۰

مجوزی که 600میلیارد تومان زیان زده!

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۷
مجوزی که 600میلیارد تومان زیان زده!
حواشی آزادسازی تردد خودروهای پلاک منطقه آزاد اروند در کل استان خوزستان همچنان ادامه دارد. از شهریور ماه سال گذشته با تصمیم استاندار، تردد خودروهای وارداتی به منطقه آزاد اروند، در کل استان خوزستان آزاد شد و این تصمیم بارها مورد اعتراض گسترده از سوی برخی مسئولان دولتی، مردم، رسانه‌ها، نیروی انتظامی و نمایندگان مجلس قرار گرفته است که نسبت به تبعات اجتماعی و سیاسی و زیان‌های اقتصادی آن هشدار داده‌اند.

عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان در تازه‌ترین اظهارنظر در زمینه تردد خودروهای پلاک اروند در سطح استان خوزستان، توپ ورود بیش از 25 هزار خودروی لوکس و خارجی به استان خوزستان را به زمین اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور انداخته و گفته است: در یک سال اخیر 25 هزار و 100 خودروی خارجی از طریق منطقه آزاد تجاری صنعتی اروند ترخیص و وارد شده است. این خودروها با مجوز معاون اول رئیس جمهوری و براساس قانون مناطق آزاد کشور از شهریور 93 تاکنون از طریق منطقه آزاد اروند وارد کشور شده است.

به گفته خسروتاج - قائم مقام وزارت صنعت- در حال حاضر هر خودرویی که وارد می‌شود چیزی نزدیک به 100 درصد حقوق و عوارض گمرکی و سایر هزینه‌ها را پرداخت می‌کند. اما با وجود این قاعده خودروهای وارداتی به منطقه آزاد اروند فقط با پرداخت 5 تا 10 درصد تعرفه، مجوز پلاک‌گذاری دریافت می‌کنند. بنابراین عدم‌النفع هر تعداد خودروی خارجی که از طریق منطقه آزاد اروند وارد خاک استان خوزستان می‌شود، حدود 90 درصد ارزش آن در شرایط واردات به صورت معمول در سایر نقاط کشور است.

با توجه به این که درآمد دولت از محل تعرفه و عوارض ارزان‌ترین خودروهای وارداتی به کشور (خودروهای چینی) به طور تقریبی 25 میلیون تومان به ازای هر خودرو است، بنابراین حداقل عدم‌النفع کشور از واردات 25 هزار خودرو به منطقه آزاد اروند در یک سال اخیر حدود 625 میلیارد تومان محاسبه می‌شود. البته شایان ذکر است که اکثر خودروهای وارداتی به منطقه آزاد اروند جزو خودروهای لوکس و گران‌قیمت ژاپنی، کره‌ای، اروپایی و حتی آمریکایی هستند که قیمت پایه برخی از آنها حتی از 100 میلیون تومان هم بیشتر است. از این رو، ‌رقم واقعی عدم‌النفع دولت از واردات خودرو به منطقه آزاد اروند در یک سال اخیر مطمئناً بیش از 600 میلیارد تومان است.

در همین ارتباط احمد رستمی معاون پلیس راهور ناجا در خصوص تردد خودروهای پلاک اروند در استان خوزستان در برنامه پایش گفت: تردد خودروهای پلاک اروند در سراسر استان خوزستان غیرقانونی است و استاندار خوزستان صلاحیت افزایش شعاع تردد این خودروها را ندارد.

یادآور می‌شود واردات خودروی خارجی آن هم از نوع خودروی لوکس موجب خروج مبالغ گزاف ارز از کشور می‌شود و در واقع درآمدهای محدود شده نفتی را صرف واردات کالاهای لوکس خارجی می‌کند. در عین حال عدم دریافت عوارض که می‌تواند کمک کسری بودجه دولت باشد به مفهوم جبران این کسری از منابع دیگری نظیر گران‌سازی قیمت برق و آب و گاز و سایر حامل‌های انرژی و انتقال فشار آن بر مردم - به موازات تأمین خودروی ارزان‌تر برای برخی افراد عضو طبقات برخوردار- است.
مرجع : کیهان
کد مطلب : ۵۸۲۱۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.