۰

هزینه سفرهای خارجی ایرانی‌ها

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۰۳
هزینه سفرهای خارجی ایرانی‌ها
مرتضی رحمانی موحد در نشست سراسری دفاتر و شرکتهای خدمات مسافرتی و گردشگری فعال در حوزه تورهای خارجی گفت: کمیته های تخصصی به طور حرفه ای و دقیق تمامی مشکلات را مورد بررسی قرار دادند و راه حل های لازم را هم مشخص کرده اند، جمع بندی نتایج این جلسات، شاکله اصلی شیوه نامه را تعیین می کند.

وی ادامه داد: قانونگذار، وظایف و تکالیفی را بر عهده سازمان میراث فرهنگی گذاشته است، ماده 7 مربوط به قانون توسعه گردشگری و قانون 30 مربوط به نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتی است، با توجه به این قوانین ما مسئولیتهایی داریم و باید پاسخگو باشیم، با توجه به این وظایف و مسئولیتها، واکاوی این شیوه نامه دفاتر خدمات مسافرتی با کار حجیم و فشرده در دستور کار معاونت گردشگری قرار گرفت هرچند احصاء مشکلات از سال قبل آغاز شده بود.

معاون گردشگری با تاکید بر اینکه همه باید براساس چارچوبی که اعلام می شود حرکت کنند، یادآور شد: من معتقدم با کمک شما روشهایی که به سنت و عرف تبدیل شده و پایه حقوقی و قانونی ندارد قابل تغییر و تبدیل است چراکه این تغییرات رضایتمندی مردم را افزایش می دهد و باعث ایجاد فرصتهای بیشتری کسب و کار می شود.

رحمانی موحد با اشاره به اینکه در موضوع سفر، سازمان هواپیمایی همکاری و هماهنگی لازم را با سازمان میراث فرهنگی داشته است، افزود: آنچه در مفهوم سفر وجود دارد و حتی در کشورهای لیبرال هم دیده می شود، بحث توازن سفر است، اما تعیین مکانیزم این توازن در کشورها متفاوت است، برخی کشورها در این رابطه خشک و سخت افزاری برخورد می کنند در حالی که تعدادی از کشورها در سطح نرم افزاری، این توازن را ایجاد کرده اند.

وی ادامه داد: عواملی که اجزاء سفر را تشکیل می دهند می توانند عامل توازن در سفر باشند، زمانی که این اندازه از سرمایه های ما از کشور خارج می شود ما وظیفه داریم بستری را فراهم کنیم که این جریان متعادل و متوازن شود.

معاون گردشگری اضافه کرد: برخی چارترها واقعی نیستند و براساس یک فرضیه، نظریه و بررسی غیر رسمی انجام می شوند و زمانی که نمی توانند مسافرش را تامین کنند باعث سردرگمی و ایجاد مشکل برای دیگر مسافران می شوند.

رحمانی موحد اضافه کرد: همه باید کمک کنیم تا این توازن در ورودی و خروجی تورها رعایت شود، ما تعهداتی به کشورمان داریم و دارائی هایمان داریم که نباید آنها را فراموش کنیم، ما برای تعطیلات نوروز نگاه متفاوتی داریم و وارد بازار عرضه و تقاضا خواهیم شد و این موضوع را به طرف های خارجی هم منتقل خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: چارترها نباید یک طرفه باشد و باید دو طرفه صورت گیرد.

معاون گردشگری با اشاره به اینکه شیوه نامه ای که تدوین می شود برگرفته از جمع بندی کارگروههاست، افزود: مکانیزم های اداری براساس ساختار اداری جاری می شود و امیدواریم کارگروه تورهای خروجی با ادامه فعالیت و ارتباطش با معاونت به روند این اصلاح کمک نماید.

رحمانی موحد اضافه کرد: امیدوارم این کارگروه تخصصی تبدیل به ساختار قوی تری شود که از بخش گردشگری حمایت کند تا این صنعت به جایگاه واقعی خودش دست یابد. 

هزینه 18 میلیارد دلاری ایرانی‌ها برای سفرهای خارجی

عضو کارگروه ساماندهی تورهای خروجی در نشست سراسری دفاتر خدمات مسافرتی و شرکت های فعال در حوزه تورهای خارجی اعلام کرد: در سال 2014 ایرانی ها به غیر از پرداخت برای حج تمتع، 18 میلیارد دلار برای سفرهای خارجی هزینه کرده اند.   

 در نشست سراسری دفاتر و شرکت های خدمات مسافرتی فعال در حوزه تورهای خارجی که با حضور مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در محل موزه ملی برگزار شد، نمایندگان کارگروه تخصصی تورهای خارجی شامل فعالین بخش خصوصی از سه کمیته «ساماندهی بازاریابی کشورهای هدف»، «چارترینگ» و «بازنگری قراردادها» تشکیل شده ذیل اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات معاونت گردشگری، به بیان نظرات و جمع بندی نتایج جلسات خود پرداختند.

