۰

کتک کاری سه دختر ایرانی با دختر نروژی در فرودگاه استانبول!

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۹
طی روزهای گذشته، در یکی از پروازهای هواپیمایی پگاسوس که به مقصد استانبول در حرکت بوده است، مسافران ایرانی شاهد برخورد زننده مأموران هواپیمایی بوده اند؛ به گونه ای که سه تن از بانوان ایرانی را پس از ضرب و شتم و بی احترامی بازداشت نموده اند.

همسر یکی از این بانوان ماجرای رخ داده را این گونه تشریح می کند:

پرواز شماره 513 هواپیمایی پگاسوس از فرودگاه امام به مقصد فرودگاه استانبول با حدود 8 ساعت تأخیر پرواز کرد. قبل از پرواز، مسافرانی که پرواز های کانکشن به کشور های دیگر داشتند می دانستند که پرواز بعدی خود را از دست داده اند و از نماینده شرکت هوایی مزبور درخواست کردند که اجازه دهند تاخیری که با از دست دادن پرواز بعدی باید در استانبول باشند را در تهران بگذرانند ولی با اطمینان خاطر از سمت این مسئول مبنی بر اینکه حتماً با پرواز جایگزین به مقصد نهایی فرستاده خواهند شد، تصمیم می گیرند که سوار هواپیما شوند.

در فرودگاه استانبول مسافرانی که مقصد بعدی شان شهر اسلو بوده متوجه می شوند که باید 3 روز منتظر پرواز بعدی باشند. مسافران از شرکت هواپیمایی می خواهند که با پرواز دیگر و زودتر حرکت کنند. صحبت ها بالا می گیرد و کارمند شرکت پگاسوس بی احترامی و پرخاش می کند که این بی احترامی ها با اعتراض مسافران همراه می شود و چند نفر از مسافران برای ثبت و ارائه این حرکت به مسئولان بالاتر، شروع به فیلم برداری می کنند.

 

با دیدن این صحنه، کارمندان پگاسوس، پلیس فرودگاه را در جریان می گذراند و پلیس فرودگاه بدون لباس پلیس و نشان دادن مدارک اقدام به در گیری با مسافران می کنند. در این میان یک دختر نروژی-ایرانی را مورد ضرب و شتم قرار می دهند و به صورت وی سیلی می زنند. آنها 3 نفر از مسافران که خانم هایی جوان بودند را بدون در نظر گرفتن محجبه بودن آنها و رعایت اصول اسلامی بازداشت می کنند و علاوه بر آن، به زور تلفن های همراه این دختران را گرفته و تمام فیلم های گرفته را پاک می کنند.

پس از چندین ساعت بدون آب و غذا در حالی که حال یکی از این دختران خوب نبود آنها را با بی احترامی های مختلف لفظی و فیزیکی توسط ماشین های حمل مجرمان به بازداشتگاه پلیس در فرودگاه منتقل می کنند تا در بازداشتگاه هم بدون رعایت اصول اسلامی از این دختران انگشت نگاری و عکس برداری صورت گیرد.

در این بین پلیس و کارمندان شرکت هوائی پگاسوس حاضر در محل از مسخره کردن و خندیدن به این سه دختر تنها که اشک از چشمانشان جاری بود فروگذار نبودند.

در پاسی از شب با تغییر شیفت پلیس و حضور یک مترجم کمی آرامش به فضا باز می گردد و پلیس از تمام اتفاقات، عذر خواهی می کند، اما صبح روز بعد باز رفتار بی رحمانه پلیس با دست بند زدن و اعزام این بانوان به مرکز پزشکی جهت آزمایش خون و بازرسی بدنی ادامه می یابد.

پس از انتقال از مرکز پزشکی به پلیس اتباع خارجی رفتارهای ناشایست، استفاده از الفاظ رکیک و برخورد فیزیکی شدت می گیرد. تا جایی که نماینده کنسولگری ایران در استانبول در محل حضور پیدا می کند و این اولین باری است که این دختران کمی احساس آرامش می کنند.

در این میان به زور تعهدی از آنها گرفته می شود و با پیگیری ها و همکاری های کنسولگری ایران و نروژ این سه دختر بدون معرفی به دادگاه دیپورت می شوند و در این میان شرکت پگاسوس نیز پرواز آنها تا اسلو را از عهده خود خارج کرده و هیچ مسئولیتی به عهده نگرفته است.

در پی وقوع این رویداد، احمد شوهانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با محکوم کردن برخورد نامناسب پلیس ترکیه با گردشگران ایرانی، بر لزوم پیگیری اتفاق فرودگاه استانبول ترکیه از سوی مسئولان وزارت خارجه تأکید کرد و به خبرگزاری خانه ملت گفت: قطعاً این اقدامات پلیس ترکیه خلاف قوانین بین المللی بوده و قطعاً باید با متخلفان این اتفاق برخورد شود؛ بر اساس معاهدات بین المللی و تفاهم دو جانبه میان ایران و ترکیه، مسئولان این کشور باید حقوق هم وطنان ایرانی را لحاظ کنند، در غیر این صورت وزارت خارجه باید تصمیم جدیدی را در این رابطه اتخاذ کند.

وی افزود: حفظ شأن گردشگران و مسافران برای کشور میزبان بسیار ضروری است و پرسنل این کشور نمی توانند به هر نحوی که می خواهند با افراد برخورد کنند.

در شرایط کنونی بخش عمده ای از درآمد کشور ترکیه از محل جذب گردشگر به ویژه گردشگران ایرانی است، حال نیروهای انتظامی این کشور با چه جرأتی با مسافران ما بد برخورد می کنند؟ آنها با توجه به نقش گردشگران ایرانی در درآمد دولت ترکیه می بایست مراقب رفتارهای خود باشند، زیرا این گونه رفتار و اقدامات به روند حضور گردشگران ایرانی در ترکیه اثر می گذارد.

مرجع : نیک صالحی
کد مطلب : ۵۳۳۰۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.