۰

قرار نیست کنکور به طور کامل حذف شود

تاریخ انتشار
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۵
علی زرافشان درباره طرح مجلس برای جذب پیش‌دبستانی‌ها و استفاده از آنها به صورت حق التدریس در آموزش و پرورش اظهار کرد: مصوبه مجلس درباره استخدام پیش‌دبستانی‌ها به طور طبیعی با توجه به توزیع نیروی انسانی در آموزش و پرورش و نیاز این نسبت به جنسیت و رشته تحصیلی نیروهای انسانی است.

وی با بیان اینکه اگر قرار باشد مربیان پیش دبستانی‌ در آموزش و پرورش مشغول به خدمت شوند باید در همان بخشی که پیش از این در آن حوزه تدریس می‌کردند، فعالیت کنند، افزود: آنچه که امروز تحت عنوان ساماندهی در آموزش و پرورش مدنظر است ساماندهی نیروهای موظف و رسمی در دوره دوم، دوره اول متوسطه و دوره ابتدایی است.

 48 هزار معلم فرصت کاری خود را از دست دادند
زرافشان در پاسخ به سئوالی درباره مازادشدن معلمان متوسطه و کوچ اجباری آنها به دوره ابتدایی، تصریح کرد: یکی از نکاتی که به عنوان واقعیت آموزش و پرورش باید به آن توجه شود، پیامدی است که با استقرار ساختار 6.3.3 ایجاد شده است؛ در طول سه سال گذشته با اضافه شدن پایه ششم مشکلی که امروز در دوره دوم متوسطه را داریم، در دوره اول متوسطه داشتیم.

وی توضیح داد: زمانی که پایه ششم به پایه ابتدایی اضافه شد ورودی به دوره متوسطه اول را نداشتیم و معلمانی که در متوسطه اول مشغول به تدریس بودند و حدود یک میلیون دانش‌آموز را آموزش می‌دادند که در مجموع حدود 48 هزار معلم را تشکیل می‌دادند، فرصت کاری خود را از دست دادند.

زرافشان افزود: آموزش و پرورش برای اینکه بتواند از ظرفیت این معلمان استفاده کند و کمبود شدید نیروی انسانی که در دوره ابتدایی وجود داشت را برطرف کند، ساماندهی دوره اول متوسطه و ابتدایی را با هم انجام داد و بخشی از نیروهای متوسطه اول را به دوره ابتدایی فرستاد البته همان زمان بخشی از نیروهای متوسطه دوم نیز به دوره ابتدایی اعزام شدند و این گروه افرادی بودند که علاقه‌مند بودند از این فرصت استفاده کنند برای اینکه مشکل خود را برای نقل و انتقال حل کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال تحصیلی 95-94 این مسئله مجدد تکرار خواهد شد به این معنا که پایه نهم در دوره اول متوسطه را خواهیم داشت و به ازای آن ورودی به دوره دوم متوسطه را نداریم، گفت: دبیرانی که نزدیک به یک میلیون دانش آموز پایه اول دبیرستان را آموزش می‌دادند فرصت کاری خود را از دست خواهند داد. دانش آموز در پایه نهم نیاز به معلم دارند بنابراین آموزش و پرورش از این فرصتی که فراهم شده ابتدا به ساماندهی معلمان در دوره دوم متوسطه پرداخته و افرادی که دارای امتیاز بیشتری هستند در این دوره مشغول به تدریس می‌شوند.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه در دوره دوم متوسطه بحث پرداخت اضافه تدریس را داریم طبیعتاً بخشی از معلمان متوسطه دوم جایگزین معلمان حق التدریسی خواهند شد و هدف این است که اکثریت معلمان متوسطه دوم تا جایی که مقدور است در همان دوره مشغول به خدمت شوند اما اگر با ساماندهی باز هم نیروی مازاد داشتیم آنها را در دوره متوسطه اول ساماندهی خواهیم کرد و بعد از ساماندهی دوره متوسطه اول، در صورتی که بازهم نیروی اضافه بر سازمان داشته باشیم از این همکاران در دوره ابتدایی البته با تدابیری که اتخاذ شده و در دستورالعمل ساماندهی ذکر شده است، استفاده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: معلمان متوسطه که در دوره ابتدایی ساماندهی می‌شوند در پایه‌های چهارم، پنجم و ششم به صورت خوشه‌ای دروس تخصصی خود را تدریس می‌کنند. برای آموزش این معلمان برنامه‌ریزی شده است و برای ساماندهی آنها از یک سال گذشته اقدامات جدی در سطح استان‌ها صورت گرفته است به گونه‌ای که در حال حاضر وضعیت نیروی انسانی مشخص است؛ دوره های آموزش در استان‌ها آغاز شده تا معلمان بتوانند با آمادگی لازم در کلاس‌های درس حضور یابند و بتوانیم شاهد آموزش همراه با کیفیت باشیم.

قرار نیست کنکور به طور کامل حذف شود
معاون وزیر آموزش و پرورش درباره افزایش سهم سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجویان به 85 درصد و پیش نیازهای لازم برای تحقق این موضوع عنوان کرد: قرار است سهم سوابق تحصیلی به شکل سالانه اضافه شود تا جایی که منجر به حذف کنکور در 85 درصد ظرفیت‌های دانشگاه‌ها شود اما باید توجه کرد که قرار نیست کنکور به طور کامل حذف شود.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش افزود: همانطور که در قانون سنجش و پذیرش دانشجو آمده است ورود دانشجویان به دانشگاه‌های کشور به سه روش انجام خواهد شد که روش نخست صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی است که در این روش سهم سوابق تحصیلی برای کنکور 94، 25 درصد بود و پیش بینی ما این بود که این رقم برای کنکور 95 به 35 درصد افزایش یابد.
مرجع : میزان
کد مطلب : ۵۵۲۵۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.