۰

دیکتاتوری دولت در حوزه مطبوعات

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۱۷
دیکتاتوری دولت در حوزه مطبوعات

معتقد است جبهه پایداری به دنبال هیاهوی رسانه‌ای نیست و آنهایی که باید از عملکرد این جبهه رضایت داشته باشند، راضی و پشتیبان پایداری هستند، از نگاه وی جدایی میان اصولگرایان وجود ندارد و به راحتی در این دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌توان به وحدت و همگرایی رسید.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس و دبیر جبهه پایداری در خراسان رضوی است، وی تاکنون از اظهار نطرهای انتخاباتی در زمینه فعالیت‌ پایداری پرهیز و سکوت کرده بود که در مصاحبه‌ای مشروح با خبرگزاری فارس ضمن تحلیلی از اوضاع فرهنگی و سیاسی کشور به تشریح و بیان جزئیات برنامه‌های انتخاباتی پایداری و اجماع اصولگرایان پرداخت که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

فارس: قرار بود حمایت‌‌هایی از مطبوعات و خبرگزاری‌ها در قالب نظام جامع رسانه‌ها شود، این طرح به کجا رسید؟ رویکرد دولت نسبت به این طرح چیست؟

در این موضوع ما از همان ابتدای این دوره مجلس طرح نظام جامع رسانه‌ها را که پیش نویسی در دوره‌های قبل داشت، بررسی کردیم، اشکالاتی در آن پیش‌نویس وجود داشت که آن اشکالات را با مشورت صاحب نظران این حوزه رفع و طرح را تقریبا به گمان خودمان ضمن مشورت‌هایی که با مرکز پژوهش‌ها و دیگر جاها داشتیم، آماده برای گفت‌وگو در کمیسیون و آوردن آن به صحن کردیم.

منتها به دلیل اینکه این طرح هم بار مالی داشته و عموما دولت‌ها نسبت به طرح‌ها مقداری حساسیت داشته و دوست دارند مسیر قوانین به شکل لایحه باشد، باید گفت در حال حاضر تقریبا حدود سه سال گذشته و هم در دولت قبل که زمان زیادی نبود و در این دولت بحث و رایزنی زیادی داشته‌ایم تا این طرح را به صورت لایحه وارد صحن کنیم اما به شدت دولت در مقابل این قضیه مقاومت کرد و نتوانستیم این را از ناحیه دولت به صحن بیاوریم.

ما در موضوع نظام جامع رسانه‌ها، به رسانه با عنوان ابزاری مهم توجه کرده و به ابعاد مختلف آن از حیث تبلیغات و از نظر خبرنگاران و مباحث حمایتی، ممیزی و مباحث ضوابطی که در نظام جامع رسانه چه دیجیتال و چه مکتوب باید وجود داشته باشند، پرداخته‌ایم.

این طرح که امروز در مجلس و کمیسیون فرهنگی بر روی آن کار شده، می‌تواند در صحن کمیسیون بیاید اما به دلیل بار مالی دولت مخالفت کرده و بدون هماهنگی دولت هم تصویب نشده و هم منجر به مخالفت شورای نگهبان می‌شود، لذا طرح نظام جامع رسانه‌ها معطل همین هماهنگی است، از آن طرف هم نظرمان این بود که این طرح اجرا شود و البته این حس را داشتیم که اگر اجرا شود به دلیل عدم باور دولت به این نگاهی که در حوزه مطبوعات و رسانه داریم این کار با چالش‌های اجرایی مواجه می‌شود.

برای مثال در این طرح حمایت‌هایی از خبرنگاران شامل بیمه، بیمه‌های تکمیلی و حمایت‌های مالی در حوزه مسکن برای آنها پیش‌بینی شده است، چون به عقیده ما خبرنگاری شغل سخت و زیان‌آور بوده و با استرس و شرایط فوق العاده سختی مسیر خود را طی می‌کند، ما امتیازهای مادی و خدماتی برای این گروه پیش‌بینی کردیم و اینها بار مالی دارد و دولت باید آن را بپذیرد.

