۰

ارسال لایحه برجام به مجلس به مصلحت نیست

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۹
ارسال لایحه برجام به مجلس به مصلحت نیست
محمد باقر نوبخت در نشست خبری امروز خود که صبح امروز در ساختمان کوثر برگزار شد، گفت: تا بیست و پنجم مرداد ماه ۹۴، ۵۵۵۲ میلیارد تومان بابت طرح‌های عمرانی پرداخت شده است.

وی همچنین در خصوص حذف یارانه پردرآمدها، گفت: در تبصره ۲۰ قانون بودجه ۹۴ مقرر شد که منابعی که از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها حاصل می‌شود، بخشی به صورت نقدی به خانوارهای نیازمند داده شود.

وزارت تعاون به تدریج نسبت به حذف یارانه‌های افراد پردرآمد اقدام می‌کند

سخنگوی دولت افزود: وزارت تعاون نیز در همین راستا به تدریج نسبت به حذف یارانه‌های پردرآمدها اقدام می‌کند.

نوبخت با اشاره به اشتباهات صورت گرفته در حذف یارانه برخی خانوارها، گفت: وزیر تعاون اعلام کرده احتمال اشتباه وجود دارد به همین جهت امکان اعتراض را محفوظ نگه داشته است، ما انتظارمان از رسانه‌هایی که دولت را ترغیب به حذف یارانه‌های پردرآمدها می‌کردند، این است که با حذف نادرست یکی دو مورد، این مشکل را مطرح نکنند چرا که باعث کند شدن روند حذف می‌شود.

وی تصریح کرد: تا اینجا در راستای اجرای قانون، وزارت تعاون به خوبی عمل کرده است.

وضعیت فرمانداران ناهمسو با دولت

سخنگوی دولت همچنین با تاکید بر همسو بودن فرمانداران با سیاست‌های دولت یازدهم گفت: باید قبول کنیم که نماینده عالی دولت در استان‌ها، استانداران و در شهرستان‌ها، فرمانداران هستند و باید فرمانداران سیاست‌های دولت تدبیر را به خوبی اجرا کنند که اگر همسو نباشند، امکان اجرای سیاست‌ها و منویات دولت وجود نخواهد داشت به همین جهت وزارت کشور تلاش کرده است که اگر ناهماهنگی وجود دارد، آن را هماهنگ کند.

بعید است لایحه شفاف‌سازی منابع مالی کاندیداها در مجلس نهم تصویب شود

وی در پاسخ به این سئوال که لایحه شفاف‌سازی منابع مالی کاندیداها چه زمان به مجلس ارسال می‌شود؟ گفت: ما تا ماه آینده بخش اول لایحه برنامه ششم را تقدیم مجلس می‌کنیم. تا آخر آذرماه نیز لایحه بودجه ۹۵ را به مجلس می‌دهیم و بعد از آن نیز مجددا کلیه برنامه ششم و قبل یا بعد از انتخابات به مجلس می‌رود و به نظر نمی‌آید با توجه به تعداد طرح‌ها و لوایحی که در دستور کار مجلس شورای اسلامی است، لایحه شفاف‌سازی انتخابات در این مجلس به تصویب برسد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سئوال که آیا دولت برنامه‌ای برای پرداخت بدهی‌اش به صندوق تامین اجتماعی دارد؟ گفت: صندوق‌ها وضعیت خوبی ندارند و اگر همچنان روند موجود استمرار یابد، با چالش‌ مواجه خواهند شد. لذا برنامه ششم معطوف به موضوعات خاص؛ یعنی مساله محور است.

وی گفت: مساله صندوق‌ها، آب و محیط‌زیست از موضوعات مهمی است که در برنامه ششم به طور ویژه به آن پرداخته شده است و همچنین ایجاد تعادل میان منابع و مصارف صندوق‌ها یکی از برنامه‌هایی است که در برنامه ششم به آن توجه شده است.

استقبال از مناظره با دولتمردان دهم

نوبخت همچنین در خصوص پیشنهاد مناظره از سوی دولتمردان دهم گفت: ما از این موضوع استقبال می‌ کنیم که آنان نظر خود را به رسانه ها منعکس کنند و اگر مطلب اصلاح‌گرایانه‌ای داشته باشند، ما از نظرات آنان استفاده خواهیم کرد.

سخنگوی دولت در خصوص نگرانی رهبر انقلاب در مورد نفوذ آمریکا، گفت: من از همین جا موضع رسمی دولت را در این خصوص اعلام می کنم.

وی تاکید کرد: دولت نه تنها با نفوذ آمریکا بلکه با نفوذ هر کشوری در شرایط پساتحریم مقابله خواهد کرد.

