۰

فرزندخواندگی کودکان و نوجوانان بدسرپرست

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۵۰
عبدالرحیم تاج‌الدین با اشاره به بازنگری قانون فرزندخواندگی گفت: پدیده بی‌سرپرستی از پدیده‌های غمناک جوامع بشری است که به علل مختلف روی می‌دهد. این پدیده که زاییده ساختار اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی جدید است، به ویژه در جوامع صنعتی بسیار مشهود است. کودکانی که یکی از والدین خود را به دلایل گوناگونی چون طلاق، حوادث و... از دست داده‌اند کسانی هستند که در آینده هم دارای محرومیت‌هایی خواهند شد.

وی افزود : در کشور ما با توجه به آموزه‌های دینی و ملی، پدیده کودکان بی سرپرست، مورد توجه تصمیم گیرندگان و دست اندرکاران حوزه رفاه اجتماعی است. در جدید ترین اقدام، قانون مربوطه مورد بازنگری قرار گرفته است که شرایط فرزندخواندگی را تسهیل نموده است.

تاج الدین در تشریح مزایای قانون جدید فرزندخواندگی گفت: در قانون قبلی صرفاً حمایت از کودکان بی‌سرپرست بوده است اما در قانون جدید کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست را شامل می‌شود. در قانون قبلی فرزندخواندگی برای خانواده بدون فرزند بوده است اما در قانون فعلی اول برای خانواده‌های بدون فرزند -دوم دختران ازدواج نکرده- سوم خانواده‌های دارای فرزند است.

مدیرکل دفتر امورحمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: حمایت مالی در قانون قبلی ذکر شده ولی شفافیت در راهکارهای عملیاتی و قانون وجود نداشت اما در قانون جدید بیمه تملیک اموال و برخورداری از حق مستمری ولی (فوت و ازکارافتادگی) مثل کودکان معمولی آورده شده است. در قانون قبلی متقاضیان از طریق دادگاه به بهزیستی معرفی می‌شدند اما در قانون فعلی متقاضیان اول به بهزیستی مراجعه و در صورت احراز صلاحیت به دادگاه مراجعه می‌نمایند.

تاج‌الدین افزود: علاوه بر این در قانون قبلی امکان فرزندخواندگی برای متقاضیان مقیم خارج از کشور وجود نداشت اما در قانون جدید متقاضیان مقیم خارج کشور می‌توانند با مراجعه به کنسولگری تقاضای فرزند خوانده کنند. همچنین در قانون قبلی در صورت پیدا کردن فرزند و نگهداری وی مشکلاتی بوجود می‌آمد اما در قانون جدید در صورت ثابت کردن موضوع، تسهیل گری برای فرزند و خانواده پیش بینی شده است.

وی به دیگر مزایای قانون جدید فرزندخواندگی اشاره کرد و گفت: در قانون قبلی سن فرزندخواندگی تا ۱۲ سال بود اما در قانون جدید تا ۱۶ سالگی افزایش یافته است.در قانون قبلی مرخصی دوره مراقبت برای مادر (فرزندخواندگی زیر ۳ سال) وجود نداشت اما در قانون جدید ۳ ماه مرخصی با حقوق در نظر گرفته شده است.در قانون قبلی مشاوره چندانی قبل از سرپرستی وجود نداشت اما در قانون جدید دفتر مشاوره دینی توسط حوزه علمیه قم با همکاری بهزیستی مشاوره قبل از سرپرستی داده می‌شود.

مدیرکل دفتر امورحمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در قانون قبلی امکان سپردن سه گروه از کودکان وجود داشت طفلی که جدپدری یا مادرش شناخته شده نبود-طفلی جد پدری یا مادرش در قید حیات نباشند- کودکانی که به موسسه عام المنفعه سپرده شده و تا سه سال پدر و مادر و یاجد پدری او مراجعه نکنند اما در قانون جدید علاوه بر سه گروه قبلی ۲ گروه دیگر اضافه شدند: افرادی که سرپرستی آنان به بهزیستی سپرده شدند و تا دو سال پدر و مادر یا جد پدری او مراجعه نکنند و افرادی که سرپرستی آنان به بهزیستی سپرده شدند و هیچ یک از پدر مادر و یا جد پدری و وصی منصوب صلاحیت سرپرستی را نداشته باشد.
مرجع : میزان
کد مطلب : ۵۷۷۹۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.