نمونه بارز این است که بیمه خبرنگاران مصوب و در مسیر خود اجرایی شده بود، برخی به بهانه‌هایی که شکل کار را عوض کرده و بیمه خبرنگاران را به خود خبرگزاری‌ها داده‌ایم، عملا در حال حاضر بیمه خبرنگاران انجام نمی‌شود و فقط عده اندکی از خبرنگاران مشمول بیمه هستند، ما به هر حال تعارف نداریم و می‌بینیم که اراده‌ای در دولت برای این موضوع وجود ندارد.

پشت پرده‌ حمایت دولت از مطبوعات/دولت در حال حذف همان خدمات حداقلی به خبرنگاران است

می‌بینیم که در روز خبرنگار شاید تبریک‌هایی گفته می‌شود اما قدمی برای خدمت به خبرنگاران برداشته نمی‌شود، حتی خدمات حداقلی گذشته به این قشر که نامش را خدمات نمی‌گذاریم و به عقیده ما کوچکترین وظیفه بوده که حاکمیت باید در برابر این گروه داشته باشد نیز در حال حذف شدن است.

ما در طرح نظام جامع رسانه حمایت از رسانه‌ها را ضابطه‌مند کردیم چرا که شاهد بی‌عدالتی در توزیع اعتبارات حمایتی در خود خبرگزاری‌ها و جراید بوده و هستیم، موضوع اعتبارات شفاف نیست و بنده هم نسبت به این موضوع اعتراضاتی داشتم و حتی برخی نمایندگان آنقدر نسبت به این موضوع نگرانی داشتند که در قالب طرح سئوال مطرح کرده و سئوالات از وزیر ارشاد را آماده کرده‌ایم تا به صحن مجلس بیاید.

این نگرانی جدی بوده و ما این نگرانی‌ها و این بی‌عدالتی‌ها را در نظام جامع رسانه ضابطه‌مند کردیم هرچند ظاهر قضیه نشان می‌دهد برخی با این ضوابط که آنها را مجبور به رفتار عادلانه می کند تا از اهداف سیاسی که پشت این حمایت‌ها خوابیده دست بردارند، مخالفت می‌کنند.

فارس: در حال حاضر این طرح به کجا رسیده؟ منتفی است؟

نه منتفی نبوده ما برای چندمین بار در جلسه‌ای که کمیسیون فرهنگی با وزیر ارشاد داشته آن را مطرح کردیم که قرار بوده پاسخ دهند و هنوز که در این زمینه پاسخی داده نشده است؛ از ناحیه ما منتفی نبوده اما دولت قبول نمی‌کند.

داستان همیشگی حیاط خلوت‌ها و ممیزی‌ها

فارس: مقاومت و مخالفت دولت در برابر این طرح فقط موضوع بار مالی و اعتبارات است؟ با توضیحاتی که ارائه دادید به نظر می‌رسد مشکل دولت فقط بار مالی و اعتبارت آن نیست.

بله مشکل تنها اعتبارات نبوده بلکه ضابطه‌مند شدن مسئله حمایت از مطبوعات خاطر برخی را مکدر می‌کند چرا که موضوعی متوجه دولت می‌شود که اگر قوانین و ضوابط شفاف شود این حیاط خلوت‌هایی که در رابطه با ممیزی‌ها وجود دارد (یعنی همانی کسانی که به راحتی تخلفات سنگین مطبوعاتی انجام می‌دهند و از آنان به راحتی عبور می‌شود و در مقابل هستند کسانی که تخلفات بسیار جزیی آنها منجر به تعطیلی و توقف فعالیتشان می‌شود.) کاملا شفاف‌سازی می‌شود.

