۰

هدف دشمن از ترور شخصیتی رهبران حزب الله لبنان

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۹
پایگاه خبری المنار در گزارشی با محوریت مصاحبه با انیس نقاش مسئول مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی الامان در رابطه با شخصیت مصطفی بدرالدین فرمانده جهادی حزب‌الله لبنان و تمرکز رسانه‌های معاند محور مقاومت برای تخریب وجهه وی منتشر کرده، به نقل از وی می‌نویسد:‌ وقتی که خبر ورود صدام حسین به کویت را شنیدم، در قم بودم. در آن زمان تنها چیزی که به ذهنم رسید سرنوشت جوانان بازداشت شده مقاومت در کویت از جمله سید مصطفی بدرالدین بود. در آن زمان از خودم سوال می‌کردم که سرنوشت این افراد پس از اشغال کویت از سوی صدام حسین چه خواهد شد؟

وی در این مصاحبه می‌افزاید:‌ مصطفی بدرالدین نیز مانند دیگر رهبران مقاومت نامش در ضاحیه جنوبی بیروت تنها در مواردی مطرح می‌شود که قرار باشد نسبت به اتهامات و سناریو پردازی‌های رسانه‌های معاند یا مطبوعات و سایت‌های الکترونیکی برای تخریب چهره آنها، واکنشی نشان داده شود. اهالی مقاومت در لبنان وی را یکی از برجسته‌ترین فرماندهان حزب‌الله و صاحب دستاوردهای می‌داند که در اینجا مجال گفتن آن‌ها نیست.

بسیاری از جوانانی که از مصطفی بدرالدین دستور می‌گیرند، او را نمی‌شناسند. حتی بسیاری از افرادی که با او دیدار کرده و جلسه دارند، او را نمی‌شناسند. بدرالدین نیز مانند دیگر رهبران مقاومت شهرت‌طلب نیست. با این وجود گزارش‌های مطبوعاتی که نام مصطفی بدرالدین در آنها برده می‌شود، بیشتر خوانندگان را به خود جلب می‌کند. گزارش‌های متعددی در رابطه با این مرد نوشته شده است، گزارش‌هایی که سعی دارد این فرمانده مقاومت را فردی با فساد اخلاقی و مالی و خشن معرفی کند که ساختمان‌های گران‌قیمت و خودروهای فاخر در اختیار دارد. علاوه بر اینها اتهام دست داشتن در ترور رفیق حریری نیز برای وی تراشیده شده است. این در حالی است که وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز مدعی شده سرمایه‌های مالی وی را بلوکه کرده است.

نقاش تأکید دارد که میلیاردها دلار برای این گزارش‌ها هزینه شده تا وجهه مقاومت تخریب شود، اسرائیل تنها طرفی نیست این هزینه‌ها را می‌پردازد، بلکه برخی دولت‌های خلیج فارس نیز اصرار دارند که از هر چیزی که بتواند به حزب‌الله و مقاومت و شخصیت‌های برجسته آن ضربه بزند،‌ حمایت کنند.

نقاش در تکمیل سخنان خود در زمینه خروج مصطفی بدرالدین از زندان کویت در سال 1990 بعد از اشغال این کشور از سوی رئیس‌جمهور عراق گفت که با توجه به ارزشی که وی داشت، تماس‌هایی با مقامات ایرانی گرفته شد که آمادگی عملیات تبادل اسرا با رژیم بعث عراق را در صورت شناسایی هویت بدرالدین داشته باشند. واقعاً ما اعتقاد نداشتیم که راه‌حل دیگری وجود داشته باشد. در این زمان اما نیروهای عراقی اقدام به غارت منازل کویتی‌ها می‌کردند، آنها ساختمان‌های عمومی را به آتش کشیده و در زندان‌ها را باز کردند و تیم مقاومت نیز به همراه بدر الدین در این حوادث از زندان آزاد شدند.

این پژوهشگر مسائل راهبردی منطقه در پاسخ به این سؤال که چرا مصطفی بدرالدین هدف تخریب گسترده رسانه‌های معاند مقاومت قرار گرفته، گفت: چنین مردی سابقه و تاریخ گسترده‌ و موقعیت ویژه‌ای در اقدامات محور مقاومت دارد، آنها اعتقاد دارند که این فرد نقش ویژه‌ای در سوریه ایفا کرده که باعث خشم آنها شده است، البته ممکن است اطلاعات آن‌ها درست نباشد.

نام مصطفی بدرالدین همواره با اقدامات محور مقاومت و حزب‌الله لبنان عجین بوده و وی موقعیت قابل احترام و ویژه ای از سوی هواداران حزب‌الله داشته است، از این‌ رو تخریب این وجهه، هدفی مهم برای دشمن به شمار می‌رود.

وی اهل منطقه الغبیری لبنان است، زندگی شخصی وی نیز مانند حاج عماد مغنیه رفیق صمیمی او مملو از اسراری است که اجازه فاش شدن آنها داده نمی‌شود. بدرالدین در آموزش جنبش فتح حضور داشته و فرماندهی چندین مبارزه بر ضد دشمن صهیونیستی از زمان اشغالگری اسرائیل در جنوب لبنان در سال 1982 تاکنون را برعهده داشته است. وی همچنین از جمله عناصر تیمی بود که در درگیری مشهور خلدة مانع از ورود نیروهای دشمن صهیونیستی و بیروت از طریق گذرگاه جنوبی این شهر شد.

