۰

هشدار داوود اوغلو به اروپا

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۱۴
احمد داووداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه در مقاله‌ای برای روزنامه گاردین در این باره خاطرنشان کرد، اتحادیه اروپا از همان ابتدا با بحران آوارگان دچار مشکل بود: برخی سران کشورهای اروپایی در اقدامی که نشان می‌دهد هیچ درسی از تاریخ گرفته نمی‌شود، از مسیحیت به عنوان بهانه‌ای برای جلوگیری از ورود پناهجویان به کشورشان استفاده می‌کنند.

نخست‌وزیر ترکیه هم‌چنین به بحران‌های خاورمیانه و شمال آفریقا اشاره و اظهار کرد: تعداد پناهجویان، آوارگان و بی‌خانمان‌های کشورها در سراسر جهان به ۶۰ میلیون رسیده که رکوردی تاریخی است.

داووداوغلو در این باره نوشته است: اکنون زمان مناسبی برای اروپاست تا به آیینه نگاه کند و درباره چیزی که می‌بیند صادق باشد تا دست از تعلل بردارد و به تلاشش برای انجام وظایفش بیفزاید. سیاستمداران تندرو نباید اجازه یابند که سر مردم را زیر برف بکنند.

وی در این مقاله اظهار کرد: میلیون‌ها تن از جمله آفریقایی‌ها یا آسیایی‌ها، مسلمان یا مسیحی و عرب یا کرد با خواست خود دست به مهاجرت نزده‌اند بلکه به دلیل جنگ، درگیری‌های داخلی، خشونت، قحطی و بلایای طبیعی مجبور به ترک کشورشان شده‌اند.

داووداوغلو سپس با تاکید بر اینکه ترکیه به تنهایی موفق نخواهد شد، عنوان کرد: گذاشن این بار روی شانه‌های ترکیه و اتخاذ سیاست‌هایی با رویکرد دفاعی و انجام اقدامات امنیتی در قبال این بحران چون ساختن دیوار برای ایجاد اروپایی مسیحی شاید تنها برای کسانی جذاب باشد که اطلاعی از تاریخ اروپا ندارند این اقدامات به طور قطع موثر نخواهند بود.

وی هم‌چنین بر این حقیقت تاکید کرد که مردم ترکیه برای میزبانی از بیش از دو میلیون عراقی و سوری دست به فداکاری عظیمی زده‌اند.

این سیاستمدار ترک ادامه داد: در همین حال کشورهای عضو اتحادیه اروپا در پایین‌ترین سطح ممکن به کمک در این بحران مبادرت کردند.

وی خاطرنشان کرد، ترکیه تاکنون بیش از ۶ میلیارد دلار برای استقرار آوارگان در ترکیه هزینه کرده است در حالی که جامعه جهانی در مجموع تنها ۴۱۷ میلیون دلار برای این آوارگان کمک کرده و تنها ۱۶۵ میلیون دلار آن کمک‌های کشورهای اتحادیه اروپا بوده است.

داووداوغلو از کشورهای اتحادیه اروپا خواست تا به وظیفه خود در این بحران عمل کنند و در مقابل این بحران انسانیت به خرج دهند.

وی ادامه داد: تصویر دلخراش جنازه بی‌جان آیلان کردی ۳ ساله در سواحل دریای اژه خشم عمومی را به خصوص در اروپا برانگیخت. اکنون زمان آن رسیده که اروپا به اقدامی در زمینه این بحران دست بزند.

نخست‌وزیر ترکیه افزود: ترکیه برای همکاری با شرکای اروپایی خود برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به این فاجعه همواره آماده است.
مرجع : ایسنا
کد مطلب : ۵۷۴۶۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.