موارد دیگری هم هست برای مثال سایت‌ها و نشریات متعددی که در خواست مجوز داشته اما به برخی داده می‌شود و به برخی خیر، من خودم به منظور صدور مجوز برای یکی از سایت‌های فعال مشهد مکاتبه کردم و تنها پاسخی که دریافت شد این بوده که در شورا مطرح شده و مجوز داده نمی‌شود و جالب اینجاست که در ذیل نامه درج شده بود که ما ملزم به توضیح و پاسخ نسبت به عدم صدور مجوز نیستیم.

مدیریت فضای مطبوعات در این دولت دیکتاتوری است

متاسفانه فضای مطبوعات به سمت دیکتاتوری کشیده شده، یعنی اینکه ما هر طور دوست داشته باشیم تصمیم می‌گیریم، هر طور دوست داشته باشیم عمل می‌کنیم و به هر کسی که دوست داشته باشیم پول می‌دهیم و به هر کسی دوست داشته باشیم پول نمی‌دهیم، کار هر کسی را که دوست داشته باشیم تعطیل می‌کنیم و کار هر کسی را که دوست داشته باشیم تعطیل نمی‌کنیم...

فارس: و در نهایت هم ملزم به پاسخ دادن و توضیح هم نیستند؟

دقیقا، دیکتاتوری یعنی همین که هر کاری دوست داشته باشند انجام دهند و نیازی به توضیح هم نبینند و دیکتاتوری به غیر از این معنایی ندارد.

 

فارس: جناب پژمانفر موضوع یارانه حمایت از رسانه‌ها در حال حاضر چه وضعیتی دارد؟

تغییری در بحث یارانه رسانه‌ها ندیدیم و ضابطه قابل دفاعی که کمیسیون را قانع کند وجود ندارد، متاسفانه پیگیری‌های ما هنوز نتیجه‌ای نداده است.

فارس: با توجه به اینکه فقط چند ماهی از عمر مجلس نهم مانده فکر می‌کنید این پیگیری‌ها به نتیجه‌ای برسد و منجر به نیم نگاه مسئولان به خبرنگاران شود؟

به عقیده من نگاه دولت به مطبوعاتی است که فقط زبان مدح و همراهی با آنها و هجمه بی مهابا به طرف مقابل را داشته باشد و می‌بینیم هیچکدام از این رسانه‌ها هم نگرانی ندارند.

ما در روزنامه‌ها و مطبوعاتی می‌بینیم که با فضاسازی، دروغ و تهمت جنگ روانی را در جامعه دامن می‌زنند و به هیچ یک از آنها نه تذکری، نه کارت زرد و نه کارت قرمزی داده نمی‌شود.

ما نگران مطبوعات هستیم که عدم حمایت و پشتیبانی مالی نسبت به مطبوعات و سایت‌هایی که زبان انتقاد دارند، فضا را کاملا بسته کرده و باعث شده همه بگویند در جامعه ما اگر کسی صدای مخالف دارد نباید صدایش بلند شود.

حقیقتا نگران رسانه و مطبوعات هستیم، مجلس تلاش خود را می‌کند و فکر می‌کنم باید مسئولان توجه داشته باشند که مردم ما مردمی بصیر و آگاه بوده و در برابر این مسائل در جای خود واکنش مناسب نشان می‌دهند.

وقتی برخی وزرا با وجود سه کارت زرد استیضاح نمی‌شوند؟

فارس: در صحبت‌های خود به موضوع طرح سئوال از وزیر ارشاد اشاره کردید، جناب پژمانفر، آقای ابوترابی‌فرد چندی پیش گفته بودند تا پایان مجلس نهم استیضاح دیگری در مجلس انجام نمی‌شود، با وضعیت موجود اگر وزیری عملکردش نیاز به استیضاح داشته باشد یعنی قرار به چشم‌پوشی است؟

متاسفانه هیئت رئیسه مجلس اجازه برخی اختیارات قانونی را از نمایندگان گرفته‌ است.