انیش نقاش در مورد ترور شخصیتی به عنوان یکی از روش‌های تدریس شده در آکادمی‌های غربی برای مبارزه با جنبش‌های انقلابی می‌گوید که در زمینه فن مبارزه با جنبش‌های انقلابی می‌توان به داستانی اشاره کرد که بین انگلیسی‌ها و ارتش جمهوری ایرلند در زمان استقلال طلبی ایرلندی ها رخ داده، اشاره کرد. وقتی که انگلیسی‌ها موفق شدند عامل اصلی اقدامات انقلابی در ارتش ایرلند را شناسایی کنند، او را ربوده و به قتل رساندند و جسد وی را نیز با اسید ذوب کردند. مدتی بعد از اختفای این فرد، حامیان ارتش ایرلند متوجه این موضوع شدند. آنها احتمال می‌دادند که وی بازداشت یا کشته شده است، اما چند ماه بعد خانواده این فرمانده انقلابی حواله‌های مالی از کانادا به نام وی دریافت کردند. هدف مقامات انگلیسی از این اقدام این بود که به حامیان انقلاب ایرلند این گونه نشان دهند که فرمانده انقلابی آن ها با اموال ارتش به خارج فرار کرده است. آن‌ها می‌خواستند به این ترتیب اعتماد مردم و هواداران ارتش را از بین برده و کمک‌های مالی آنها را قطع کنند. انگلیسی‌ها با این روش موفق شدند ارتش ایرلند را قانع کنند که فرمانده انقلابی آنها با پول های سرقت شده از ایرلند فرار کرده است. به این ترتیب بلبشویی در ارتش به راه افتاد. این داستان مخفی ماند تا اینکه گزارش‌های مطبوعاتی در آینده آن را منتشر کردند.

گفته می‌شود ترور شخصیتی گاهی اوقات می‌تواند جایگزین ترور جسمی شود، البته این موضوع در مورد مصطفی بدرالدین صدق نمی‌کند، چرا که اسرائیلی‌ها تنها با کشتن وی آرام می‌نشینند. بدرالدین هدفی گران‌بها و تحت تعقیب برای رژیم اسرائیل است.

یکی از متخصصان در زمینه ترور شخصیتی و معنوی معتقد است که در این روش دشمن از محورهای عمومی اخلاقی به شکلی غیر اخلاقی بر ضد شخص هدف استفاده می‌کند تا جایگاه اجتماعی وی را از بین برود. در این روش دین و فضایل اخلاقی و تروریسم و خیانت ملی بر ضد رقبای سیاسی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا ارزش معنوی شخص مزبور در نزد افکار عمومی یا هواداران وی از بین برود.

این کارشناس اقدام مذکور را با عنوان ترور سیاسی توصیف کرده و آن را ساخته و پرداخته سرویس‌های جاسوسی دانست که از طریق ابزارهای تصویری و رسانه‌های جمعی و موسسات تبلیغاتی که برنامه‌های کاری خود را تحت عناوین فریبنده مخفی می‌کنند،‌ به اجرا گذاشته می‌شود. اگر بخواهیم این رویکرد را در مورد مصطفی بدرالدین تطبیق دهیم، می‌توان گفت که ترور شخصیتی استراتژی است که دشمنان حزب‌الله بر ضد فرماندهان این حزب به کار می‌گیرند تا موقعیت اجتماعی آنها را از بین ببرند،‌ چرا که می‌دانند هواداران حزب‌الله به این افراد عنوان یک الگو نگاه می‌کنند.

نقاش توضیح می‌دهد که ترور معنوی البته برای سرپوش گذاشتن بر ناتوانی در انجام ترور جسمی نیز دنبال می شود. اسرائیل به خوبی می‌داند که از دستیابی به بدر الدین ناتوان است، به همین علت گزارش‌های توهین‌آمیز نسبت به وی منتشر می‌کند تا این گونه وانمود کند که حضور این فرد با چنین ویژگی‌هایی برای اسرائیل بهتر از قتل اوست.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی خود در مراسم فارغ‌التحصیلی فرزندان شهدا گفت:‌ آنها سعی می‌کنند کسی که دستشان به ترور جسمی وی نمی‌رسد را ترور شخصیت کنند، سایت‌های اسرائیلی و پایگاه‌های تخصصی جاسوسی در این زمینه فعالیت خود را بر روی برادران ما و رهبران و مجاهدین حزب‌الله متمرکز کرده اند و اتهامات گسترده‌ای را در ابعاد شخصیتی و اخلاقی و مالی و رفتاری بر ضد آنها مطرح می‌کنند. این اقدامات در راستای ترور شخصیتی فرماندهانی است که سابقه طولانی در اقدامات جهادی و جان‌فشانی ها داشته و دستاوردهای بزرگی کسب کرده اند، چرا که دشمن در دستیابی به هدف خود در ترور آن ها ناکام مانده است.

رئیس شبکه مطالعات و پژوهش‌های استراتژیک امان در پایان اظهارات خود می‌افزاید: ممکن است هجمه تبلیغاتی و پمپاژ گسترده خبری تأثیری در ناخودآگاه مخاطبان خود داشته باشد، اما نکته مهم این است که این تلاش‌ها هیچ تأثیری بر آگاهی و هوشیاری جوانان مقاومت نخواهد داشت، دستاوردها و جان‌فشانی‌هایی که امروز ما از این جوانان شاهد هستیم اطمینان آنها به رهبران خود را ثابت می‌کند. حتی در ابعاد ملی نیز هوشیاری در جمع مردم وجود دارد که باعث می‌شود آنها متوجه شوند که این اخبار در راستای ترور معنوی عناصر مقاومت و روش دیگری از روش‌های جنگ بر ضد مقاومت است. به همین علت است که ما حضور قدرتمندانه مقاومت در وجدان عمومی مردم را درک می کنیم و این موضوع ما را نسبت به جایگاه مقاومت در میان مردم کاملا مطمئن می کند.

مرجع : تسنیم
کد مطلب : ۵۵۴۸۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.