۰
عمار حکیم مطرح کرد:

نقش مهم مشورتهای قاسم سلیمانی

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۵۰
نقش مهم مشورتهای قاسم سلیمانی
کشور عراق در دوره اخیر، شاهد تحولات گسترده و متعدد سیاسی و امنیتی بوده است. تجاوز داعش و بحران وجود این گروه تروریستی در عراق که از خرداد ماه سال گذشته پر رنگ تر شده است، عرصه سیاسی این کشور را نیز متأثر ساخته است.

از سوی دیگر شاهد تغییرات و اصلاحاتی در نظام سیاسی داخلی این کشور هستیم. حیدر العبادی نخست وزیر عراق اخیراً اصلاحاتی که پشتوانه مرجعیت را نیز به همراه خود داشت را به مجلس این کشور ارائه داد که به تصویب پارلمان رسید.

از سوی دیگر کمیته حقیقت یاب دلایل سقوط موصل نیز گزارش خود را ارائه داده است که به مراجع ذیصلاح قضایی ارجاع شده است.

در همین راستا خبرگزاری مهر گفتگویی را با «سید عمار حکیم» رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق انجام داده که مشروح آن از نظر می گذرد.

رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای در سخنرانی اخیر خود در میان مهمانان مجمع جهانی اهل بیت فرمودند که دشمن طرح خود را در منطقه بر دو پایه «ایجاد اختلاف» و «نفوذ» مبتنی کرده است. لطفا مصادیقی از این دو شاخصه را در طرح استکبار در منطقه و به ویژه در عراق برشمارید؟

آیت الله خامنه ای در سخنان مهمی که در جمع مهمانان اجلاس بین المللی مجمع جهانی اهل بیت ایراد فرمودند، دیدگاه کامل و همه جانبه ای را در خصوص وحدت امت اسلامی و مسائل کلی اسلام ارائه و تصریح کردند استراتژی ایران، بر ائتلاف و همپیمانی با ملتهای مسلمان و نه فقط با دولتها، مبتنی است.

ایشان همچنین به مسئله ائتلاف پرداختند؛ ائتلاف مقاومت اسلامی برای مقابله با رژیم صهیونیستی، ائتلاف بیداری اسلامی برای مواجهه با دیکتاتوری و افراطی گری و همچنین ائتلاف جنبشهای آزادی خواهی در جهان اسلام برای مقابله با هیمنه استکبار در منطقه. همچنین ایشان در فرمایشات خود بر اقدامات مجدانه استکبار برای برانگیختن درگیریهای مذهبی، ملی و منطقه ای و مسائلی از این دست پرداختند و  اینکه امروز فعالیت تروریستها و افراطی گری گروههای تروریستی تحت عنوان القاعده، داعش و دیگر اسامی که هم اکنون در قاره آسیا و آفریقا و تحت عناوین مختلف فعال هستند و پایه و اساس وجود آنها ایجاد درگیریهای فتنه ای، چند دستگی و ایجاد حساسیت در میان مسلمانان است، دامنگیر منطقه ماست.

 این گروه های تروریستی ادعا می کنند که از طایفه ای خاص حمایت می کنند و طایفه های دیگر را مورد هدف قرار می دهند و پیروان اهل بیت را رافضی می نامند و با ریختن خون آنها تقرب الهی می جویند. متاسفانه این مسئله ای است که مدت زمانی است به شکل گسترده گریبانگیرعراق است.

آنها مردم را می کشند و این اتهام را به آنها می زنند که رافضی و حتی بدتر از آن هستند، چنانکه آنها در مقابل  مسیحیانی که در مناطق تحت سیطره این تروریست ها زندگی می کنند، مسئله توبه (استتابه) را مطرح می کنند و چهار گزینه را پیش روی آنان قرار می دهند که یا مسلمان شوند، یا از مناطق تحت سیطره آنها خارج شوند، یا جزیه بپردازند و یا در نهایت کشته شوند. رفتار آنها با ایزدیها نیز چنین است و سنیها را نیز وادار می کنند به امری که خود از آن با عنوان توبه یاد می کنند، تا با عقاید آنها همسو شوند. اما شیعیان و محبان اهل بیت (ع) برای آنها چنین نیستند و در مقابل پیروان اهل بیت(ع) هیچ گزینه ای غیر از قتل و کشته شدن قرار نمی دهند و طلب توبه ای برای آنها در منطق خود درنظر نگرفته اند. این تفکرات جاهلانه علت و ریشه فتنه و درگیریهای طایفه ای محسوب می شود.