نوبخت گفت: همانطور که امروز آمریکایی‌ها نگران هستند ایران در مذاکرات دست بالا داشته است ما در مقایسه با دیگر کشورها منابع ملی‌مان را مد نظر قرار می‌دهیم و اجازه نفوذ هیچ کشوری را نخواهیم داد و از سنگرهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به خوبی صیانت خواهیم کرد.

سخنگوی دولت در خصوص اسناد محرمانه برجام گفت: ما سند محرمانه‌ای در برجام نداریم، برجام شفاف است، در مورد ارتباطمان با آژانس نیز هیچ نگرانی وجود ندارد و شورای عالی امنیت بر آن نظارت خواهد داشت.

پرداخت یارانه برای دولت مشکل است

وی در خصوص اظهارنظر اخیر وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه روز پرداخت یارانه، روز عزای دولت است، گفت: واقعا دولت برای پرداخت یارانه‌ها مشکل دارد، ما هر ماه ۳۵۰۰ میلیارد تومان باید برای یارانه نقدی پرداخت کنیم که بسیار بیش از حجم بودجه پرداختی ما برای پروژه های عمرانی است و ما ترجیح می‌دهیم که پولی که به این ترتیب توزیع می‌شود، صرف پرداخت‌های عمرانی شود.

سخنگوی دولت گفت: البته یک عده نیازمند هستند که ما هم اعتقاد داریم باید یارانه به آنان پرداخت شود و البته یک عده هم نیازمند نیستند که نباید یارانه بگیرند.

نوبخت در خصوص تدابیر دولت برای مقابله با زلزله نیز گفت: بسیاری از بخش‌های ایران روی گسل‌ها وجود دارد و این واقعیت است، دولت نیز در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی دارد و ما سالانه چند درصد از اعتبارات را برای پیشگیری از زلزله به کار می‌بریم.

حمل و نقل عمومی ناکافی و نامناسب است

وی همچنین در خصوص حمل و نقل عمومی گفت: حمل و نقل عمومی ناکافی و نامناسب است و همین موجب افزایش استفاده از خودروهای شخصی شده که با توجه به گشایشی که در آینده ایجاد می‌شود، یکی از زیربناهایی که ما به آن توجه خواهیم کرد، گسترش حمل و نقل عمومی است.

سخنگوی دولت در خصوص موضع دولت برای ارسال لایحه برجام به مجلس، گفت: رویکرد مجلس ایران کاملاً متفاوت با رویکرد مجلس آمریکاست. مجلس آمریکا مخالف مذاکرات بود. برای بلا اثر کردن نتایج مذاکرات تلاش می‌کرد، اما مجلس ایران همانطور که به دفعات اعلام کردند، موافق مذاکرات هسته‌ای بودند و توجه آنان به این موضوع به عنوان حزب رقیب در جهت منافع سیاسی‌شان نیست؛ به همین جهت دولت همواره از مجلس قدردانی می‌کند.

نوبخت تاکید کرد: همانطور که در قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای تصریح شده، مجلس اجرایی شدن و اثربخش بودن این مذاکرات را مشروط اعلام کرده است.

وی با اشاره به شروط مجلس برای نتایج مذاکرات ایران و ۱+۵، گفت: در آن قانون آمده است؛ لغو تحریم‌ها باید به صورت یکجا باشد. اقدامات آژانس نیز باید تحت عنوان نظارت‌های متعارف باشد و مصوبات شورای عالی امنیت نیز رعایت شود که در این صورت نتایج مذاکرات معتبر خواهد بود.

سخنگوی دولت ادامه داد: مجلس در آن قانون، این سه شرط را برای دولت گذاشت و گفت اگر این موارد رعایت شود، نتایج مذاکرات معتبر است و آن را نیز به شورای عالی امنیت واگذار کرد و مصوبات شورای عالی امنیت که به تائید مقام معظم رهبری می‌رسد، لازم‌الاتباع است و لازم به تائید مرجع دیگری نیست.

وی با بیان اینکه توافق سعدآباد و پاریس هم نیاز به تائید مجلس نداشت، گفت: خود مصوبه مجلس (قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای) هم تائید کرده است که باید نتیجه مذاکرات به تائید شورای عالی امنیت ملی برسد.

لایحه پروتکل الحاقی به مجلس ارسال می‌شود

نوبخت با بیان اینکه طبق اصل ۱۲۵ قانون اساسی، عهدنامه‌ها و مقاوله‌نامه‌ها، موافقتنامه‌ها و قراردادهای ایران با سایر دولت‌ها باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، گفت: در آن قانون آمده است اگر این پیمان‌ها، موافقتنامه‌ها و عهدنامه‌ها که توسط رئیس‌جمهور و یا نماینده قانونی ایشان امضا شده باشد، نیازمند تائید مجلس است و به همین دلیل نیز ما لایحه پروتکل الحاقی را به مجلس خواهیم داد. اما در برجام چیزی امضا نشده است که بخواهد به تائید مجلس شورای اسلامی برسد.

