۰

دولت سعودی شرایط برگزاری حج تمتع را هم ندارد

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۵۸
حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شانزدهمین نشست خبری خود با نمایندگان رسانه ها در پاسخ به سوالی درباره برنامه وزارت ارشاد برای ساماندهی محتوای پیامک های انبوه توسط اپراتورهای مختلف گفت: براساس تصویب شورای عالی فضای مجازی، کارگروه ساماندهی محتوای پیامک ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد و براساس تصمیمات این کارگروه تمام اپراتورها موظف هستند تنها به پیامک هایی اجازه انتشار بدهند و سامانه ها و پنل های پیامکی آنها را فعال کنند که مجوز لازم را از کمیته ساماندهی محتوای پیامکی دریافت کرده باشند.

وی افزود: هر پیامک تبلیغاتی باید کد غیر فعال را برای مخاطبان خودش ارسال کند تا چنانچه مخاطبی که مایل به استفاده از آن پیامک نیست، امکان رد آن را داشته باشد. هیچکدام از سامانه های پیامکی، بدون مجوز این کمیته امکان ارسال پیامک ها را نخواهند داشت و با متخلفین برخورد قانونی صورت خواهد گرفت. همچنین اگر بابت پیامکی که بدون رضایت مخاطب دریافت شده است، وجهی از حساب او کسر و یا این مبلغ در تراکنش های او درج شود، تخلف است و جرم تلقی می شود.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال دیگری درباره نحوه اجرای آیین نامه اجرایی قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات ضمن بیان اینکه تصویب این قانون از تصمیمات مهم و ارزشمند دولت یازدهم بوده است، گفت: آیین نامه اجرایی این قانون به تصویب دولت رسید و برای تصویب نهایی به مجلس هم رفت که بدون هیچ اشکالی به تایید مجلس رسید. این قانون یک گام به سمت تحقق حقوق شهروندی و ایجاد دولت الکترونیک به حساب می آید.

نوش آبادی اضافه کرد: براساس این قانون همه دستگاه ها و موسسات موظفند اطلاعات سازمانی خودشان را روی سایت پایگاه اطلاع رسانی و یا سامانه خودشان قرار دهند و مردم حق دارند که به همه اطلاعات غیر محرمانه و غیر سری آنها دسترسی پیدا کنند. براین اساس کمیسیونی به ریاست شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل می شود تا بر نحوه اجرای این قانون نظارت کند و چنانچه تخلفی از آن صورت گرفت، با متخلفین برخورد می شود.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره موزه مطبوعات که در اواخر دولت دهم افتتاح و چند ماه بعد هم تعطیل شد، ضمن اشاره به اهمیت وجود موزه ای شایسته و مناسب برای حوزه مطبوعات در کشور، گفت: آنچه در گذشته به عنوان موزه مطبوعات معرفی شد و بنده شخصا هم در مراسم افتتاحیه آن حضور داشتم، نه قابلیت چندانی برای معرفی رسانه ها و مطبوعات کشور دارد نه در جای مناسبی تاسیس شده و نه از نظر قانونی جایگاه تعریف شده ای داشت. بنابراین لازم است این موزه با شرایط مناسب تری فعالیت کند و قابلیت هایی را که نشان دهنده قدرت رسانه ای و مطبوعاتی کشورمان باشد، انعکاس دهد.

وی افزود: ما در حال تجدید نظر و درصدد ایجاد موزه مناسبی که بتواند تمام مشخصات یک موزه کامل و مناسب را برای مطبوعات در کشور داشته باشد، هستیم.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نحوه نظارت این وزارتخانه بر چاپ قرآن در کشور و همچنین قرآن های وارداتی از کشورهای دیگر گفت: تمام چاپخانه هایی که براساس مجوز قانونی تاسیس شده اند، ملزم به رعایت تمام مقررات ابلاغی هستند. مخصوصا چاپخانه هایی که اقدام به چاپ مصحف شریف می کنند، دقیقا تحت نظارت و کنترل و بازدید قرار می گیرند و باید براساس قانون و مجوزهای لازم، اقدام به چاپ قرآن بکنند.

به گفته نوش آبادی، هیچ قرآنی در کشور چاپ نمی شود مگر اینکه در کمیته مربوطه بر نحوه چاپ آن رسیدگی لازم صورت گرفته باشد و اگر شبهه ای در نحوه چاپ یک قرآن توسط یک چاپخانه به وجود بیاید، قطعا آن چاپخانه تعطیل خواهد شد.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: البته گاهی قرآن هایی از خارج از کشور وارد می شوند که مجوزهای توزیع را ندارند و لذا اگر برخی موسسات و ناشران اقدام به توزیع قرآن هایی که از نظر ما اشکال دار هستند، می کنند قطعا با متخلفین برخورد می شود. ما برای چاپ قرآن هایی که از کشورهای دیگر وارد می شوند، مجوزی نمی دهیم که از جمله این قرآن ها، مصحف هایی است که در موسم حج به زائران خانه خدا هدیه می شود. از نظر ما این قرآن ها باید مجددا مورد رسیدگی قرار بگیرند.

