۰

بازوبند کاپیتانی اصلاحات را چه کسی می بندد؟

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۸
بازوبند کاپیتانی اصلاحات را چه کسی می بندد؟

با نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی، گمانه‌زنی‌ها درباره لیست‌های انتخاباتی و به تبع آن سرلیست‌های احتمالی در جناح‌ها و گروه‌های سیاسی فزونی می‌یابد. در این بین هرچند اصولگرایان هنوز در شش و بش رسیدن به وحدت و همگرایی هستند، علی‌رغم تاکید بر ارائه لیست واحد هنوز به اجماعی در این زمینه نرسیده‌اند.

به گزارش جماران، این در حالی است که شانس ارائه لیست واحد از سوی اصلاح‌طلبان با توجه به روند پیشرفت آن‌ها در این زمینه و نیز تجربه شیرین وحدت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 بیشتر است. نکته این جاست که هر دو جناح امور انتخاب کاندیداها برای شهرستان‌ها را به شوراهای استانی سپرده‌اند. از سوی دیگر اصولا ارائه لیست و فهرست تنها برای شهر‌هایی با بیش از دو نماینده معنی می‌دهد.

در این میان یکی از مهم‌ترین حوزه‌های انتخاباتی، حوزه انتخابیه تهران با داشتن 30 کرسی نمایندگی در بهارستان است. در نتیجه تعیین سرلیستی در تهران یک انتخاب مهم محسوب می‌شود.

انتخاب سرلیست‌های گروه‌های سیاسی معمولا براساس شهرت، محبوبیت، سابقه فعالیت سیاسی، کسوت (روحانیت، استادی دانشگاه و ....) و مواردی از این دست تعیین می‌شود. سرلیست‌های انتخاباتی معمولا شاخص‌ترین چهره‌های هر لیست هستند. در میان اصلاح‌طلبان هرچند هنوز آن گونه که حسین کمالی، رئیس کمیته سیاسی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به «ابتکار» گفته است، هنوز لیستی تعیین نشده است، اما گمانه‌زنی‌هایی درباره سرلیست‌ها وجود دارد؛ گمانه‌هایی که از چهره‌های معتدل اصولگرا تا اصلاح‌طلبان با سابقه‌ای را مدنظر قرار می‌دهد. نکته این جاست که در برخی فهرست‌ها بیش از یک سرلیست وجود دارد.

فیلسوف اصولگرا
علی لاریجانی بدون شک یک اصولگراست؛ اما در سال‌های اخیر مواضع اعتدالی در پیش گرفته است. وی که در مخالفت با حضور گروه‌های تندروی اصولگرا و به ویژه جبهه پایداری در ائتلاف اصولگرایان، عملا با برنامه‌های سه تشکل پرچمدار وحدت اصولگرایان زاویه گرفته است،این روزها به عنوان یکی از گزینه‌هایی که ممکن است به سمت اصلاح‌طلبان متمایل شود، مطرح می‌شود. اصلاح‌طلبان نیز با توجه به جایگاه تثبیت‌شده وی به این موضوع بی‌رغبت نیستند و بعید نیست فیلسوف دیپلمات در بالای لیست‌های اصلاح‌طلبان نیز قرار گیرد. این به شرطی است که وی بنا بر برخی گمانه‌زنی‌ها به جای قم از تهران کاندیدا شود.

شیخ نور
حضور حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری در انتخابات همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. وی که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 76 در قامت رقیب سید محمد خاتمی، کاندیدایی از جناح اصولگرا محسوب می‌شد، سابقه ریاست مجلس را هم دارد و اتفاقا به عنوان فردی معتدل شناخته می‌شود. نزدیکی وی به جریان اعتدالی نزدیک به دولت حسن روحانی که با قرار گرفتن در کنار اصلاح‌طلبان پیروزی «تدبیر و امید» را رقم زدند، این احتمال را به وجود می‌آورد که در صورت حضور دوباره شیخ نور در عرصه عملی سیاست، وی از سرلیست‌های اصلاح‌طلبان باشد.

مرد انصراف بزرگ
محمدرضا عارف چهره دیگری است که به عنوان یکی از مطمئن‌ترین گزینه‌های جبهه اصلاح‌طلبان برای تایید صلاحیت و در نهایت سرلیستی مطرح می‌شود. حضور وی به عنوان کاندیدا در انتخابات ریاست‌جمهوری خاطر اصلاح‌طلبان را در مورد گذر از فیلتر شورای نگهبان راحت می‌کند. از سوی دیگر انصراف وی به نفع حسن روحانی به عنوان یک فداکاری برای موفقیت کاندیدای واحد اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان شناخته می‌شود. در حالی که انتظار می‌‌رفت عارف در کابینه حسن روحانی در جایگاهی همچون معاون اولی قرار گیرد، اما در نهایت هیچ پیشنهادی را نپذیرفت تا خود را برای مجلس آماده کند. عارف نه تنها یکی از گزینه‌های سرلیستی اصلاح‌طلبان است که در صورت حضور حداکثری این جناح در مجلس، به عنوان یکی از گزینه‌های آینده ریاست قوه مقننه شناخته می‌شود.

سید اصلاح‌طلب
سید هادی خامنه‌ای را دارای شانسی بینابین برای گذر از فیلتر تایید صلاحیت‌ها می‌دانند. وی که نامش هم برای انتخابات مجلس خبرگان و هم برای انتخابات مجلس شورای اسلامی مطرح است، بنا بر گفته‌های هفته گذشته خود در جلسه با برخی مدیران رسانه، اظهار کرد که هنوز تصمیمی برای حضور در عرصه هیچ کدام از این دو انتخابات نگرفته است. با این حال در صورت حضور و تایید صلاحیت، وی از کاندیداهای سرلیستی اصلاح‌طلبان در هر دو انتخابات خواهد بود.

وزیر سابق، نماینده می‌شود؟
وزیر آموزش و پرورش دولت اصلاحات نیز به عنوان یکی دیگر از گزینه‌های سرلیستی اصلاح‌طلبان مطرح شده است. هر چند نام وی کمتر در این زمینه مطرح می‌شود و خود وی نیز اغلب به فعالیت در آرامش و به دور از جنجال خبری شهرت دارد، اما در صورت حضور و تایید صلاحیت، با توجه به سابقه اصلاح‌طلبی‌اش گزینه‌ای برای سرلیستی اصلاح‌طلبان خواهد بود. به طور کلی اصلاح‌طلبان با چالش تایید صلاحیت مواجه هستند و اگر خیالشان از بابت عبور از فیلتر شورای نگهبان راحت‌تر باشد، قطعا گزینه‌های دیگری مثل محمدرضا خاتمی را نیز برای سرلیستی زیر سر خواهند داشت. با این حال تا این جا محتمل‌ترین گزینه‌ها تا بدین جا همین 5 نفر هستند. باید با معرفی کاندیداها و پس از تایید صلاحیت‌ها دید که آرایش انتخاباتی جناح اصلاحات چگونه خواهد بود.

مرجع : روزنامه ابتکار
کد مطلب : ۵۸۱۰۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.