۰
رئیس سازمان اسناد:

امکان بازگویی بسیاری از جزئیات را ندارم/ جزئیات دیدار رهبری با تیم مذاکره کننده هسته ای بعد از توافق

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۴
امکان بازگویی بسیاری از جزئیات را ندارم/ جزئیات دیدار رهبری با تیم مذاکره کننده هسته ای بعد از توافق
صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در گرد همایی شوراهای اسلامی شهرستان ری به دفاع از تیم هسته ای ایران و «برجام» پرداخت و گفت: آنچه در فضای دیپلماسی اتفاق افتاد، بسیار مهم بود.

صالحی امیری در تشریح دستاوردهای گفتگوها، افزود: بدانید که در کشور استراتژی و خطوط قرمز توسط مقامات عالیرتبه نظام تعیین می‌شود و مسئولیت مقامات اجرایی، تامین منافع ملی در چارچوب خطوط قرمز است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری خطوط قرمز را تعیین کردند؛ اولین مساله تداوم غنی‌سازی در داخل کشور بود، دومین مساله بحث تداوم تحقیق و توسعه در فردو، سومین موضوع تداوم فعالیت در راکتور آب سنگین اراک و چهارمین خط قرمز، محدودیت زمانی برای رفع تحریم‌ها بود.

خط قرمز های نظام در برجام کاملا محقق شده است

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی تصریح کرد: هر چهار خط قرمز نظام در برجام کاملاً محقق شد.

وی افزود: امروز نطنز به فعالیت خود بدون کمترین مشکلی ادامه خواهد داد، فردو به فعالیت خود ادامه خواهد داد و فعالیت‌های راکتور اراک نیز ادامه خواهد یافت. قبل از مذاکرات افکار عمومی جهان علیه ایران بسیج شده بود. آنچنان رسانه‌های غربی تبلیغات می‌کردند که ایران را کشوری شرور و ناامن معرفی کرده و سفر به ایران را تحریم کرده بودند، اما امروز افکار عمومی دنیا به نفع ایران تغییر کرد و نگاه جدیدی شکل گرفت.

تحریم هر سال ۱۲ میلیارد دلار به صورت مستقیم به ما خسارت می‌زد

صالحی امیری گفت: با توافق اساسا زنجیر تحریم پاره شد. تحریم هر سال ۱۲ میلیارد دلار به صورت مستقیم به ما خسارت می‌زد و فشار این تحریم بر گُرده مردم فقیر و مستضعف بود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی اظهار داشت: در فضای جدید نه توسط ۱+۵ بلکه توسط شورای امنیت، قطعنامه ضد تحریم، تصویب شد. این موضوع یکی از خواسته‌های اساسی ما در مذاکرات بود. قطعنامه شورای امنیت برای دولت‌ها از جمله دولت آمریکا لازم‌الاجرا است. اولین بار در تاریخ شورای امنیت است که قطعنامه‌ای بر ضد قطعنامه‌های قبلی خود صادر می‌کند.

شکاف میان اسرائیل، آمریکا و اروپا مهمترین دستاورد مذاکرات هسته ای

صالحی امیری، شکاف میان اسرائیل، آمریکا و اروپا را یکی از دستاوردهای مذاکرات خواند و گفت: طی ۳۵ سال بعد از انقلاب آرزوی ما بود که میان آمریکا و اسرائیل شکاف ایجاد شود.

اشک های کری در مذاکرات

وی ادامه داد: کری در این مذاکرات گفت ما با انسان‌های احمقی روبرو هستیم که نمی‌دانند جنگ چه تبعاتی دارد و حتی گریه کرد و گفت من می‌فهمم جنگ چه تبعاتی دارد و دوستان احمق ما نمی‌فهمند. من ۲۳ سالگی در جنگ ویتنام بودم و با هزینه‌های آن آشنا هستم و به همین خاطر می‌خواهم از جنگ جلوگیری کنم.

صالحی امیری اظهار داشت: اگر آمریکایی‌ها به هر دلیلی با برجام موافقت نکنند، اروپایی‌ها به هیچ وجه تحت تسلیم آمریکا قرار نخواهند گرفت.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی،  آزادسازی سرمایه‌های بزرگ ملت که در چنگال بیگانگان بود را از نتایج مهم مذاکرات خواند و گفت: وضعیت بسیار ناهنجاری است که امروز پول‌های ما در هند، کره، چین، روسیه و اروپا بلوکه باشد و ملت حق نداشته باشد از منابع فروش نفت خود بهره‌مند باشد.

صالحی امیری تصریح کرد: ما توانستیم به دنیا ثابت کنیم که قدرت دیپلماسی برتر را داریم. در تاریخ جهان سابقه ندارد که در یک طرف میز همه جهان علیه کشوری نشسته باشند که امروز همه دنیا در مقابل منطق دیپلماسی ایران تسلیم شده‌اند.

