۰

توضیح آقای دادستان درباره فیلترینگ تلگرام و حذف اعدام از مجازات قاچاقچیان مواد مخدر

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۱۱
توضیح آقای دادستان درباره فیلترینگ تلگرام و حذف اعدام از مجازات قاچاقچیان مواد مخدر
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در حاشیه نشست منطقه‌ای استان‌های شرق و جنوب شرق کشور با موضوع مواد مخدر اظهار کرد: یک سؤال جدی از سازمان‌های بین‌المللی و سازمان بین‌الملل داریم و آن سؤال این است: وقتی در جلسه‌ای در رابطه با مواد مخدر، از مسئولان جمهوری اسلامی ایران تقدیر می‌کنند یا زمانی که می‌خواهند مواد مخدر را امحا کنند، می‌گویند: "شما در کار مبارزه با مواد مخدر فعال بودید" چرا در قطعنامه‌هایشان نماینده سازمان ملل جمهوری اسلامی ایران را به‌خاطر برخورد قاطع با قاچاقچیان مواد مخدر محکوم می‌کند؟

دادستان کل کشور افزود: در واقع این برخوردهای مجامع بین‌المللی و سازمان ملل با جمهوری اسلامی ایران در بحث مبارزه با مواد مخدر دارای یک پارادوکس است و مغرب‌زمین و کشورهای اروپایی به هیچ عنوان نمی‌توانند پاسخگوی این تضاد باشند.

وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران خط مقدم مبارزه با مواد مخدر است و با تمام ظرفیت در این عرصه حضور یافته و از ظرفیت تمام نیروهای انسانی خود استفاده کرده است.

رئیسی ادامه داد: اگر جمهوری اسلامی ایران مسیر ترانزیت قاچاق مواد مخدر را رها کند قطعاً این مواد به کشورهای اروپایی راه می‌یابد و در واقع بسیاری از قاچاقچیان مواد مخدر می‌خواهند ایران را به‌عنوان یک معبر قرار دهند و مواد مخدر را به کشورهای اروپایی منتقل کنند. اگر جمهوری اسلامی ایران مسیر ترانزیت را رها و سست عمل کند تمام اروپا غرق در مواد مخدر خواهد شد.

دادستان کل کشور افزود: کشورهای غربی به‌جای حمایت و یک تقدیر واقعی یا حتی یک حرکت صوری در حمایت از اقدامات ایران، ما را در بحث مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر محکوم می‌کنند. البته کاری که جمهوری اسلامی ایران در عرصه مبارزه با مواد مخدر انجام می‌دهد به‌خاطر تقدیر کردن کشورهای غربی نیست بلکه ما یک وظیفه الهی، انسانی، شرعی و قانونی داریم و بر این اساس هرگز در مسیر مبارزه با مواد مخدر سست نخواهیم شد.

رئیسی تأکید کرد: کشورهای غربی بدانند که دچار یک رفتار و نگاه دوگانه در امر مبارزه با مواد مخدر هستند و هرگز نمی‌توانند پاسخگوی ملت‌ها در سطح جهان باشند.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به سازمان‌یافته بودن جرم مواد مخدر در سطح بین‌المللی چه اقدامی صورت گرفته است، گفت: همان‌طور که می‌دانید یکی از اعضای ستاد مبارزه با مواد مخدر وزارت امور خارجه است و در واقع قرار دادن وزارت خارجه به‌عنوان عضو ستاد به همین دلیل است؛ یعنی علاوه بر بخش‌های انتظامی و قضایی یک بخش دیپلماسی مبارزه با مواد مخدر نیز وجود دارد.

دادستان کل کشور با بیان "امروز مهم‌ترین معضل ما در کشور بحث مبارزه با مواد مخدر است" اظهار کرد: آفاتی مانند طلاق و سرقت‌هایی که در این راستا صورت می‌گیرد و همچنین آثار اجتماعی و تخریبی که از خود به جای می‌گذارد، به‌دلیل وجود مواد مخدر است و جا دارد در سطح یک معاونت در وزارت امور خارجه، بحث سیستماتیک مبارزه با مواد مخدر فعال شود.

رئیسی ادامه داد: ما امروز قربانی مواد مخدر محسوب می‌شویم زیرا خط مقدم مبارزه با آن هستیم. البته پیگیری‌هایی از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر و همچنین بخش دیپلماسی وزارت خارجه صورت گرفته اما کافی نیست و ضرورت دارد یک حرکت جدی در خصوص فعال کردن دیپلماسی مبارزه با مواد مخدر صورت گیرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر این‌که گفته می‌شود قرار است مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر حذف شود، افزود: مبارزه با مواد مخدر هیچ زمانی از دستور کار ما خارج نخواهد شد و در مجازات‌هایی که در قانون پیش‌بینی شده تجدیدنظر صورت گرفته است بلکه آیین دادرسی کیفری جدید نسبت به روند تأیید این احکام سازوکار جدیدی را پیش‌بینی کرده است. در سازوکار قدیم دادستان کل کشور و رئیس دیوان عالی کشور نظر خود را درباره این احکام اعلام می‌کردند اما در سازوکار جدید شعبه دیوان عالی کشور به این موارد رسیدگی می‌کند ولی به هیچ عنوان از مجازات‌هایی که در قانون پیش‌بینی شده است کاسته نمی‌شود و تخفیفی در این مجازات به وجود نمی‌آید.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر این‌که آیا پرونده قضایی در رابطه با مواد مخدر وجود دارد یا خیر، گفت: در سراسر کشور شعبه‌های ویژه‌ای داریم که به پرونده‌های مواد مخدر رسیدگی می‌کند. همچنین پرونده‌های کلانی مطرح است و در دست رسیدگی شعبه‌های ما قرار دارد.

رئیسی تأکید کرد: هرچه کارهای اطلاعاتی و امنیتی در این زمینه بیشتر شود سازمان‌ها و شبکه‌های بزرگ مواد مخدر به دست عدالت گرفتار می‌شوند لذا از بخش‌های امنیتی و اطلاعاتی تقاضا داریم که امکانات و ظرفیت خود را بیش از گذشته به کار گیرند زیرا هرچه به‌سراغ باندهای مواد مخدر برویم در بحث مبارزه با مواد مخدر موفق بوده‌ایم. البته این بدان معنا نیست که خرده‌فروشان را نادیده بگیریم.

وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار تسنیم در خصوص این‌که گفته می‌شود قرار است موضوع فیلترینگ تلگرام در کمیته تعیین مصادیق مجرمانه مورد بررسی قرار گیرد، گفت: شورای عالی فضای مجازی با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی آغاز به کار کرده و ان‌شاءالله در نخستین جلسه این شورا که تشکیل خواهد شد موضوع مربوط به فضای مجازی و تهدیداتی که از این ناحیه وجود دارد حتماً مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مرجع : تسنیم
کد مطلب : ۵۷۷۸۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.