفت: خوشبختانه رسانه ملی در این خصوص نسبت به گذشته بهتر عمل کرده است و باید برای آینده صنعت امیدوار بود.

وی با اشاره به ضرورت تعامل بین دولت و مجلس افزود: نمایندگان مجلس همکاری خوبی در این مدت با دولت داشته اند و در امر صنعت در قانون رفع موانع تولید رقابتی ۳۰ ماده تقدیم مجلس کرده بودیم که ۵۹ ماده خروجی داشته است که امیدواریم این موارد به رفع برخی از موانع کمک کند.
مرجع : تسنیم
کد مطلب : ۵۲۸۵۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.