۰

مولاوردی: برخی برداشتهای غلط خود را به نام "دین" تحمیل می‌کنند

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۴۱
مولاوردی: برخی برداشتهای غلط خود را به نام "دین" تحمیل می‌کنند
شهیندخت مولاوردی در نشست تخصصی زن، امنیت، توسعه پایدار با رویکرد خشونت علیه زنان که با حضور امین زاده، معاون حقوقی رئیس جمهور و وزیر زنان افغانستان برگزار شد، افزود: سازمان همکاری‌های اسلامی برنامه عمل ۱۰ ساله‌ای را به منظور توسعه کشورهای اسلامی با محوریت زنان در نظر گرفته است که لازم است مورد توجه قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه تحقق امنیت به عنوان پیش شرط توسعه پایدار مطرح است ادامه داد: امروز امنیت یکی از دغدغه‌های اصلی بشر است. تجارب بشری به ویژه در عصر حاضر این واقعیت را اثبات کرده است و هرگونه رشد و توسعه در بستر آرام اجتماعی پدید می‌آید و در شرایط استمرار تعارض، زمینه رشد و توسعه نابود می‌شود.

مولاوردی اضافه کرد: جامعه‌ای که دچار نگرانی امنیتی است اولویت را برای حفظ امنیت قائل می‌شود این در حالی است که اقتصاد و فرهنگ از امنیت تاثیر می‌پذیرند. با توجه به رابطه امنیت و توسعه می‌توان به این نتیجه رسید که بدون وجود ثبات و امنیت فکر کردن به توسعه محکوم به شکست است. امروزه امنیت مفهوم گسترده‌ای پیدا کرده و با پایداری گره خورده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده اضافه کرد: آنچه که امروز در کشورهایی مانند فلسطین‌، عراق و سوریه می‌گذرد از نسل کشی گرفته تا سیل عظیم آوارگان و تجاوز جنسی به زنان بی پناه نشان دهنده آن است که امنیت این کشورها به وسیله گروه‌های تروریستی به نام دین تهدید شده است در این شرایط سخن گفتن از رشد و توسعه کاری بیهوده به نظر می‌رسد.

وی اضافه کرد:‌ خشونت و افراطی گری ارتباط تنگاتنگی با توسعه و امنیت زنان و کودکان دارد. آنان همواره قربانیان اصلی جنگ هستند در این شرایط از سازمان همکاری‌های اسلامی می‌خواهیم که با تمرکز به زنان و با تاکید بر ارزش‌های دین اسلام، قطعنامه‌ای به تصویب برسد تا زنان مسلمان عاملان توسعه پایدار و ایفاگر نقش خود در جوامع شان باشند.

مولاوردی اضافه کرد: با وجود آنکه اسناد متعددی به تصویب رسیده است اما امروزه شاهد رنج‌های مکرر زنان در زمان درگیری‌ها هستیم.

وی با اشاره به نکات مطرح شده در قطعنامه جهان علیه خشونت و افراطی گری اظهار کرد: نکوهش و محکومیت اقداماتی که ریشه در فرهنگ ستم‌گری خودکامگی و افراطی گری دارد یکی از نکات مطرح شده در این قطعنامه بود. تقویت و حمایت از اقداماتی که باعث کنترل خشونت و حفظ کرامت انسان‌ها مانند احترام به آزادی بیان می‌شود، همچنین تاکید بر نقش دولت‌ها و سازمانهای بین المللی در برخورد با خشونت در این قطعنامه مورد تاکید قرار گرفته بود.

وی اضافه کرد:‌ در چارچوب این اهداف نیاز به یک برنامه عمل داریم تا با اجرای آن بتوانیم منادی صلح باشیم و لازم است زنان اتحاد خود را علیه این اعمال به نمایش بگذارند.

وی اضافه کرد:‌صلح پایدار با موضوعاتی مانند حقوق بشر،‌ امنیت و توسعه ارتباط ناگسستنی دارد، بنابراین دولت‌ها برای تحقق توسعه پایدار باید مشارکت کامل وهدفمند زنان در برقراری صلح و امنیت بین لمللی را تضمین کنند. صدای آنان همواره باید شنیده شود. در واقع هرگز نمی‌توانیم به توسعه پایدار دست یابیم مگر آنکه زنان را توانمند کنیم.
مرجع : ایسنا
کد مطلب : ۵۸۲۹۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.