۰

واکنش آمریکا به استفاده روسیه از حریم هوایی ایران

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۷
به گزارش سی ان ان، این روزها احتمال افزایش حضور نظامی مسکو در سوریه که با هدف تقویت دولت مشروع «بشار اسد» صورت می گیرد، به یکی از اصلی ترین دغدغه های واشنگتن تبدیل شده است تا آنجا که طی هفته گذشته «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا دو بار با همتای روس خود «سرگئی لاوروف» به طور تلفنی صحبت کرد و از وی خواست تا در باره این موضوع شفاف سازی کند.

جالب آنکه دولت مسکو هیچگاه ارسال ادوات نظامی به دولت قانونی دمشق را که با هدف مبارزه با تروریسم صورت می گیرد، مخفی نکرده و طی روزهای گذشته نیز به دفعات اعلام کرده که سوریه در حال مبارزه با تروریسم است و مسکو به کمک های خود به دولت این کشور ادامه می دهد.

یکی از موضوعات مورد مخالفت آمریکا، امداد رسانی سوریه به دولت دمشق است که برای ممانعت از این امر واشنگتن بیکار ننشسته و از کشورهای بلغارستان و یونان خواست تا حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روسی امداد رسان ببندند.

حال این زمزمه به گوش می رسد که با اعلام موافقت تهران، روسیه از حریم هوایی ایران به عنوان مسیر جایگزین برای پرواز هواپیماهای امداد رسان خود استفاده خواهد کرد.

در پاسخ به بحث اخیر، خبرگزاری «سی ان ان» به نقل از «جان کربی» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نوشت: کری نگرانی خود را از بابت احتمال صحت گزارش های اخیر به اطلاع لاوروف رسانده است. اما نمی دانم که آیا موضوع پرواز هواپیماها از حریم هوایی ایران در گفتگوی تلفنی وزرای امور خارجه آمریکا و روسیه ذکر شده است یا خیر. اگرچه این مورد اخیر ناامید کننده است اما با توجه به سابقه ایران در حمایت از دولت بشار اسد، به هیچ وجه تعجب آور نیست.

در همین حال، مقامات آمریکایی ادعا می کنند روسیه طی روزهای گذشته دو دستگاه تانک و چند هواپیمای نظامی به سوریه اعزام کرده است و قصد دارد شماری از نظامیان خود را در سوریه به کار گیرد.

به گفته این مقامات آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، هنوز ماندن دائمی نیروهای روسی در خاک سوریه مشخص نیست ولی چیزی که معلوم شده این است که روسیه می خواهد یک سری عملیات هوایی در شهر لاذقیه انجام دهد.

این تصمیم از سوی روسیه بعد از آن گرفته شده که نیروهای بشار اسد در شهر لاذقیه در مقابله با تروریست های داعش با مشکلاتی روبرو شدند. طبق گزارش ها جنگ در سوریه تا کنون باعث کشته شدن ۲۵۰ هزار نفر و آوارگی میلیون ها سوری شده است.

با این حال دمشق حضور نظامی روسیه در خاکش را انکار کرده است. در عین حال، مقامات این کشور حضور کارشناسان نظامی روسی را تایید می کنند. مقامات آمریکایی به همراه کشورهای اروپایی در سخنرانی های متعدد خود بارها از حضور نظامی روسیه در خاک سوریه ابراز نگرانی کرده اند.
مرجع : مهر
کد مطلب : ۵۷۴۴۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.