۰

مبارزه بر سر بازار ایران!

تاریخ انتشار
شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۵
مبارزه بر سر بازار ایران!
وزیر راه و شهرسازی شاید در میان تمام وزرای اقتصادی دولت گام نخست برای روزهای پس از تحریم را زودتر برداشت و با حضور در کشور فرانسه بازار‌یابی برای یک عرصه ۸۰ میلیارد دلاری را کلید زد.

این ورود پرقدرت در روزهای پس از تحریم با حضور هیات‌های سرمایه‌گذاری و تجاری بزرگ اروپا تکمیل شد تا عملا بر سر بازار ایران یک مبارزه اقتصادی بسیار بزرگ آغاز شود.

حضور قائم مقام صدراعظم آلمان، وزیر امور خارجه فرانسه، وزیر امور خارجه صربستان و وزرای اقتصادی ایتالیا در ایران در طول کمتر از چند هفته و مذاکرات گسترده اقتصادی در زمینه پروژه‌های عمرانی و طرح‌های زیرساختی ایران به خوبی نشان می‌دهد که پیام آخوندی در سفر به فرانسه که هشدار می‌داد مبادا بازار ایران را فراموش کنید بر اروپایی‌ها تاثیر گذاشته و بسیاری از آنها با برنامه‌های ویژه پا در وزارت راه و شهرسازی ایران گذاشتند.

هرچند لغو قطعی تحریم‌ها و بازگشایی دوباره فضای اقتصادی ایران احتمالا چند ماهی زمان خواهد برد، اما تا همین جا به خوبی مشخص است هیچ یک از کشورهای بزرگ اقتصادی اروپا قصد ندارند به این راحتی عرصه اقتصادی ایران را به دیگر واگذار کنند.

خبر از ورود تیم اقتصادی کشور فرانسه به ایران در شهریورماه و حضور قریب‌الوقوع چند وزیر اقتصادی اسپانیا در کشورمان به خوبی نشان می‌دهد روندی که در طول هفته‌های گذشته آغاز شده می‌تواند ادامه‌دار باشد و در این بین طرح‌های عمرانی که در طول سال‌های گذشته تحت تاثیر تحریم‌ها و محدودیت‌های منابع اعتباری با مشکلات جدی مواجه شده‌اند بیشترین سود و نفع اقتصادی را خواهند برد.

در کنار آن آخوندی حتی خبر از گمانه‌زنی‌هایی از ورود دوباره بویینگ به عرصه اقتصادی ایران مطرح کرده که در صورت چراغ سبز دولت آمریکا می‌تواند به بازگشت غول‌های اقتصادی این کشور به ایران نیز تعبیه شود.

این دست بالای ایران در مذاکرات در کنار رقابت اروپایی‌ها بر سر به دست آوردن این بازار که به یک جنگ رسانه‌ای میان وزرای اقتصادی‌شان شده به خوبی نشان از آن دارد که در روزهای پس از تحریم می‌توان بر روی سرمایه‌گذاری‌های گسترده خارجی و حضور آنها در بازار ایران حساب کرد. هرچند هنوز تا رسیدن قطعی سرمایه‌ها فاصله‌ طولانی مانده اما رقابت امروز نشان از روزهای خوش آینده دارد.
مرجع : ایسنا
کد مطلب : ۵۳۶۴۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.