در مورد مسأله نفوذ نیز باید گفت استکبار با گروههای کوچک و ضعیفی که از پشتیبانی مردمی و اکثریت برخوردار نیستند، تعامل کرده و از آنها حمایت و پشتیبانی می کند تا آنها را در جبهه خود نگاه دارد و از طریق این روابط قدرت خود را افزایش دهد. با این حال تجربه ثابت کرده است که این دولتها هیچ پایداری در مقابل اراده و خواست مردم ندارند. چنانکه پیشتر نیز شاهد آن بودیم که مردم علیه برخی نظامهای دیکتاتوری به پا خواستند و این نظامها به سرعت براندازی و برکنار شده است. در همین راستا معتقدم که وحدت امت اسلامی و اعتقاد و ایمان به خداوند سبحان حافظ حاکمیت در این کشورهای عربی و اسلامی است و پایبندی بر منافع مشترک در میان مسلمانان، از ایجاد حساسیت ها و نفوذ این فتنه ها جلوگیری می کند و همچنین مانع نفوذ خارجی ها و مداخله در امور داخلی کشورها  می شود.

گفتگو سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق با <a class=

در سخنان خود اشاره داشتید به درگیری های طایفه ای در منطقه، طبق فرمایشات رهبری این درگیری ها اساسی سیاسی دارند و نه مذهبی در حالی که دشمن در تلاش برای القای عکس این مطلب است. دلیل چنین تلاشی از سوی دشمن چیست؟

بدون شک زمانی که درگیری پوشش مذهبی به خود می گیرد عده زیادی از مردم بسیج می شوند. فضای کلی در جهان اسلام شامل مسلمانان متدین است که به دین پایبند هستند و عقیده آنها نقش گسترده ای در زندگی و فعالیتهای آنان دارد و برای اینکه این درگیریها  ابعاد ریشه دار و عمیقی به خود بگیرد، این فتنه های طایفه ای را با پوشش دینی ایجاد می کنند و در این جاست که شاهد آن هستیم که عده ای اعلام می دارند که برای دفاع از مذهب سنی می جنگند و عده ای دیگر در حمایت و دفاع از مذهبی دیگر. اما تمام این درگیری ها در واقع ریشه های سیاسی دارند، و این سوال مطرح است که چرا مسلمانان از ۸۰ کشور دنیا، وطن خود را ترک می کنند تا تحت لوای داعش و برای تحقق منافع سیاسی کشور یا حزب یا گروهی بجنگند.

جنگ سیاسی انگیزه های لازم را برای بسیج و گردهم آوردن مردم فراهم نمی کند اما درگیریهای عقیدتی و مذهبی می تواند این کار را در ابعاد گسترده ای انجام دهد چرا که پوششی عقیدتی دارد.

چنانکه امروز می بینیم بسیاری از افراد از اروپا، آمریکا و غرب می آیند و مدعی هستند که با جنگ در کنار داعش به خدا تقرب می جویند و به این جنگ پوششی مذهبی بخشیده اند.

مشارکت نیروهای مردمی(حشد شعبی) در کنار نیروهای امنیتی عراق برای مقابله با داعش را که به دنبال فتوای مرجعیت ایجاد شد، چگونه ارزیابی می کنید؟ تاثیر این نیروها در وضعیت میدانی عراق چیست؟

بدون شک نیروهای مردمی عراق نماینده جوانان مومن و مجاهد است که به فتوای مقدس جهاد کفایی آیت الله سیستانی برای مقابله با داعش لبیک گفته و گرد هم جمع شدند.

آیت الله سیستانی تاثیر گسترده ای در گرد هم آوردن جوانان بر اساس عقاید و آرمانهای آنها در دفاع از دین و مقدسات و وطنشان داشته است و همین انگیزه ها به این نیروهای مردمی، توانی اعطا کرده که فراتر از نیروی تسلیحات در میدان جنگ است. این تسلیحات نیستند که در جنگ تعیین کننده هستند. چنانکه ما شاهد آن هستیم که آمریکا پیشرفته ترین تسلیحات جهان را در  اختیار دارد ولی نمی تواند در جنگهای مهمی مثل افغانستان، عراق و دیگر مناطقی که در آنها نقش داشته و دارد پیروز شود. این امر بیانگر آن است که ابعاد معنوی و روحی و انگیزه های اعتقادی پایه و اساس پیروزی در جنگهاست که این امر در نیروهای مردمی به شکل آشکاری قابل لمس است و به همین دلیل آنها با دلیری در مقابل داعش می جنگند.