ایجاد صندوق بازاریابی و تبلیغات

در این این نشست، احمدی عضو کمیته بازاریابی و تبلیغات با اشاره به اینکه در سالیان گذشته به دلیل وجود تحریم ها، ایران در رسانه های دنیا سانسور می شد، گفت: بعد از توافق هسته ای موسسه نشنال ژئوگرافی چهارعکس از ایران را به نمایش گذاشته است.

وی ادامه داد: تبلیغات یکی از مهمترین موضوعات در حوزه گردشگری است، ما باید برگزاری تورهای آشناسازی را با دعوت از شرکت های خدمات مسافرتی خارجی آغاز کنیم و با چاپ نقشه و بروشور از اماکن گردشگری و جاذبه های کشورمان و ساخت تیزرهای تبلیغاتی، ایران را به جهانیان معرفی کنیم.

احمدی با اشاره به اینکه ایرانی ها به غیر از هزینه ای که بابت حج تمتع پرداخت می کنند در سال 2014میلادی، 18 میلیارد دلار برای سفرهای خود هزینه کرده اند، افزود: براساس پیشنهاد این کمیته باید صندوق مشترکی با همکاری بخش خصوصی و دولت تشکیل شود تا برنامه های تبلیغاتی و بازاریابی در سال 94 به شکل مناسب تری انجام شود.

تهیه بخشنامه انضباطی تخلفات دفاتر خدمات مسافرتی

نجفعلی زاده ، دبیر کمیته ساماندهی تورهای خارجی در این جلسه گفت: در جلسات این کارگروه ، شاخصه ها و ضوابط لازم برای ارائه مجوز به شرکت هایی که تقاضای تاسیس دفاتر خدمات مسافرتی دارند، تعیین شده است، همچنین با توجه به تعدد شکایات طبقه بندی شده، بخشنامه انضباطی به منظور ایجاد وحدت رویه و شفافیت در تخلفات دفاتر تهیه شده است.

وی تاکید کرد: در این بخشنامه انضباطی مطابق مقررات تکلیفی تخلفات دفاتر با سه روش اخطار کتبی و درج در پرونده، تعلیق فعالیت و در نهایت لغو مجوز همراه خواهد بود، این بخشنامه آماده ابلاغ است.

دبیر کارگروه ساماندهی تورهای خارجی همچنین به بازنگری در مفاد قرارداد تورهای خارجی اشاره کرد و گفت: در این کمیته تهیه قرارداد تورهای خارجی براساس استانداردهای لازم و روزآمد، مورد تایید اعضاء قرار گرفت.

نجفعلی زاده افزود: منشور حقوق مسافرین توسط این کمیته تهیه شده است که شرکت های خدمات مسافرتی ملزم به نصب آن هستند، همچنین اعضای کارگروه تورهای خارجی برای حضور در نمایشگاه های گردشگری خارجی اعلام آمادگی کرده اند و دستورالعمل شرکت در نمایشگاه در اختیار تمامی دفاتر قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه شیوه نامه فعالیت های مجاز گردشگری تهیه و در اختیار دفاتر قرار گرفته است، یادآور شد: بسیاری از اعضاء از تعدد صدور مجوز فعالیت در موضوع بند "ب" گله مند بودند که این موضوع در کمیته مطرح شد.

دبیر کارگروه ساماندهی تورهای خارجی ادامه داد: در سال جاری 82 دفتر مورد بازرسی قرار گرفتند که از این تعداد 6 دفتر تذکر دریافت کردند،3 دفتر خدمات مسافرتی اخطار کتبی با درج در پرونده گرفتند، 20 دفتر تعلیق شد و مجوز فعالیت یک دفتر هم لغو شده است.

تشکیل کارگروه چارترینگ

در ادامه این نشست، عادلی نیا، عضو کمیته چارترینگ، تشکیل یک کارگروه 7 نفره را برای حل مشکلات این بخش موثر دانست و افزود: این 7 نفر متشکل از یک نفر از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، یک نفر از سازمان هواپیمایی کشور و 5 نفر از چارترکننده ها باشد تا تمامی مسائل مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: ما تقاضا داریم که سازمان هواپیمایی به تمامی ایرلاین ها فراخوان بدهد که پروازهای درخواستی خود را اعلام کنند چراکه توراپراتورها می خواهند برنامه ریزی کنند و با این روش تکلیف ایرلاین چارترکننده سه ماه قبل از شروع پرواز مشخص می شود.

مرجع : فارس
کد مطلب : ۵۴۱۹۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.