۰

موج جدید گرما/ مراقب مصرف برق باشید

تاریخ انتشار
شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۰۷
با توجه به ورود موج گرمای هوا در هفته جاری، رعایت ساعت مصرف، باعث کاهش مصرف، کاهش هزینه ها و همچنین پیشگیری از صدمات ناشی از گرمازدگی خواهد شد.
پیش بینی های هواشناسی حاکی از از صاف و آفتابی بودن آسمان کشور در سه روز آینده است که در این مدت روند تدریجی افزایش دما در کشور رخ خواهد داد. طی سه روز آینده در غالب مناطق کشور آسمان صاف و آفتابی است و روند تدریجی افزایش دما رخ خواهد داد و افزایش دما در نوار شمالی کشور محسوس خواهد بود.

یک راهکار واکنش سریع در مدیریت مصرف
به گزارش توانیر با توجه به آنکه در فصل گرما، بیشترین میزان مصرف برق مربوط به وسایل سرمایشی و سپس روشنایی است، بهتر است به ویژه در ساعت های پیک مصرف برق، کولرهای آبی روی دور کند و کولرهای گازی روی درجه ۲۴ تا ۲۶ تنظیم شود.

آمارها نشان می دهد که وسایل سرمایشی در حدود ۱۶ هزار مگاوات بار مصرفی به شبکه برق وارد می کنند که در صورت کنترل تنها یک چهارم از آن(در بهترین حالت ممکن) می توان شرایط سخت پیک را به خوبی سپری کرد.

در حقیقت بسیاری از راهکارهای کاهش مصرف برق به ویژه در بخش های خانگی و تجاری به صورت بدون هزینه یا کم هزینه قابل انجام است و تنها مشترکان باید به این راهکارها توجه و آن را در ساعت های محدودی به انجام برسانند.

به طور مثال در بخش روشنایی، هنوز هم خاموش کردن لامپ های اضافی، بهترین راهکار بدون هزینه تلقی می شود، اما در صورتی که مشترکان بخواهند به بهترین نحو هزینه ها و مصرف برق خود را مدیریت کنند، می توانند استفاده از لامپ های LED را در دستور کارخود قرار دهند که چند برابر کمتراز لامپ های رشته ای قدیمی و حتی کمتر ازلامپ های کم مصرف، نیازبه انرژی دارند.

برای کاستن از فشار یکباره هزینه خرید لامپ های LED نیز می توان در دوره های مختلف خرید، لامپ ها را انجام داد.

وسایل پرمصرف را در ساعت های اوج به برق متصل نکنید

متاسفانه هنوز هم هستند مشترکانی که در ساعت های اوج مصرف، وسایل برقی پرمصرف را همزمان مورد استفاده قرار می دهند که این مساله نه تنها هزینه های خانوار را چند برابر می کند، بلکه باعث ایجاد فشار به شبکه برق نیز خواهد شد.

مشترکان می توانند با یک برنامه ریزی ساده، استفاده از وسایل برقی پرمصرف خود مانند اتو، لباسشویی، ظرفشویی، پلوپز و غیره را به ساعت هایی خارج از زمان های اوج مصرف منتقل کنند.

برپایه این گزارش، همه روزه مصرف برق از ساعت های ۱۲ظهر تا ۱۶ و شب از ۱۹ تا ۲۳ با ورود وسایل سرمایشی، سیستم های روشنایی و سایر وسایل برقی به مدار مصرف اوج می گیرد که در اصطلاح به آن ساعت پیک گفته می شود.
کد مطلب : ۵۴۵۵۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.