در تروریستهای داعش نیز عده ای در پوشش مذهبی و با انگیزه های عقیدتی وارد جنگ شده اند و مجدانه می جنگند و ما شاهد آن هستیم که تروریستهای داعش با پیروی از عقاید منحرف مجدانه می جنگند.

با این وجود نیروهای مردمی توانستند موازنه قوا را در عراق تغییر دهند.

ارتش و نیروی پلیس با مشکلات و موانع متعددی مواجه هستند. موصل و برخی از شهرهای مهم عراق سقوط کرد. اگر حشد شعبی و حمایت ایران از نیروهای مردمی و ارائه آموزش نظامی به آنها و هدایت آنها به شیوه صحیح برای مقابله با داعش  نبود، بسیار محتمل بود که بغداد نیز به دست داعش بیفتد.

عراق امروز با مشکلات بسیار زیادی مواجه است که یکی از مهمترین این مشکلات مسئله نیروهای امنیتی این کشور است. یکی از نقاط قوت عرصه امنیت عراق، وجود حشد شعبی و حضور قهرمانانه آنها در راه جهاد در راه خدا است .

گفتگو سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق با <a class=

وضعیت میدانی عراق هم اکنون چگونه است؟ ارتش در کدام مناطق پیشروی کرده و در کدام مناطق در حال عملیات علیه تروریستهای داعش است؟

پس از عملیات در مناطق استراتژیک در جنوب بغداد همچون جرف الصخر و مناطق دیگر در جنوب بغداد و استان دیالی در شرق آن که یکی از استانهای مهم عراق محسوب می شود، به کوههای حمرین رسیدیم منطقه ای که بسیار مهم و استراتژیک است که به کوههای «ترابوره» در افغانستان از حیث طبیعت جغرافیایی شباهت دارد. پس از آن عملیات آمرلی و مناطق ترکمن نشین که تحت تصرف داعش بود را آغاز کردیم و سپس در صلاح الدین و تکریت و مناطق شمال سامراء تمرکز کردیم و این مناطق را به شکل کامل پاکسازی کردیم. در حال حاضر نیز در منطقه بیجی در شمال عراق و منطقه فلوجه فعالیت داریم. همانطور که استان الانبار و الرمادی مرکز این استان را تحت محاصره در آوردیم، ارتش و پلیس نیز عملیات مهمی را در این مناطق انجام می دهند و به اعتقاد من تحقق پیروزی در اماکن سه گانه بیجی فلوجه و رمادی می تواند منجر به یک پیشروی بی سابقه در بر هم زدن توازن قوا در کشور شود. داعش در موصل محاصره خواهد شد و در این صورت به این منطقه می رویم  و به یاری خداوند متعال داعش را از کل عراق بیرون می رانیم و پیروز می شویم.

تلاش آمریکا در کمرنگ جلوه دادن نقش حشد شعبی و ایجاد محدودیت در فعالیتهای آن  است. اخبار غیر رسمی هم مبنی بر اینکه شرط و شروطی را با دولت عراق برای از میدان به در کردن آنها و ایجاد محدودیت برای حشد شعبی مطرح است. علت این امر چیست؟

در حقیقت ترکیب داخلی حشد شعبی که از انسانهای مجاهد و مومن تشکیل شده است که ترجیح می دهند در جنگها با آمریکا تعامل نداشته باشند. آمریکا نیز در خصوص حضور آنها حساس شده است و یک حساسیت دو جانبه ای میان حشد شعبی و آمریکا به وجود آمده است. آمریکا به فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی ایران بویژه حاج قاسم سلیمانی که مشاوره های نظامی جدی و مفیدی در جنگ با داعش در عراق ارائه می دهد نیز حساس شده است.

 آمریکا و ائتلاف آن از ارتش و پلیس عراق حمایت می کند اما حشد شعبی از حمایتهای جدی فرماندهان نظامی ایران در زمینه مشورتی و فنی بهره می برند که در جنگ با رژیم صدام مهارت و خبرگی  زیادی به دست آوردند و توانایی آن را دارند که چنین جنگهایی را مدیریت کنند.

