۰

جنجال تازه بر سر نفت ایران

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۰۸
جنجال تازه بر سر نفت ایران
همزمان با آغاز دور جدید سقوط آزاد قیمت طلای سیاه در بازارهای جهانی، برخی از تولیدکنندگان نفت از بازگشت بشکه های نفت صادراتی ایران به عنوان مهمترین عامل کاهش قیمت این کالای استراتژیک یاد می کنند.

به عبارت دیگر، پس از تشریح برنامه های کامل افزایش تولید و صادرات نفت خام ایران در دوران پساتحریم توسط بیژن زنگنه وزیر نفت ایران و اعلام افزایش ۷ روزه تولید و صادرات طلای سیاه در صورت لغو کامل تحریم‌ها، جنجال سازی برخی از کشورهای بزرگ صادرکننده نفت خام علیه صنعت نفت ایران آغاز شده است.

همزمان با جنجال سازی برخی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان بزرگ نفت جهان، سایت رسمی وزارت نفت روز گذشته دوشنبه ۲۶ مرداد ماه گزارش تازه‌ای درباره برنامه جدید افزایش تولید نفت خام ایران در دوران پساتحریم به نقل از بیژن عالیپور مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب منتشر کرده است.

در این گزارش سایت رسمی وزارت نفت به نقل عالیپور مدیرعامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب به عنوان بزرگترین شرکت بهره بردار تولید طلای سیاه ایران، نوشته شده است: «عملیات تعمیرات اساسی در مناطق نفت‌خیز جنوب به منظور افزایش ٥٠٠ هزار بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت به محض لغو تحریم‌ها آغاز شده است.»

این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه برای تحقق این برنامه هم اکنون تعمیرات اساسی چاه ها و سایر واحدهای بهره‌برداری آغاز شده است، با اشاره به کاهش تکلیفی یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت از مناطق نفت خیزجنوب، تصریح کرد: «با توجه به دستور بیژن زنگنه وزیر نفت مبنی بر آماده شدن برای دوران بعد از تحریم ها، خودمان را برای تحقق این امر آماده می‌کنیم».

در ادامه این گزارش سایت رسمی وزارت نفت آمده است: بیژن زنگنه، وزیر نفت، پیش از این گفته بود تولید نفت کشور پس از رفع تحریم‌ها می تواند در یک هفته به میزان ٥٠٠ هزار بشکه افزایش یابد و این رقم در ۳۰ روز به بیش از یک میلیون بشکه افزایش خواهد یافت.

همزمان با راه افتادن جنجال و جنگ روانی علیه بشکه های نفت صادراتی ایران کارشناسان اقتصاد انرژی اعتقاد دارند که مسئولان وزارت نفت باید از ابزار دیپلماسی انرژی برای آرام کردن فضا و باز کردن جا برای بشکه های نفت ایران در بازار جهانی استفاده کنند.

طلای سیاه ارزان تر شد

به گزارش مهر، رویترز امروز گزارش داده است: قیمت دو شاخص اصلی نفت خام در بازارهای جهانی امروز هم کاهش یافته به طوری‌که بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال به سطح بشکه‌ای ۴۸ دلار و ۶۰ سنت و بهای هر بشکه نفت خام وست تگزاس به بشکه ای ۴۱ دلار و ۷۷ سنت سقوط کرده است.

بر این اساس قیمت نفت خام وست تگزاس آمریکا بیشترین کاهش در طول حدود هفت سال گذشته تاکنون را تجربه می‌کند و پیش بینی کارشناسان بین‌المللی از ادامه روند کاهش بهای این شاخص قیمت گذاری جهانی نفت خام است.

از سوی دیگر میانگین هفتگی قیمت سبد نفتی اوپک هم هفته گذشته با ٤٥ سنت افت به ٤٧ دلار و ٢٠ سنت برای هر بشکه رسید.

مفت ‌‌فروشان بازار را به‌ هم ریختند

آمارهای رسمی ارائه شده توسط اکثر کشورهای تولید کننده نفت و برخی از موسسات معتبر بین المللی همچون پلاتس از افزایش تولید نفت خام و میعانات گازی این کشورها حکایت می کند.

بر این اساس از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ظرفیت و تولید عملیاتی نفت خام در کشورهای ترکمنستان، قزاقستان و روسیه با افزایش روبرو شده، این در حالی است که گزارش‌ها از افزایش سطح تولید نفت لیبی به ۳۵۰ تا ۳۸۰ هزار بشکه در روز حکایت دارد.

در همین حال، ظرفیت تولید نفت خام برخی از کشورهای عربی و آفریقایی عضو اوپک هم در ماه گذشته میلادی بیشترین میزان افزایش را از ابتدای سال ۲۰۱۵ میلادی تاکنون داشته است به طوری که رکورد تولید و صادرات نفت خام عراق با وجود کاهش قیمت نفت، شکسته شده است.