فارس: علت چیست؟

به هر حال با تعلقات خاطری که به دولتی‌ها دارند و به دلیل وابستگی‌های فکری تلاش می‌کنند شرایط سختی برای دولت پیش نیاید.

فارس: یعنی این موضوع را صریحا تائید می‌کنید که هیئت رئیسه مجلس به دلیل تعلق خاطر به دولت اجازه استیضاح برخی وزرا را نمی‌دهد؟

بله، اینها کاملا مشهود و نشان دهنده همان تعلق خاطر بوده که از لحاظ وابستگی فکری این حمایت‌ها را دارند.

فارس: مشخصا مصداق بیاورید.

نمونه بارز این بوده که برای مثال وزیر اقتصاد است که معمولا با سه کارت زرد باید مسیر استیضاح را طی کند اما تلاش می‌شود با وجود سه کارت زرد طیب‌نیا استیضاح نشود.

اما مجلس کار خود را انجام داد و نگرانی خود را داشت و پیگیری‌های نمایندگان در تمامی حوزه‌ها ادامه دارد.

افق وحدت و همگرایی اصولگرایان در انتخابات کاملا روشن است

فارس: در سال مهم انتخابات هستیم، آنچه مشهود بوده نسبت به انتخابات‌های گذشته با وجود امید بستن اصلاحات برای تصاحب کرسی‌های مجلس، ضرورت همگرایی اصولگرایان مضاعف می‌شود، در زمینه آخرین وضعیت از جلسات سه جانبه اصولگرایان با محوریت جامعتین توضیحاتی بفرمایید، اینکه به همگرایی خوشبین هستید؟

امروز انگیزه برای همگرایی کاملا بالا است و اصولگرایان در این موضوع کاملا جدیت دارند و همه آن چیزی که در جریان اصولگرایی به عنوان اولویت پذیرفته شده به معنای واقعی این بوده که همه ظرفیت‌ها را باید کنار هم بگذاریم نه بابت نگرانی از ایجاد انسجام در سایر جریان‌ها بلکه برای اینکه بتوانیم از فرصت‌ها به نحو بهتری استفاده کنیم.

از نظر مبانی نظری و دیدگاه‌ها، امروز این اتفاق افتاده و انگیزه برای ائتلاف و همراهی کامل تا قبل از لیست‌بندی وجود دارد اما در زمان لیست‌بندی به دلیل محدودیت‌ها ممکن است احتیاج به تدبیرهای بیشتری داشته باشیم تا در لیست‌بندی با مشکل مواجه نشویم اما در مجموع نسبت به همگرایی و ائتلاف اصولگرایان و نتیجه آن کاملا خوشبین هستم.

اصولگرایان نگرانی بابت وحدت در انتخابات ندارند و مکررا گفته‌ایم که جلسات متعدد و مفیدی در راستای وحدت برگزار شده که البته نیازی به هیاهو و علنی کردن آن نبوده بلکه آنچه محرز و مشخص است اینکه جدایی در میان اصولگرایان وجود ندارد.

جبهه پایداری هیاهوی رسانه‌ای را اساسا قبول ندارد

فارس: در میان همه فعالیت‌های اصولگرایان، جبهه پایداری در سکوت کامل به سر می‌برد؟ چرا سکوت کرده و فعالیت‌های خود را رسانه‌ای نمی‌کنید؟

جبهه پایداری مسیر خود را می‌رود و در رسیدن به خواسته خود در مسیر هیاهوی رسانه‌ای گام بر نمی‌دارد.