شاخصه های پایداری ارتش عراق در مقابله با داعش چیست؟ تلاش ارتش عراق برای پاکسازی مناطق تحت سیطره داعش به ویژه در عملیات اخیر ارتش در استان الانبار به کجا خواهد انجامید؟

شیوه جنگ تروریستهای داعش شیوه ترسوها است. آنها در میدان جنگ همچون اشباح حاضر می شوند. شیوه آنها در میدان جنگ، رو در رو و تن به تن نیست و پیوسته از موشک، بمب، خمپاره و دیگر ادوات در جنگ استفاده می کنند که همین امر پیروزیهای ما را به تاخیر می اندازد و منجر به آن شده که جنگ با داعش به درازا بکشد. با این وجود، نیروهای مسلح ما در ارتش، پلیس و نیروهای مردمی خبرگی و توان لازم را در تعامل با تاکتیکها ی داعش دارند.

کارزار امروز ما در عراق، کارزار حمایت از سرزمین، اعتقادات و مقدسات و آبرویمان است. این سرزمین، سرزمین ما است نه تروریستهای داعش که از اقصی نقاط جهان از جمله چچن، افغانستان و دیگر کشورها به سرزمین ما آمده اند تا آن را غصب کنند. باید تاکید کنم که در نهایت پیروزی در میدان جنگ نصیب صاحبان حق می شود. ما فرزندان این وطن هستیم. فرزندان این وطن برای احقاق حقوق خود می جنگند. مطمئن هستم که جنگ عراق به نفع عراقی ها پایان می یابد حتی اگر این جنگ به طول انجامد. با این وجود معتقدم که این جنگ زیاد طول نمی کشد چرا که ما در مدت زمانی کوتاه پیروزی های استراتژیک و بی سابقه ای را کسب کرده ایم.

نظر شما در مورد طرح آمریکا برای تقسیم و تجزیه منطقه و عراق چیست؟

باید در این قضیه به خودمان تکیه کنیم. در این مساله دو محور و دو بعد وجود دارد. در یک طرف قضیه، ما به عنوان دولت و ملتهای کشورهایی همچون عراق و سوریه قرار داریم. در محور دیگر نیز کشورهای دیگر هستند. این که کشورهای دیگر بر اساس منافع خود برنامه ریزی می کنند به ما ارتباطی ندارد. ما به عنوان شهروندان عراقی اگر اتحاد داشته باشیم، تصمیم گیرنده برای کشور خود هستیم. نیروهای سیاسی حافظ وحدت کشور ما هستند و هیچ کس از قاره و منطقه ای دیگر نمی تواند بیاید و دستور کار خودش را در مورد عراق به ما بدهد. در عراق باید از خودمان شروع کنیم و با تکیه بر اتحاد و مقابله با تروریسم و همچنین ایجاد یک طرح سیاسی جامع و مطمئن بر اساس قانون اساسی، فرصتی برای تجزیه و تقسیم عراق برای فرصت طلبان ایجاد نکنیم.

ایران را بعد از توافق هسته ای چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا دستیابی به این توافق می تواند در حل مسائل و مشکلات منطقه نقش داشته باشد؟

بدون شک ایران در زمان تحریم و در هنگامه تلاش برای به عزلت کشاندنش توانست نقش منطقه ای مهم خود را حفظ کند. درصورت دستیابی به توافق و لغو تحریم ها، ایران برای از سرگیری روابط منطقه ای و بین المللی آماده است. قطعا، ایران- همراه با نیتهای خیری که اخیرا آنها را در فرمایشات مقام معظم رهبری و نیز در سخنرانی های پیشین ایشان و ریاست جمهوری و دیگر مقامات ایرانی شنیدیم- پس از توافق هسته ای در مقابل فرصتهای بزرگی قرار دارد.

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران و دیگر مسئولان ایرانی تاکید کردند که سیاستهای ایران، بر مبنای سیاست حسن همجواری و روی گشاده در برابر جهان عرب، اسلام، منطقه و همچینن ایجاد ارتباطات مستحکم با این کشورها و پشت سر گذاشتن اختلافات پیشین با آنهاست.

در سایه حسن نیت ها و فرصت های بزرگ پیش روی ایران، به عنوان یک کشور بزرگ منطقه ای و موثر در منطقه ما انتظار داریم و معتقدیم که ایران نقش محوری و بزرگی در منطقه و نظام بین الملل در مرحله پس از توافق، ایفا کند.