رسانه های بین المللی خبر می دهند که با وجود ادامه سقوط آزاد قیمت طلای سیاه، تولید نفت خام عراق به عنوان یکی از مهمترین رقبای ایران در بازار جهانی و اوپک به سطح سه میلیون و ۶۴ هزار بشکه رسیده است.

علاوه بر این، به استناد گزارش پلاتس، تولید نفت خام اوپک در ماه ژوئیه سال جاری میلادی نسبت به ماه ژوئن روزانه ١٢٠ هزار بشکه افزایش یافته و به سطح ۳۱ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

بر اساس این تحلیل، تولید نفت خام عربستان سعودی در ماه ژوئیه با افزایش روزانه ١٠٠ هزار بشکه ای به ١٠ میلیون و ٤٥٠ هزار بشکه در روز رسیده است.

علاوه بر این، در ماه ژوئیه تولید نفت خام آنگولا روزانه با ٥٠ هزار بشکه، امارات متحده عربی با ٣٠ هزار بشکه در روز و ایران روزانه با ٢٠ هزار بشکه افزایش روبرو شده است.

نکته قابل توجه آن است که برخی از کشورهای عربی عضو اوپک با وجود روند نزولی قیمت طلای سیاه اما بهای برخی از نفت خام‌های خود را با تخفیف حدود یک دلاری در هر بشکه به مشتریان عرضه می کنند.

بلومبرگ به نقل از معامله گران نوشته است: قیمت نفت خام سنگین بصره با تخفیف نسبت به قیمت رسمی فروش از زمان عرضه این نوع نفت خام در ماه ژوئن، فروخته می‌شود به طوری که برخی تخفیف‌ها برای بارگیری محموله ها در ماه اوت بیشتر از یک دلار در برابر قیمت رسمی فروش نفت بود.

در این بین افزایش تعداد دکل‌های فعال حفاری در صنعت نفت آمریکا به عامل دیگری برای تضعیف بیشتر قیمت طلای سیاه تبدیل شده است.

شرکت خدمات نفتی بیکر هیوز آمریکا هفته گذشته اعلام کرده بود: تعداد دکل‌های حفاری نفت در این کشور در هفته گذشته برای چهارمین هفته پی در پی با رشد همراه بوده و تعداد دکل های حفاری به ٦٧٢ دکل رسید، که بالاترین سطح از اواخر ماه مه به شمار می آید.

دبیرکل اوپک منفعل عمل می کند

در طول چند روز گذشته و به دنبال ادامه روند رو به کاهش قیمت جهانی طلای سیاه، برخی از کشورهای عضو اوپک همچون ونزوئلا و الجزایر خواستار برگزاری نشست فوق العاده اوپک و انجام گفتگوهایی بین اعضای اوپک و کشورهای نانو اوپک همچون روسیه شده اند.

در ادامه این واکنش‌ها به سقوط آزاد قیمت طلای سیاه، صالح خبری وزیر انرژی الجزایر خواستار کاهش تولید کشورهای غیر عضو اوپک با هدف جلوگیری از افت بیشتر قیمت نفت در بازارهای جهانی شده است.

در این بین فعالیت منفعلانه عبدالله البدری دبیرکل لیبیایی اوپک با واکنش‌هایی همراه بوده است به طوری که برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که دبیرکل اوپک براساس منافع برخی از کشورهای خاص این سازمان عمل می کند.

سید محمدعلی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک اخیرا در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه روند فعلی کاهش و سقوط قیمت نفت خام ایران هیچ ارتباطی با افزایش احتمالی تولید نفت ایران در آینده ندارد، می گوید: برخی از کشورها تلاش می‌کنند علت کاهش قیمت نفت را به ایران نسبت بدهند.

مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با بیان اینکه افزایش عرضه توسط برخی از کشورهای عضو اوپک مهمترین عامل کاهش قیمت نفت در بازار است، تصریح کرد: دبیرکل اوپک تاکنون چه برنامه‌ریزی برای کاهش عرضه نفت مازاد برخی از کشورهای عضو اوپک انجام داده است؟ وظیفه دبیرکل اوپک نیست که درباره حق به جای ایران اظهار نظر کند و ایران باید سهم قانونی و از دست رفته خود در بازار را باز پس بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه آقای البدری، دبیرکل یک یا دو کشور در اوپک نیست، معتقد است: دبیر کل اوپک باید منافع کل سازمان و کشورهای عضو اوپک را در نظر بگیرد و در برابر افزایش غیر قانونی تولید نفت برخی از کشورها سکوت نکند.

خطیبی با اعلام اینکه تولید نفت یک کشور قبل از تحریم ایران روزانه ۸ میلیون بشکه بود و هم اکنون به بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز رسیده است، تاکید می کند: این کشور چه زمانی قرار است تولید نفت خود را کاهش دهد تا جا برای بشکه های نفت صادراتی ایران باز شود.
مرجع : مهر
کد مطلب : ۵۴۹۰۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.