۰
حسن بهشتی‌پور:

برخی مخالفت‌ها با برجام دلیل سیاسی و انتخاباتی دارد

تاریخ انتشار
جمعه ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۹
برخی مخالفت‌ها با برجام دلیل سیاسی و انتخاباتی دارد
حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با بررسی برجام در مجلس و انتقاد سعید جلیلی از توافق هسته‌ای گفت: نکته نخستی که باید در بررسی برجام متوجه بود‏، این است که برجام‏ سند وجهی است که ابعاد سیاسی، اقتصادی، حقوقی، نظامی و امنیتی دارد.

وی با بیان اینکه برجام هرچند برای ایران ایده‌آل نیست اما برجام شدنی‌ترین گزینه ممکن بود، اظهار داشت: یادمان باشد روزی آمریکایی‌ها به دنبال جمع کردن تاسیسات هسته‌ای و نابودی صنعت هسته‌ای ما بودند اما هم‌اینک آنها نه تنها فعالیت هسته‌ای ما را به رسمیت می‌شناسند بلکه از جامعه جهانی می‌خواهند که با فعالیت هسته‌ای همکاری کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه فراموش نکنیم آمریکا و متحدینش مسئله هسته‌ای را به بهانه‌ای برای ایجاد فشار بر ایران تبدیل کرده بودند‏، تصریح کرد: دولت یازدهم با در نظر گرفتن چنین شرایطی، تیمی کارآزموده را برگزید تا با طراحی تاکتیکی جدید، راهبرد ایران یعنی بهره‌مندی از چرخه سوخت هسته‌ای بدون فشار و تحریم تأمین شود. یعنی همان طور که آقای روحانی گفتند، چرخ اقتصاد و چرخ سانتریفیوژ همزمان بچرخد نه اینکه یکی فدای دیگری شود.

بهشتی‌پور با یادآوری اینکه چرخه صنعت غنی‌سازی به کار خود ادامه خواهد داد، خاطرنشان کرد: اینکه گفته شود غربی‌ها این حق را نپذیرفته‌اند یا به ما اجازه داده‌اند، نوعی مغلطه است. یکی از خواست‌های ما ادامه صنعت هسته‌ای است که خوشبختانه براساس برجام ما به کارمان ادامه ادامه می‌دهیم.

وی ادامه داد: براساس برجام، ایران تمامی چرخه صنعت هسته‌ای از استخراج اورانیوم تا غنی‌سازی در نطنز را خواهد داشت و تعطیل نمی‌شوند و به کار خود ادامه می‌دهند، هرچند که ما در روند مذاکرات برخی محدودیت‌ها را هم پذیرفته‌ایم که این محدودیت‌ها ضربه‌ای در نشاط فعالیت‌های هسته‌ای ما نخواهد زد.

مدیرعامل شبکه العالم در رابطه با مسئله رفع تحریم‌ها نیز یادآور شد: رفع تحریم‌ها یکی از مسائلی هستند که ایران از از ابتدا دنبال کرده است و طبق توافق برجام‏، تحریم‌ها با اجرای توافق برداشته خواهند شد و تحریم‌ها تسلیحاتی و موشکی نیز به محدودیت تبدیل شده است و دیگر ممنوعیت نیست.

بهشتی‌پور با اشاره به فشار جمهوریخواهان و تندروهای اسرائیلی و آمریکایی به دولت آمریکا ابراز داشت: هم‌اینک تمامی فشارهای زیادی به دولت اوباما است و مخالفان توافق در اسرائیل و آمریکا می‌گویند که برنده توافق هسته‌ای ایران بوده است‏، بدون آنکه هزینه‌ای بپردازد و می‌گویند برجام یک طرفه است و براساس‏ برجام، آمریکا متحدانش را رها کرده است.

وی با بیان اینکه براساس برجام‏، ایران توانست دشمنان را خلع سلاح کند، عنوان کرد: مجموعه دستاوردهایی که در حوزه برنامه‌های هسته‌ای کشور تا به امروز به دست آمده، موفقیت دانشمندان هسته‌ای زیر نظر رهبر معظم انقلاب حاصل شده است و کسی نمی‌تواند مدعی باشد که این دستاوردها به شخص یا گروه خاصی تعلق دارد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون ما نیازمند وحدت و انسجام ملی هستیم، بیان کرد: ما باید هم‌اکنون با یک صدای واحد و یک جبهه ۸۰ میلیونی عمل کرده تا از حقوق‌مان دفاع کنیم.

بهشتی‌پور با بیان اینکه متاسفانه برخی مخالفت‌ها با برجام دلیل سیاسی و انتخاباتی دارد، تاکید کرد: این افراد این مسئله را به یک سوژه انتخاباتی تبدیل کرده‌اند در حالی که براساس بیانات مقام معظم رهبری موضوع توافق نباید منجر به دو دستگی و تفرقه شود.
کد مطلب : ۵۷۵۴۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.