روابط عربستان و عراق را در دوره اخیر چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا می توان در دوره کنونی این روابط را عادی توصیف کرد؟

قطعا نمی توانیم این روابط را طبیعی توصیف کنیم. طی سالهای اخیر در تلاش برای ایجاد روابط خوب و مطلوب با کشورهای عربی و همسایه بوده ایم. سران عراقی به این کشورها سفر کرده اند تا پیام دوستی و تمایل به تبادل منافع را به گوش این کشورها برسانند.

اما در سالهای گذشته با دغدغه ها و نگرانیها و انتقاداتی از نظام سیاسی عراق، از سوی برخی کشورها که برخاسته از برداشت غلط از تحولات این کشور بودند مواجه شدیم. بعد از تشکیل دولت جدید عراق، عربستان یکی از دیپلماتهای خود را به عنوان سفیر این کشور در عراق معرفی کرد و با آن موافقت شد. اما فعالیت  سفیر جدید عربستان در عراق آغاز نشد و تنها در حد حرف باقی ماند.

 برخی اوقات نیز شاهد هستیم که سعودیها انتقاداتی را درخصوص روند سیاسی عراق  وارد می کنند، با این وجود ما تمایل به ایجاد روابط مثبت با همه کشورها داریم.

 در میان عراقیها در ارزیابی موضع عربستان در قبال مسئله یمن، بحرین، سوریه، عراق و مسائل دیگر، اختلاف وجود دارد که این امر رابطه را در نوعی ابهام و عدم تفاهم و فهم دغدغه ها قرار داده است.

موضع عربستان  را در قبال توافق هسته ای ایران چگونه ارزیابی می کنید؟

اختلافات  آشکاری میان عربستان و ایران وجود دارد و شاید عربستان و هم پیمانانش در منطقه از تحریم و اعمال فشار بر ایران که در تلاش برای به حاشیه راندن و به عزلت کشاندن ایران صورت گرفت استفاده کردند.

زمانی این تلاشها تمام می شود و ایران به روابط عادی خود با کشورهای غربی و جهان باز می گردد و شاهد حضور وزرای خارجه و دیگر مسئولان کشورهای اروپایی و غربی در ایران، و همچنین حضور گسترده این کشورها در بازارهای ایران در آینده نزدیک هستیم. البته این امر به مذاق عربستان خوش نمی آید چرا که تصور می کند تقویت ایران به ضرر ریاض است.  

نقش مرجعیت را در اصلاحات اخیر «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق چگونه ارزیابی می کنید؟

مرجعیت دینی نقش پایگاه اطمینان را در عراق دارد. مرجعیت، مدافع حقوق و منافع ملت عراق و پیوسته خواستار احقاق حقوق مشروع ملت عراق بوده است.

 مردم عراق از دولت توقع دارند که در راستای اصلاح امور از جمله خدمات عمومی اقدامات لازم را اتخاذ کند. در بسیاری از شهرها ساعات متمادی برق قطع می شود. این در حالی است که این روزها، گرمای شدیدی در عراق در جریان است و قطعی برق در ساعات متمادی زندگی طبیعی را مختل می کند و این طبیعی است که مرجعیت از دولت خواستار اصلاح باشد.

اما مرجعیت در این مسئله که طبیعت این اصلاحات چیست و مفاد و مکانیزم اجرایی و تطابق آن با قانون اساسی و قوانین در این کشور چگونه است، دخالت نمی کند و با مصادیق و جزئیات آن کاری ندارد و آن را به دولت محول کرده است. این که چرا مردم عراق در این موقعیت زمانی، که کشور در مدت ۱۲ سال در حال مبارزه با تروریسم و فشارهای سیاسی است، بحث اصلاحات را عنوان کردند، شایدبه این دلیل باشد که دولت عراق آنچنان که شایسته است به خواست مردم درخصوص خدمات عمومی، بازسازی و رفاه اجتماعی در سطح مطلوب اهمیت نمی دهد.

 از دولت این انتظار می رود که به این امور آن طور که شایسته است بپردازد. آنچنانکه ایران طی سالهای گذشته با وجود تحریم های زیاد و خطرات گامهای موثری در زمینه بازسازی و سازندگی در ایران برداشته است و این روند همچنان ادامه دارد.

توقع مردم عراق در این زمینه یک توقع منطقی است. زمانی که فصل تابستان فرارسیده و هوا بسیار گرم است قطع برق مردم را بسیار آزار می دهد و مردم مسئولین را مسئول آن می دانند و در نتیجه عراق شاهد تظاهرات گسترده مردمی در راستای تحقق مطالبات مردمی است.