پایداری مثل سایر جریانات پایگاهی دارد که تلاش می‌کنیم نیروهای خود را که با ما همفکر بوده و مردمی که ما را باور دارند با خود همراه کنیم اما اینکه بخواهیم مسیر دیگران را برویم و نشست‌های پرحاشیه برگزار کرده و یا کارهای پرسروصدا انجام دهیم اساسا این موضوع را قبول نداریم، مخاطبان و کسانی که با ما کار می‌کنند نگران نیستند و می‌دانند که در این تعامل‌ها و جلسات چه مسیری را طی می‌کنیم، اما همین موضوع که طرف‌های مقابل ما نگران هستند نشان می‌دهد که پایداری با آرامش مسیر را طی و به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل می‌کند.

پایداری خراسان رضوی در مرحله شناسایی نیروها و تهیه لیست است

فارس: جبهه پایداری خراسان رضوی در حال حاضر فعالیت انتخاباتی خود را تا چه مرحله‌ای پیش برده است؟ جلسات شما با سایر اصولگرایان مشهد با محوریت وحدت امیدوارکننده بوده؟

در حال حاضر به دنبال شناسایی نیروها هم از میان نمایندگان فعلی و هم از گزینه‌های دیگر که قصد ورود به انتخابات را داشته باشند، هستیم، بخشی از کار ما همین بوده اما در سابق هم گفتیم جبهه پایداری جریان انتخاباتی نبوده بلکه جریانی گفتمانی است.

تفاوت بین پایداری و سایر جریان‌ها همین بوده که آنها قبل از انتخابات شکل می‌گیرند، کارشان انتخابات بوده و بعد از اتمام انتخابات جمع می‌کنند و می‌روند تا انتخابات بعدی اما ما کارمان گفتمان‌سازی بوده و در طول سه سال اخیر تعطیل نبودیم.

هجمه‌ها به پایداری نشان از تاثیرگذاری این جبهه دارد

اما اینکه دائما نوک پیکان حمله‌ها به سمت پایداری است نشان از نشاط، پویایی، تاثیرگذاری و فعالیت پایداری دارد که همه جریان‌ها را متوجه خود ساخته است.

فارس: در مشهد در نهایت فکر می‌کنید با سایر اصولگرایان به لیست واحد برسید؟

به راحتی

فارس: جناب پژمانفر، برخی ظاهرا خواب‌های آشفته برای خبرگان دیده‌اند، خواب نفوذ چنین جریان‌های تندرو به خبرگان تعبیر می‌شود؟

خبرگان مسیر متفاوتی داشته و نمی‌شود با رویکرد سیاسی به آن نگاه کرد. افراد خبره که با توجه به تجربیات و نقش‌هایی که در دوران انقلاب داشتند و شرایط فعلی مهم‌ترین مسائل کشور را پیگیری می‌کنند.

تفکر ایجاد اپوزیسیون در خبرگان ظلم است

اینکه در فضای خبرگان شعارهایی داده می‌شود که باید عناصر جوان ورود پیدا کند اشتباه بوده و مردم هم می‌فهمند چرا که خبرگان جای افرادی است که بیشترین تجربیات را دارند. ظلم جدیست که فضای خبرگان را سیاسی کنیم و جریان‌سازی و تاکید بر تشکیل اپوزیسیون در خبرگان و تفکر ایجاد اپوزیسیون در خبرگان ظلم است.

فکر می‌کنم که ذهن این افراد به غیر از ایجاد تنش و شکاف در جامعه هیچ اولویتی نداشته باشد که البته قطعا نتیجه‌ای ندارد.

فارس: حزب اتحاد ملت به دبیری شکوری‌راد مجوز گرفته و فعالیت می‌کند در حالیکه اتحاد ملت همان منحله مشارکت بوده کمااینکه مواضع شکوری‌راد در مورد فتنه و وقایع سال 88 گویای این مطلب است، چرا وزارت کشور به این احزاب مجوز می‌دهد و نیروهای اصولگرا در برابر این موضوع چه کرده‌اند؟

ما نیز این اشکالات را به وزیر کشور داریم و تذکرات و پیگیری‌هایی فراوانی را داشته و در حال انجام هستیم، کاملا روشن است که نباید اتحاد ملت تشکیل شود چرا که منحله مشارکت بوده و فقط با تغییر نام که نمی‌تواند بیاید و دوباره فعالیت کند.