ارسال لایحه برجام به مجلس به مصلحت نیست

سخنگوی دولت گفت: برجام یکسری محدودیت‌ها برای ایران و یکسری محدودیت‌ها برای طرف مقابل است و ما هیچ توافقنامه‌ای را امضا نکرده‌ایم بلکه با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، تحریم‌ها بر علیه ایران برداشته شد و هیچ کدام از کشورهای ۱+۵ نیز برجام را به مجلس‌شان نبردند که ما این اقدام را انجام دهیم؛ بنابراین چنین کاری به مصلحت نیست.

وی تصریح کرد: اگر طرف‌های مقابل روزی تصمیم بگیرند توافق را زیر پا بگذارند، لزومی ندارد که این توافق در مجلس به صورت قانون دربیاید، لذا نباید این توافق در مجلس به صورت قانون تصویب شود.

نوبخت همچنین در خصوص شکایت های مطرح شده میان دولتمردان گذشته و فعلی گفت: در روزی که یکی از دولتمردان قبلی نسبت به دولت فعلی شکایتی را اعلام کرد، بلافاصله دستگیر شد و این سوال مطرح شد که آیا با شکایت ما دستگیری صورت گرفته است؟

وی افزود: من در گذشته هم توضیح دادم که اسناد و مدارکی در اختیار ما وجود دارد و ما به جای آنکه به ایراد برخی اتهامات بپردازیم و آن را رسانه ای کنیم، مدارکمان را به قوه قضائیه ارسال می کنیم؛ چراکه اخلاقی نیست ما به صورت یک‌ جانبه چیزی را مطرح کنیم و در قوه قضائیه آنان این فرصت را دارند که از خودشان دفاع کنند.

سخنگوی دولت ادامه داد: اما یک عده ای می خواهند که برای مسئولین دولت فعلی هم اتهاماتی ایراد کنند. بنده اعلام می کنم که از این نظر هیچ کوتاهی نکنند و مطالبشان را در جهت آگاهی سازی افکار عمومی مطرح کنند.

نوبخت با اشاره به اظهارات میرکاظمی در مورد پرونده کرسنت گفت: آقای میرکاظمی، نماینده ای باشخصیت، اصولگرا و معتقد به قیامت هستند و از ایشان انتظار داریم تخلفی که صورت گرفته اسنادش را به قوه قضائیه اعلام کنند.

وی همچنین با اشاره به هفته دولت عنوان کرد: ما در هفته آینده در قالب سفر استانی به استان همدان می رویم و به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که مسئولین در این هفته به استان های مختلف بروند و ما در شهرستان ها نیز با اصحاب رسانه ها گفت و شنود داشته باشیم، اما قطعا یک دیدار عمومی نیز با خبرنگاران دولت خواهیم داشت.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه معاون اول رئیس جمهور اعلام کرده است که امسال، سال سخت بودجه ای داریم این در حالی است که شما در گذشته گفته بودید با توجه به توافق هسته ای برنامه خوشبینانه را اجرایی خواهید کرد، توضیح داد: اینکه سال جاری، سال سختی است حرف درست و پیش بینی واقع بینانه ای است.

نوبخت افزود: درآمدهایمان تا الان متناسب با پیش‌بینی‌های انجام شده نبوده؛ چراکه ما همچنان شرایط تحریمی را طی می کنیم تا بعد از اجرایی شدن برجام بتوانیم از همه منابع استفاده کنیم. بنابراین تلاشمان این است که مدیریت را صحیح کنیم.

وی با بیان اینکه عدم تحقق منابع سرنوشت هر ساله ما است، افزود: ما سه سال است که کسری بودجه نداشته ایم؛ چراکه تلاش داشته ایم مدیریت کنیم و به همان اندازه که منابع‌مان تقلیل پیدا کرده است، هزینه را نیز کم کنیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در گذشته به دلیل کمبود منابع هزینه های عمرانی را کاهش می دادند، گفت: در این دولت ما هزینه های جاری را تقلیل داده ایم و به دلیل کمبود منابع هزینه های عمرانی را کم نکردیم و با انضباط مالی و کاهش هزینه های جاری توانسته ایم مدیریت را صحیح کنیم و این کار در حال انجام است.

مرجع : مهر
کد مطلب : ۵۴۸۱۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.