۰

یادگار امام: اعتماد تنها سرمایه یک رسانه است

تاریخ انتشار
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۶
حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در مراسم نودمین سالگرد تاسیس روزنامه اطلاعات و رونمایی از تمبر این روزنامه اظهار کرد: تنها سرمایه یک رسانه اعتماد مخاطب است و رسانه ای که اعتماد مخاطب را ندارد رسانه نیست، بلکه یک بوق تبلیغاتی به حساب می آید. ممکن است دیده و شنیده شود اما از آن به عنوان رسانه ای برای کسب اطلاعات و اخبار به عنوان یک رسانه امین نمی توان نام برد.

وی ادامه داد: در طول عمر بشر از زمانی که شعرا بزرگترین رسانه دربارها بودند تا بعد از آنکه رسانه های جدید شکل گرفتند و امروز که شبکه های اجتماعی نقش رسانه ها را بازی می‌کنند، تریبون هایی وجود داشته که انسان ها از آن‌ها حرف هایی می شنوند اما مهم این است که تا چه حد مردم به این حرف ها اعتماد می‌کنند . این اعتماد چند عامل دارد که اولین و بزرگترین عامل آن صداقت است.

سیدحسن خمینی در ادامه بیان کرد:‌ دروغ دشمن اعتماد است و اعتماد از آن دسته چیزهایی است که در طول یک عمر به دست می آید و ممکن است در یک شب از دست برود. با یک دروغ یک رسانه از چشم مخاطب می افتد و به همین دلیل یک رسانه نباید به هیچ قیمتی دروغ بگوید جز وقتی که می خواهد دست به خودکشی بزند.

وی اضافه کرد: ممکن است بتوان سر یک نفر را برای همیشه کلاه گذاشت و یا سر جمعی را برای مدت کوتاهی کلاه گذاشت اما بر سر همه برای همیشه نمی توان کلاه گذاشت. در دادگاه ها قسم می خورند که راست بگویند جز راست نگویند و همه راست را بگویند. رسانه ها هم باید همین طور باشند و اگر غیر از این باشد یک رسانه هویت خود را از دست می‌دهد.

یادگار امام (ره) دلسوزی برای مخاطب را عامل دیگر اعتماد به رسانه دانست و یادآور شد: یکی از مهمترین شروط تبلیغ این است که مخاطب احساس نکند از این تبلیغ چیزی گیر گوینده می آید. گوینده اگر بتواند به شنونده خود این باور را القا کند که چیزی که می گوید نفعی برای او ندارد اثر بسیار بالایی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه رسانه ها نباید منافع شخصی خود را در گفته هایشان لحاظ کنند، تاکیدکرد:‌ شجاعت عامل دیگری است که باعث اعتماد به رسانه می‌شود. اگر مخاطب احساس کند که رسانه شجاعت لازم را ندارد آن وقت به سراغ رسانه ای خواهد رفت که شجاعت دارد. رسانه ای غیر شجاع اعتمادمخاطب را از دست می‌دهد و شجاعت ویژگی بزرگی است . یک وجه تمایز برای انسان ها به حساب می آید.

سید حسن خمینی در بخش دیگری از صحبت های خود تخصص را شرط دیگر اعتماد به رسانه دانست و افزود: رسانه باید کار خود را بلد باشد تا مردم به آن اعتماد کنند. متاسفانه دروغگویی به مقدار زیادی در جامعه ما شایع شده ولی باید به یاد داشته باشیم که هیچ هدفی نشر اکاذیب و فرهنگ دروغگویی را در جامعه تائید نمی کند.

وی با بیان اینکه ادب شرط دیگر اعتماد به رسانه است، خاطر نشان کرد: متاسفانه بعضی اوقات ما فکر می کنیم اگر پرخاشگر باشیم تاثیر بیشتری داریم اما باید بدانیم عمر تاثیر با رسانه هایی است که با ادب محشور هستند. ملت ایران در طول تاریخ ملت مودبی بوده است.

یادگار امام (ره) در پایان با تشکر از دست‌اندرکاران روزنامه اطلاعات اظهار کرد: جناب آقای دعایی خودشان از نمادهای تواضع هستند و خصوصیاتی که برای اعتماد به رسانه عرض کردم از نمادهای روزنامه اطلاعات به حساب می آید. روزنامه اطلاعات در جای جای تاریخ ما حضور دارد و امیدوارم در کنار آقای دعایی صدمین سالگرد تاسیس این روزنامه را نیز جشن بگیریم. ان شاء الله در آینده شاهد بسط فرهنگ ادب، شجاعت و اعتماد در جامعه باشیم.
مرجع : ایسنا
کد مطلب : ۵۵۳۰۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.