 روی دیگر سکه در اصلاحات مورد نیاز در عراق، برخی مشکلات در روند اداری کشور و فساد مالی و اداری است. این امر بیش از آنچه که در کشورهای منطقه به چشم می خورد در عراق دیده می شود.

شهروندان عراقی احساس می کنند که دستمزد بالای مسئولان باعث ایجاد شکاف میان اقشار مختلف جامعه شده و انتظار مردم از دولت عراق این است که این امور به معنای واقعی اصلاح شود.

ارائه بسته اصلاحی جدید به دست دکتر العبادی، قدم اول در اصلاحات است و این روند باید با تعیین مکانیزم مشخص تداوم داشته باشد و نخست وزیر عراق نقشه راهی را برای آن مشخص کند.

گفتگو سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق با <a class=

اخیرا شاهد آن بودیم که کمیته حقیقت یاب، گزارشی را درخصوص سقوط موصل به پارلمان ارائه داد. پارلمان عراق نیز این گزارش را بدون قرائت و بررسی به مراجع قضایی ارجاع داد. این گزارش حاوی چه مطالبی بود؟

مساله موصل و سقوط این شهر از مسائل مهم و حساس است، موصل یکی از بزرگترین شهرهای عراق است و میلیونها شهروند، ساکن آن هستند. اهمیت این شهر از منظرهای متعددی قابل بررسی است. در این شهر ۹۰ هزار نیروی مسلح اعم از ارتش و پلیس وجود داشت و این در حالی است که صدها نفر از تروریستهای داعش وارد این شهر شدند. این ۹۰ هزار نفر نیروی مسلح از تروریستها شکست خورده و تسلیحات خود را گذاشتند و فرار کردند که فرار آنها از موصل موجب سقوط این شهر به دست داعش شد و تسلیحات پیشرفته زیادی به دست این گروه تروریستی افتاد که میلیاردها دلار ارزش داشت و این امر به خودی خود یک مشکل دیگر بود.

بسیار طبیعی است زمانی که به مشکل و نقض قوانین و کم کاری از سوی عده ای بر می خوریم کمیته ای برای تحقیق در این زمینه مکلف شود تا عاملان و افراد مقصر در این امر مشخص شوند.

کمیته حقیقت یاب موصل نیز که از طیف های مختلف تشکیل شد ظرف یک ماه درخصوص سقوط موصل به تحقیق و تفحص پرداخت و با شخصیتهای مختلف و متعددی در این زمینه دیدار کرد. سپس گزارش نهایی را به پارلمان عراق ارائه کرد که در این گزارش به قصور برخی شخصیتهای عراقی در سقوط موصل اشاره شده بود. این مسئله واکنشهایی را در پی داشته است که این امر پارلمان را بر آن داشت که این گزارش را به دستگاه قضایی ارجاع دهد.

به عنوان سوال پایانی، منطقه هم اکنون شاهد درگیریهای گسترده است. مردم بی دفاع در عراق، سوریه، یمن به خاک و خون کشیده شده اند. به نظر شما این درگیریها تا کجا به طول خواهد انجامید؟ سرانجام این جنگها چه می شود؟

ملتها همواره پیروز هستند. در طول تاریخ نیز چنین بوده است و گذشت زمان نیز این را اثبات کرده که صاحبان حق پیروز نهایی هستند. در طول زمان شاهد آن بودیم که قومی ظالم همچون تاتار، مغول، فراعنه و دیگر طاغوت ها موفقیتهایی نسبی را در دوره ای از زمان به دست آورده اند اما در نهایت سقوط کردند و این ملتها هستند که باقی ماندند. (فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاءً وَأَمَّا مَا يَنفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الأَرْضِ كَذَلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الأَمْثَالَ (۱۷)﴾ [الرعد]: خداوند، حق و باطل را این گونه مَثَل مى زند، حق مانند آب و فلز داراى ثبات، و باطل همچون کف سیلاب و کف فلزّ محو شدنى است. آرى، کف به کنارى مى رود و نابود مى شود، ولى آنچه به مردم سود مى رساند در زمین باقى مى ماند. خداوند مَثَل ها را این گونه تبیین مى کند) ما به پیروزی الهی و کمکهای الهی اعتماد و اطمینان داریم. این بحرانها در منطقه سبب تحکیم و وحدت میان ملتها و مسلمانان می شود. در مکتب ائمه اطهار(ع) اسلام با تمام مظلومیت اهل بیت پیامبر(ص) حفظ شد.

کد مطلب : ۵۵۴۴۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.