وی گفت: یکی از وزرای خارجه با آقای ظریف گفته بود زودتر کار را تمام کنید. شش ماه است وزارت خارجه ما تعطیل است. همه برنامه‌های ما تعطیل شده چون هر لحظه به وین یا ژنو اعزام می‌شویم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، افزایش قدرت منطقه‌ای ایران را یکی از نتایج توافق هسته‌ای خواند و گفت: دنیا متوجه شده است که معادله خاورمیانه بدون ایران به نتیجه نخواهد رسید و منطقه خاورمیانه بدون ایران امن نخواهد بود و کلید حل مساله خاورمیانه در دست ایران است.

صالحی امیری با بیان اینکه امکان بازگویی بسیاری از جزئیات را ندارم، گفت: هیچ‌کس از غیب، رمالی و جن‌گیری صحبت نکند.

 رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: در یک جلسه‌ای که خانم موگرینی جمله‌ای تهدیدآمیز علیه ایران گفته بود، آقای ظریف آنچنان فریاد زده بود که برای دقایقی کل اعضای جلسه ساکت شده بودند.

وی تصریح کرد: نمی‌دانم عده‌ای چگونه غیب‌گویی و تحلیل می‌کنند و اصرار دارند که این پیروزی را به کام ملت تلخ کنند.

۹۱.۵ درصد مردم از توافق رضایت دارند

وی ادامه داد: آمار نشان می‌دهد ۹۱.۵ درصد مردم از توافق رضایت دارند و لبخند بر لب‌های مردم جاری شده است.

صالحی امیری افزود: مردم باور دارند در آینده نزدیک با پاره شدن زنجیر تحریم، گشایشی در معیشت آنها ایجاد خواهد شد و درد بی‌درمان مشکلات آنها با پاره شدن زنجیرهای تحریم شفا می‌یابد.

فقط ۲.۵ درصد مردم مخالف توافق هستند

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: مجموعه کسانی که با توافق مخالفت داشتند، ۲.۵ درصد هستند و بقیه نیز نظری نداشتند، من از این ۲.۵ درصد تقاضا دارم که به جمع دریای مردم بپیوندند.

جزئیات دیدار رهبری با تیم مذاکره کننده هسته ای بعد از توافق

وی با بیان اینکه رضایت از توافق در بیانات مقام معظم رهبری کاملاً مشخص است، گفت: وقتی عزیزان پنجشنبه از وین بازگشتند، دفتر رهبری این عزیزان را خواست و وقتی که به صورت خصوصی خدمت ایشان حاضر شدند، ایشان فرمودند علت اینکه شما را خواستم این بود که خواستم مراتب اخلاص را به شما اعلام کنم.

صالحی امیری ادامه داد: رهبری تک‌تک این اعضا را به بغل گرفته و بعد فرمودند بروید و به خانواده‌هایتان برسید.

وی گفت: رهبری فرمودند خواسته من از شما بزرگ بود و اقدام شما نیز بزرگ بود و قابل تقدیر.

وی تصریح کرد: چرا عده‌ای اصرار دارند کام مردم را تلخ کنند و آنچه دستاورد ملت است را نادیده بگیرند؛ یک مقدار تحمل کنید تا ببینید شرایط کشور در آینده نزدیک چه تغییراتی می‌کند.

 رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، توافق را مقدمه‌ای برای کارهای دولت خواند و گفت: دولت رسالت خود در سال سوم فعالیت‌هایش را بر این قرار داده است که با پاره شدن زنجیره تحریم، تمام توان خود را برای حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی قرار دهد.

مشاور رئیس جمهور وعده داد: شاهد خواهید بود که از نیمه دوم امسال که آغاز سومین سال کار دولت است، شکوفایی و تحولی در زندگی مردم آغاز خواهد شد.

کشور متعلق به یک جریان و یک جناح نیست

صالحی امیری گفت: در تاریخ این کشور سابقه ندارد که اینقدر تقاضای حضور در ایران از سوی مقامات اروپایی وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه بدون انسجام داخلی، امکان پیروزی نیست گفت: علت عدم موفقیت دولت قبل، تنش و مناقشه دائمی بود و مهمترین رسالت این دولت این است که انسجام و وحدت ملی را برای حل مشکلات افزایش دهد. مناقشات سیاسی ما را به مقصود نخواهد رساند.

صالحی امیری با تاکید بر اینکه این کشور متعلق به یک جریان و یک جناح نیست، گفت: همه جریانات و جناح‌ها حق دارند و هیچ کس نمی‌تواند خود را حق مطلق بداند. همه ما باید بپذیریم که در فضای تعامل زندگی کنیم.

مرجع : نماینده
کد مطلب : ۵۷۷۶۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.