۰
آیت الله جوادی آملی:

آیت الله جوادی آملی می گوید: «انسان تا در پوسته خودش هست، تنها خود را می‌ بیند و از مشاهده جمال و جلال الهی محروم است.»

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۲
آیت الله جوادی آملی می گوید: «انسان تا در پوسته خودش هست، تنها خود را می‌ بیند و از مشاهده جمال و جلال الهی محروم است.»
آيت الله جوادي آملي در سلسله جلسات درس اخلاق هفتگي خود با بيان اين مطلب كه «خداوند ما را جامع مُلک و ملکوت خلق کرد تا با ملکوتيان و با فرشته‌ ها گفتگو و رابطه داشته باشيم» به ايراد توصيه هايي در خصوص مديريت جهان به وسيله روح و در نهايت مشاهده جمال و جلال الهي پرداخت. خلاصه سخنان این مفسر قرآن و استاد اخلاق را در ادامه می خوانید.

گام اول: ضرورت شناخت هدف خلقت

انسان اگر بخواهد طيّب و طاهر باشد بايد اولاً هدف خلقت را بشناسد و ثانياً خود را با آن هماهنگ کند. خداي سبحان اين مجموعه هستي را به عنوان سفره اي آماده براي ما قرار داد و فرمود: ما اينها را براي شما خلق کرديم؛ لذا تسخيرکننده خداست، نه ما ولي براي ما تسخير کرده؛ يعني راه بهره‌ برداري از آسمان و زمين را به ما آموخت که «سَخَّرَ لَکُم مَا فِي السَّماوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ» براي اينکه از مجموعه آسمان و زمين طرْفي ببنديم؛ ما را کَوْنِ جامع قرار داد لذا ما مي‌ شويم جامع وجهان مي‌ شود مجموع.

خداوند به ما بدن داد که ملکي است و جاني داد که ملکوتي است و فرمود: «نَفَخْتُ فِيهِ مِن رُوحِي» و جان را هم به دو منظور عطا کرد؛ يکي اينکه با ملکوتيان رابطه داشته باشيم و با فرشته ‌ها گفتگو داشته باشيم «إنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلاَئِکَةُ» از طرفي هم درايت و تدبير و مديريت جهان را به وسيله روح بايد انجام بدهيم. منتها همّت‌ انسان ها با هم فرق مي‌ کند چرا که بعضي ‌ها سعي مي‌ کنند همان محدوده‌اي که هستند آن را حفظ کنند و سالم باشند و برخي‌ ها مي‌ کوشند که از آ‌ن محدوده به در آيند و فضاي بازتري را ادراک کنند.

گام دوم؛ بیرون آمدن از حجاب خويشتن

شما مي‌ بينيد طاووس وقتي مي‌ خواهد سر از تخم در بياورد آنجا ديگر سخن از بال و پر رنگارنگ و زيبايي مطرح نيست اما وقتي که آن پوست را شکست و از آن در آمد مي ‌شود طاووس و بال و پر زيبا پيدا مي‌ کند؛ ما هم اگر از اين پوسته در بياييم مي‌ شويم پرنده.

از امام کاظم(عليه السلام) نقل کردند که فرمودند: «ليس بينه و بين خلقه حجابٌ غير خلقه» يعني غير خود خلق، بين خلق و خالق حجابي نيست، لکن انسان تا در پوسته خودش هست، تنها خود را مي‌ بيند و از مشاهده جمال و جلال الهي محروم است اما وقتي از پوسته خود به در آمد و از حجاب خويشيِ خويش به در آمد آن‌ گاه منطقه ديدِ او وسيع مي گردد.
مرجع : اسراء نيوز
کد مطلب : ۵۶۴۷۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.