۰

اختلال دوقطبی از افسردگی تا اوج دیوانگی

تاریخ انتشار
جمعه ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۳۶
تغییرات خلقی ممکن است تنها چند بار در سال یا به صورت چندبار در روز اتفاق بیافتد. دربرخی موارد اختلال دو قطبی به صورت همزمان با نشانه‌های افسردگی همراه است.

دکتر پورکرامتی روانپزشک دراین باره گفت: اگرچه اختلال دو قطبی یک بیماری طولانی مدت و مخرب است، شما می‌توانید این بیماری را به دنبال یک برنامه درمانی منظم و با استفاده از داروها و روان درمانی کنترل کنید.

وی در ادامه به انواع مختلف اختلال دو قطبی پرداخت و گفت: اختلال خلقی یا دو قطبی دارای چندین نشان و علائم است که نشانه‌ها و علائم بر اساس نوع اختلال در فرد اتفاق می‌افتند. انواع اختلال عبارتند از : اختلال دوقطبی نوع یک، اختلال دو قطبی نوع دو و اختلال خلقی ادواری است.

وی تشریح کرد: نشانه‌های اختلال دو قطبی نوع یک : نواسانات خلقی در این نوع اختلال می‌تواند باعث بروز مشکلات قابل توجهی در محیط کار، مدرسه یا روابط فرد مبتلا شود، این حملات جنون آمیز می تواند شدید و خطرناک باشد.اختلال دو قطبی نوع دوم، شدت این نوع بیماری از دو قطبی نوع یک کمتر است. در این نوع اختلال ممکن است دچار تحریک پذیری و ایجاد برخی از تغییرات در عملکرد خود شوید، اما به طور کلی می‌توانید به زندگی روزانه خود طبق روال معمول ادامه دهید.در دو قطبی نوع دوم دوره افسردگی به طور معمول طولانی تر از دوره‌های مانیای خفیف است.

نوع دیگر اختلال خلقی ادواری است که این اختلال نیز یک فرم خفیف شده از اختلال دو قطبی است، این نوع اختلال در کنار مانیای خفیف و افسردگی می‌تواند مخل آسایش فرد و بسیار مخرب باشد.

پورکرامتی همچنین افزود: علائم دقیق اختلال دو قطبی از فردی به فرد دیگر متفاوت است افسردگی در برخی افراد ، مشکلات بسیاری را برای اطرافیان ایجاد می‌کند، در این بین علایم مانیا بسیار نگران کننده است. علائم افسردگی و همینطور نشانه های مانیا ممکن است با هم اتفاق بیافتد،بدین ترتیب همواره این دو به عنوان یک مشکل واحد شناخته و بررسی می‌شوند.

پورکرامتی در مورد علائم انواع اختلال، اظهار کرد: علائم بیماری اختلال بستگی به نوع اختلال در فرد دارد، برخی از این علائم عبارتند از: سرخوشی، اعتماد به نفس کاذب، رفتار پرخاشگرانه، رفتارهای پرخطر، نیاز به خواب اندک، پریشانی زودهنگام، غمگینی ، ناامیدی، احساس گناه، درد مزمن بدون علت و عملکرد ضعیف در مدرسه یا محل کار باشد.

وی با اشاره به علل اختلال دوقطبی، اذعان کرد: علل دقیق بروز بیماری اختلال دوقطبی همچنان ناشناخته است، اما عوامل متعددی در ایجاد و شکل گیری این بیماری نقش دارند که شامل، تفاوت های بیولوژیکی،‌انتقال دهنده های عصبی، هورمون‌ها، وراثت و عوامل محیطی است.

عوارض ناگوار به دنبال درمان نکردن اختلال دو قطبی
درمان نکردن کامل این بیماری می‌تواند عواقب و مشکلات جدی را در زندگی فرد مبتلا ایجاد کند، از جمله، مشکلات مربوط به سوء مصرف مواد مخدر، مسائل مالی، مسائل حقوقی، مشکلات برقراری ارتباط، تنهایی و انزوا و را می‌توان ذکر کرد.

پورکرامتی در خصوص تشخیص اختلال دوقطبی، اذعان کرد: برای تشخیص بیماری اختلال دو قطبی در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان شاخصی مشابه و یکسان مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما علایم این بیماری در کودکان و نوجوانان اغلب از الگوی متفاوتی نسبت به بزرگسالان برخوردار است. از آنجاییکه اختلال دوقطبی اغلب در کودکان خردسال رخ می‌دهد، تشخیص آن در کودکان با سنین قبل از مدرسه یا جوانتر بسیار دشوار است.

پورکرامتی روانپزشک در پایان گفت: هیچ راه مطمئنی برای پیشگیری قطعی از بیماری اختلال دو قطبی وجود ندارد، با این وجود، درمان در اولین مراحل شروع بیماری و بروز علائم می‌تواند به پیشگیری از اختلال دو قطبی و یا دیگر شرایط سلامت روانی فرد کمک کند.

چنانچه تشخیص داده شد که مبتلا به بیماری اختلال دو قطبی هستید به علائم هشدار دهنده توجه کنید. توجه شما به علائم اولیه بیماری می‌تواند از بدتر شدن وضعیت بیماری شما پیشگیری کند. اگر احساس می‌کنید در حال ابتلا به افسردگی و یا مانیا هستید، پزشک خود را در جریان قرار دهید و اعضای خانواده یا دوستان خود را آگاه کنید. از مصرف الکل و مواد مخدر پرهیز کنید و در دوره‌های درمانی طولانی مصرف منظم داروها را خودسرانه متوقف نکنید.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
کد مطلب : ۵۵۲۲۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.