۰

گروکشی شرکت فرودگاه‌ها و ایرلاین‌ها

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۹
گروکشی شرکت فرودگاه‌ها و ایرلاین‌ها
مقصود اسعدی سامانی اظهار داشت: همه ارکان صنعت از قبیل شرکت‌های هواپیمایی، شرکت فرودگاه‌های کشور و سازمان هواپیمایی کشوری باید با یکدیگر همکاری داشته باشند و کمک کنند‌ پروازها به موقع انجام شود.

وی با اشاره به بدهی ایرلاین‌ها به شرکت فرودگاه‌های کشور مدعی شد: به تازگی در برخی از فرودگاه‌ها به صورت موردی شرکت فرودگاه‌‌ها به دلیل عدم تسویه بدهی ایرلاین‌ها، با بستن کانترهای پروازی یا ‌همکاری نکردن با پرسنل شرکت‌های پروازی، در حال جبران مافات هستند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: مشکلاتی بین ایرلاین‌ها و شرکت فرودگاه‌ها در مورد بدهی‌ شرکت‌ها بابت تعرفه خدمات فرودگاهی رخ داده است و این به بروز تأخیرات پروازی انجامیده است که در نهایت دامان مسافر را می‌گیرد.

اسعدی سامانی اضافه کرد: انجمن شرکت‌های هواپیمایی پیگیر این موضوع است اما مواردی از عدم همکاری‌ از سوی شرکت فرودگاه‌‌ها در برخی فرودگاه‌ها گزارش شده است که در انجام به موقع پروازها تاثیرگذار است و در نهایت این تاخیر دامان مسافر را می‌گیرد.

وی تأکید کرد: به هر حال اگر ایرلاین‌ها و شرکت فرودگاه‌های کشور هم مشکلاتی با یکدیگر دارند باید این مشکل خود را با جلسات کارشناسی رفع کنند و اجازه ندهند این اختلاف انعکاسی در ارائه خدمات به مردم ایجاد کند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی بیان کرد: بدهی ایرلاین‌ها به شرکت فرودگاه‌ها دو دسته است؛ ۳ شرکت هواپیمایی آسمان، ایران‌ایر و ماهان بیشترین بدهی را به شرکت فرودگاه‌ها دارند و در دسته‌ دیگر بقیه ایرلاین‌ها هستند.

اسعدی سامانی اظهار داشت: ۳ شرکت هواپیمایی ایران‌ایر، ماهان و آسمان‌ بابت پروازهای تکلیفی مطالباتی از دولت دارند و در جلسات مختلفی که بابت بدهی این ایرلاین‌ها برگزار شد‌ دولت قبول کرد که بابت خدماتی از این شرکت‌ها گرفته است، ‌پول نپرداخته است. ‌این ۳ ایرلاین ‌اعلام می‌کنند که اگر دولت طلب آنها را پرداخت کند، ‌حاضر هستند بدهی خود را به شرکت فرودگاه‌های کشور پرداخت کنند اما چون طلبکار هستند این موضوع باید در دولت حل و فصل شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در پاسخ به این سوال که چرا دیگر ایرلاین‌ها با وجود درآمد مناسب، پرداخت پاداش‌‌های آنچنانی و خرید املاک مازاد، بدهی خود به شرکت‌های فرودگاه‌های کشور را پرداخت نمی‌کنند، توضیح داد: شرکت‌های هواپیمایی براساس توافق با شرکت فرودگاه‌ها و شرکت نفت در حال پرداخت بدهی‌های خود به صورت اقساط هستند، ممکن است بدهی‌هایی باشد که هنوز صورت‌ حساب آنها نیامده است و هنوز صورت وضعیتی برای ایرلاین ارسال نشده باشد، به هر حال فاصله ۲ تا ۳ ماهه حین انجام خدمت تا ارسال صورتحساب وجود دارد که این موجب می‌شود اختلاف حساب‌ها افزایش ‌یابد.

وی ادامه داد: در واقع یک سری حساب‌های بین راهی وجود دارد که هنوز به شرکت‌‌های هواپیمایی نرسیده است ولی شرکت فرودگاه‌ها در حساب‌های خود ایرلاین را بدهکار می‌داند و این گپ زمانی بین ارسال صورت‌ حساب از سوی شرکت فرودگاه‌ها و دریافت توسط ایرلاین‌ها، به اختلاف انجامیده است‌ و در همان برهه زمان، شرکت فرودگاه‌‌ها ایرلاین‌ها را ‌بدهکار می‌داند در حالی که ایرلاین‌‌ها هم صورت‌حسابی دریافت نکرده‌اند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: بخش عمده‌ای از بدهی ایرلاین‌ها که ایجاد شد بابت افزایش نرخ تعرفه شرکت فرودگاه‌ها بدون اطلاع ایرلاین‌ها در اوایل سال ۹۱ بود. ایرلاین‌ها با افزایش بیش از ۵ برابری تعرفه خدمات فرودگاهی مواجه شدند و حجم بدهی‌ها به ناگهان افزایش یافت.

اسعدی سامانی افزود: در اواخر سال ۹۰ مصوبه از دولت اخذ شد و نرخ خدمات فرودگاهی بیش از ۵ برابر افزایش یافت؛ آن زمان شرکت‌های هواپیمایی بر مبنای محاسبه اعتراض کردند که طی صحبت با وزارت راه مقرر شد نرخ‌ها تعدیل شود و دو طرف در مبنای محاسبه هم به تفاهم رسیدند.

وی گفت: بر اثر اختلاف نظری که پیش از تفاهم مذکور در مبنای محاسبه وجود داشت و عدم تعیین تکلیف نرخ‌های تعرفه در زمان ‌مذکور،‌ بدهی‌های انباشته برای ایرلاین‌ها ایجاد شد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اضافه کرد: در حال حاضر غیر از ۳ شرکت هواپیمایی مذکور (ایران‌ایر، ماهان، آسمان)، بقیه ایرلاین‌ها در حال پرداخت بدهی‌های خود ‌به صورت اقساطی‌ هستند.

اسعدی سامانی ادعا کرد: ‌با این وجود شرکت فرودگاه‌ها بدهی ایرلاین‌ها را به عنوان ابزاری برای اعمال فشار در اخذ مطالبات از آنها مبنا قرار ‌می‌دهند و این موجب بروز تأخیراتی در پروازها می‌شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تأیید این مطلب که در حال حاضر‌ گروکشی بین ایرلاین‌ها و شرکت فرودگاه‌های کشور وجود دارد، بیان کرد: بهتر است شرکت فرودگاه‌های کشور تعامل را مبنای کار خود قرار دهد و ایرلاین‌ها هم پرداخت بدهی را در دستور کار خود قرار داده‌اند و نباید اختلافات دستگاه‌ها، عامل گروکشی شود.
مرجع : فارس
کد مطلب : ۵۷۳۵۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.