۰

شائبه دستکاری دولت در نرخ ارز

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۵
شائبه دستکاری دولت در نرخ ارز
چندی است شائبه دستکاری نرخ ارز در بازار پررنگ شده است و شاهد نوساناتی در بازار ارز هستیم که این جهش بیشتر در اواسط ماه و مقارن با پرداخت یارانه نقدی اتفاق می‌افتد چراکه دولت با توجه به کسری بودجه برای پرداخت یارانه نقدی و کاهش منابع ارزی چاره‌ای جز دستکاری نرخ ارز ندارد به طوری که در ماه‌های اخیر با جریان‌سازی‌های اقتصادی همچون افشای اطلاعات حساب‌های بانکی نیز به بازار شوک وارد کرده و از محل مابه‌‌التفاوت نرخ ارز بخشی از کسری منابع یارانه نقدی را جبران کرده است. در این میان با توجه به مشکلات اقتصادی و کمبود شدید منابع ارزی همه در انتظار آزادسازی منابع ارزی بلوکه‌شده هستند که تزریق مستقیم این ارزها هم تا حدودی منجر به افزایش قیمت ارز می‌شود.

به گزارش جهان صنعت، اما نکته قابل تامل این است که در چنین شرایطی بانک مرکزی به دنبال تک‌نرخی شدن ارز در آینده نزدیک است به طوری که در ماه‌های گذشته با افزایش تدریجی قیمت ارز مبادله‌ای گام‌های اولیه تک‌نرخی شدن ارز را برداشته و درصدد است با این اقدام دستوری ارز را تک‌نرخی کند که به اعتقاد کارشناسان در حال حاضر بازار پتانسیل وارد شدن این شوک‌ها را ندارد.
با این اوصاف نگرانی از افزایش نرخ ارز در آینده نزدیک و کمبود منابع ارزی بیش از پیش شده است و باید دید دولت چه برنامه‌ای برای بازار ارز در چنین شرایطی دارد.

تبعات نرخ دستوری ارز

بر همین اساس مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران از دستکاری نرخ ارز در بازار سخن گفت و نسبت به تبعات این اقدام هشدار داد.

خوانساری با اشاره به دخالت دولت در بازار ارز تاکید کرد: قیمت ارز اکنون در بازار دستکاری می‌شود و این بازار نیست که قیمت ارز را تعیین می‌کند در نتیجه فاصله‌ای میان ارز آزاد و مبادله‌ای بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان به‌وجود می‌آید بنابراین با توجه به منابع محدود ارز مبادله‌ای، دولت باید این منابع محدود را میان متقاضیان این ارز ارزان توزیع کند و از اینجا مساله صدور مجوز برای واردات آغاز می‌شود بنابراین اینکه چه افرادی می‌توانند کالا وارد کنند و چه افرادی نمی‌توانند این کار را انجام دهند، بحث‌برانگیز می‌شود.

وی اظهار داشت: در این میان دولت مجبور است گام بعدی را برداشته و در تعرفه‌ها دخالت کند بنابراین آنها را دستکاری می‌کند، بالا و پایین می‌برد و در این حین فساد شکل می‌گیرد چراکه رانت توزیع می‌شود پس دستگاه‌های نظارتی باید ورود کنند که همین منجر به بگیر و ببند در اقتصاد خواهد شد.
به گفته خوانساری، اگر تعیین نرخ ارز با عرضه و تقاضا باشد و بر مکانسیم ارزی، شناور مدیریت شده حاکم شود، این اندازه انگیزه رانت‌جویی شکل نمی‌گیرد بنابراین باید اجازه داد بخش‌خصوصی کار خود را انجام دهد و مکانیسم‌های عرضه و تقاضا به بازار ورود کرده و تعیین نرخ کنند البته نظارت دولت هم همچنان باید حفظ شود.

کاهش شدید عرضه ارز به بازار

در همین حال محمدحسین بابالو، تحلیلگر بازار ارز به خبرنگار «جهان‌صنعت» می‌گوید: تغییر نرخ ارز در بازار ترفند دولت‌ها برای افزایش صادرات و کاهش واردات است اما در شرایط فعلی که صادرات نفتی کشورمان هم از نظر کمی کاهش یافته و قیمت نفت نیز سقوط کرده است، دولت با کاهش شدید درآمدهای ارزی مواجه می‌شود و از سویی با نزدیک شدن به نیمه دوم سال کسری بودجه دولت هم نمایان می‌شود.

بابالو افزود: از آنجایی که ارزآوری بخش صنایع در کشورمان بر پایه پتروشیمی است و قیمت اکثر محصولات پتروشیمی کاهش یافته است، قطعا در ماه‌های پایانی سال عرضه ارز به بازار به شدت کاهش می‌یابد.