مردم این خطوط قرمز عبور شده را متوجه می‌شوند و پای صندوق‌های رای به این نوع تفکرات پاسخ می‌دهند.

مجلس نیز با جدیت پیگیری می‌کند اما در نهایت اتحاد ملت بداند که اگر با قلدری از قانون عبور کند از مردم نمی‌تواند عبور کند و این جریانات مورد تائید مردم قرار نمی‌گیرد.

جزئیات طرح قانونی برخورد با کشف حجاب بانوان در خودروها

فارس: جناب پژمانفر در مورد جزییات طرح اخیر کمیسیون مشترک قضایی و فرهنگی مجلس با عنوان طرح قانونی برخورد با کشف حجاب بانوان در خودروها توضیحاتی ارائه بفرمائید؟

طرحی را برخی نمایندگان آماده کرده بودند که به صحن علنی آمد و در کمیسیون مشترک قضایی و فرهنگی بررسی شد، در این طرح نقطه نظر این بود که برخی ناهنجاری‌ها تا به امروز شکل نگرفته و در حال آغاز است و نشانه‌های آن را در جامعه می‌بینیم که در حال شیوع نیز است.

مجموع طرح قانونی برخورد با کشف حجاب بانوان در خودروها 9 ماده دارد که این تا زمانی که مجلس جلساتی داشت دو ماده آن بررسی شد.

امروز یکی از مسائلی که در هر جامعه‌ای وجود دارد این است که اگر قانون در همان مراحل ابتدایی نتواند یک ناهنجاری را کنترل کند، شیوع آن این فضا را ایجاد می‌کند که این ضابطه بوده و آن تخلف در جامعه طبیعی می‌شود.

امروز یک ناهنجاری به شکل تعمدی در جامعه در حال شیوع بوده و آن کشف حجاب بانوان در خودرو است، به هر حال وسائل نقلیه فضای عمومی برشمرده می‌شود چرا که نباید شیشه‌های خودرو مات بوده و فضای داخل و بیرون کاملا مشخص و قابل مشاهده باشد و شیشه‌های مات از سوی راهنمایی و رانندگی تخلف محسوب می‌شود.

داخل اتومبیل فضای شخصی نبوده که بخواهد کسی ادعا کند فضای شخصی بوده و هر کاری که بخواهد می‌تواند انجام دهد و قانون چنین برداشتی ندارد، برخی روسری‌ها را در فضای خودرو برداشته و با کشف حجاب خود رانندگی می‌کنند.

این طرح بنا دارد موضوع کشف حجاب را کنترل کرده تا منجر به یک فرهنگ غلط نشود، در قالب این طرح به جای اینکه مسیر نیرو انتظامی و دادگاه را بانوان متخلف طی کنند که قدرت بازدارندگی‌اش اندک بوده از ظرفیت راهنمایی و رانندگی با چارچوب خاصی استفاده کرده‌ایم.

افرادی که چنین تخلفی می‌کنند نظیر سایر تخلفات راهنمایی و رانندگی در مرتبه نخست 100 هزار تومان جریمه،  در مرتبه دوم 10 امتیاز منفی و در مرتبه سوم 72 ساعت توقیف خودرو جریمه می‌شوند.

فارس: فکر می‌کنید این طرح واقعا تاثیرگذار است؟

به نظر من این طرح می‌تواند تاثیر داشته باشد چرا که مخاطب ما همه رانندگان نبوده و درصد بسیار ناچیزی هستند که قصد هنجارشکنی دارند و برای چنین افرادی باید ایجاد ناامنی نسبت به تخلف مربوطه کرد که هنوز در کمیسیون مشترک در حال بررسی این طرح هستیم.

مرجع : فارس
کد مطلب : ۵۷۳۵۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.