به اعتقاد این تحلیلگر بازار، در دو ماه گذشته حجم واردات کاهش یافته و تقاضای ارز افت کرده است و به دنبال کاهش حجم صادرات موجودی انبارها هم کاهش چشمگیری داشته است که تمام این موارد به نوسانات بازار ارز دامن می‌زد.

بابالو بیان کرد: از دیگر مواردی که بر بازار ارز تاثیر می‌گذارد می‌توان به افزایش تقاضای وارداتی اشاره کرد که با اصلاح گام به گام بخش خصوصی و تزریق تقاضای وارداتی به بازار عدم تعادل عرضه و تقاضا را نیز به دنبال خواهد داشت.

وی با تاکید بر افزایش نرخ ارز گفت: نرخ ارز مبادله‌ای باید ۱۰ تا۱۲ درصد با نرخ ارز در بازار فاصله داشته باشد اما در حال حاضر قیمت دلار مبادله‌ای تا مرز سه هزار تومان هم جهش داشته که این موضوع نگرانی افزایش نرخ را تشدید می‌کند به طوری که قیمت دلار در حال حاضر ۳۴۶۰ تومان است که نسبت به نرخ تعادلی رقم بالایی است و در بازار هم شاهد شور و نشاط دلالان برای خرید ارز هستیم و پیش‌بینی می‌شود که در آینده نزدیک دلار گران شود.

نوسانات ارز، طلا را محتاط کرد

تاکنون کاهش قیمت جهانی طلا و افزایش نرخ دلار در داخل یکدیگر را پوشش دادند و قیمت طلا آن‌گونه که باید در کشور کاهش پیدا نکرده است.
از سوی دیگر رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر نیز می‌گوید: خبرها و انعکاس جلسات اقتصادی برگزارشده در کشور در روز پنجشنبه هفته گذشته، بر بازار ارز تاثیر گذاشت و باعث شد که قیمت ارز مقداری کاهش پیدا کند.

محمد کشتی‌آرای افزود: پیش از این پیش‌بینی می‌شد که قیمت‌های بازار طلای داخلی متناسب با قیمت جهانی، روند کاهشی در پیش بگیرد اما کاهش قیمت جهانی طلا و افزایش نرخ دلار داخلی یکدیگر را پوشش دادند و قیمت طلا آن‌گونه که باید، کاهش پیدا نکرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر دادوستدها در حال انجام است و روال بازار عادی است اما به نسبت روز پنجشنبه قیمت سکه حدود دو هزار تومان و قیمت نیم‌سکه هم حدود سه هزار تومان کاهش داشته است.

وی این مساله را حاکی از کاهش تقاضا دانست و اظهار کرد: نوساناتی که دیروز در بازار ارز اتفاق افتاد، باعث شد که معاملات بازار طلا با احتیاط همراه شود و همین مساله به نزولی شدن روند قیمت‌ها کمک کرده است.

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر تفاوت عمده بازار دیروز با هفته گذشته را کاهش تقاضا عنوان کرد و به صدای اقتصاد گفت: در هفته گذشته تقاضای نسبتا زیادی در بازار دیده می‌شد اما در بازار همراه با احتیاط دیروز تقاضا به نسبت کاهش یافته است.

کشتی‌آرای در مورد پیش‌بینی روند قیمت طلا در هفته پیش‌‌رو گفت: سرعت وقوع تحولات اقتصادی دنیا و مخابره اخبار اقتصادی و سیاسی به قدری است که نمی‌توان پیش‌بینی مستدل و معتبری از بازار طلا ارایه داد.

وی افزود: بازار جهانی تا روز دوشنبه تعطیل است و از این‌رو قیمت جهانی تا دو روز دیگر ثابت است و نوسانات بازار طلای داخلی تابعی از نرخ ارز خواهد بود و هرگونه تغییری در قیمت‌ها ناشی از تغییر قیمت ارز در بازار داخلی است.

کشتی‌آرای بحث تعیین نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو را کماکان در سرنوشت قیمت طلا دخیل دانست و ادامه داد: هر تصمیمی که در این زمینه گرفته شود، می‌تواند بر روند قیمت طلا اثرگذار باشد.

کشتی‌آرای در مورد اثرگذاری قیمت نفت بر بازار طلا گفت: قیمت نفت آن‌گونه که در خبرها آمده، حدود یک و نیم دلار کاهش یافته است بنابراین بازارهای نفتی فعلا نمی‌توانند تاثیری بر بازار طلا داشته باشند چراکه نفت در این هفته نشان داده است که بیشتر به سمت ثبات می‌رود.

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر اعلام شاخص نرخ بیکاری آمریکا در پایان هفته حاضر را از دیگر اتفاقات تاثیرگذار بر بازار طلا قلمداد کرد.
کد مطلب : ۵۷۷۴۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.