وی افزود: برخی از این قرآن های وارداتی با اهداف خاصی چاپ می شوند و مثلا در ابتدای آنها تبلیغات خاصی مربوط به برخی بنیادها و یا نام شخصیت ها و مقامات کشوری که قرآن در آن چاپ شده است و البته این افراد از نظر ما اعتباری ندارند، به چشم می خورد که به نظر ما اینها گام هایی است برای ترویج اندیشه و یا افکاری خاص آن هم با سوء استفاده از مصحف شریف. ما قطعا مقابل ورود انبوه سازماندهی شده و قاچاق این قرآن ها می ایستیم.

سخنگوی وزارت ارشاد درخصوص اظهارات شخص وزیر ارشاد در مورد پافشاری اش بر مواضع پیشین علی رغم تهدید دریافت کارت زرد سوم از مجلس گفت: البته صحبت اقای وزیر در خبرها هم بزرگنمایی شد هم تحریف؛ ایشان در جمع سینماگران سخنرانی کرد و گفت که ما کارت زرد گرفته ایم به این خاطر که فضای فرهنگی جامعه را تقویت کرده ایم با این وجود علاقمند هستیم خودمان را هزینه کنیم تا فرهنگ و هنر کشور کمتر آسیب ببیند.

نوش آبادی ادامه داد: در واقع مطلبی که آقای جنتی گفته بود، ناظر بر این بود که ما حتی حاضر هستیم که کارت زرد سوم را هم بگیریم ولی این سخن به این معنی نیست که این کارت، الان وجود دارد و یا قرار است به آقای وزیر داده شود. فعلا هیچگونه بحثی در این خصوص در دستور صحن مجلس نیست و هیچگونه صحبتی مبنی بر احضار و دعوت وزیر به مجلس مطرح نشده است.

وی در عین حال گفت: وزیر درخصوص فیلم «قصه ها» به نماینده سوال کننده پاسخ داد ولی به دلیل اینکه آن نماینده اعلام کرد که از پاسخ وزیر قانع نشده است، سوال به هیات رئیسه مجلس ارجاع شد و هیات رئیسه هم در این خصوص بررسی و تصمیم گیری خواهد کرد.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد آشفته بازار خرید و ورود ماشین آلات فرسوده خارجی به ناوگان صنعت چاپ کشور هم گفت: صنعت چاپ در کشور صنعت فرسوده و فقیری است و ما نیازمند تقویت، بازسازی و نوسازی آن هستیم. امیدوارم سرمایه گذاری مناسبی در این صنعت صورت گیرد تا ما به تدریج وابستگی خودمان را به حداقل برسانیم. ما جزو کشورهایی هستیم که توانایی انجام یک حرکت جدی، عمیق و اساسی در صنعت چاپ را داریم و آن این که خودمان این تجهیزات و ماشین آلات چاپ را بسازیم؛ البته تحقق این موضوع نیازمند حمایت های دولتی و غیر دولتی است.

نوش آبادی در مورد اظهارات جدید وزیر ارشاد درخصوص انجمن صنفی روزنامه نگاران و لزوم اعمال برخی تغییرات جدی و اساسی در اساسنامه و هیات اداره کننده این انجمن هم گفت: همانطور که وزیر ارشاد هم گفته است، بحث هایی که در این خصوص وجود دارد، در حال حاضر ارتباط مستقیمی با وزارت ارشاد ندارد و این بحث ها شامل مسائل سیاسی و امنیتی است که باید حل و فصل شود ما امیدواریم موانع و نگرانی ها برای این کار برطرف شود و بتوانیم نهاد صنفی روزنامه نگاران را با یک تیم مناسب تر و اعضایی فعال تر، تقویت کنیم.

وی ادامه داد: البته نهادی که می خواهد در این زمینه شکل بگیرد، باید کاملا بی عیب و نقص باشد و اشتباهات گذشته در آن تکرار نشود. در واقع یک نهاد صنفی روزنامه نگاری و به دور از حاشیه باشد.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد آخرین تصمیمات در خصوص اعزام زائران به حج عمره هم گفت: وضعیت حج عمره همچنان با همان شرایط قبلی ادامه می یابد و اتفاق خاصی در این زمینه نیفتاده است. چراکه حداقل شرایط جمهوری اسلامی ایران برای از سر گیری حج عمره محقق نشده است؛ نه هتاکان و خاطیان تنبیه شدند، نه دولت عربستان عذرخواهی کرده و نه امنیت لازم برای برگزاری مراسم حج تامین شده است.

به گفته نوش آبادی، با دو حادثه اخیری هم که در حج تمتع رخ داد، بی تدبیری و ضعف و سوء مدیریت و برنامه ریزی مقامات سعودی در برگزاری حج آشکار شده و نشان می دهد که نه تنها شرایط لازم برای حج عمره که به طور مستمر و در هر ماه برگزار می شود، وجود ندارد، بلکه دولت عربستان هم برای برگزاری حج واجب دچار ضعف مدیریت و بی توجه به جان و امنیت حجاج است، امنیت جانی و روانی مردم ما برای ما مهم است و تا زمانی که سیاست دولت عربستان سعودی در این خصوص تغییر نکند، حج عمره متوقف خواهد بود.

وی در مورد مشکلات خبرنگاران از ناحیه سازمان تامین اجتماعی و اینکه سابقه کاری برخی از آنها در برخی سنوات عناوینی مانند کارمند، کارگر و حتی آبدارچی درج می شود، گفت: سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که هیچ خبرنگاری از بیمه پایه و تسهیلات مربوط به شغلش محروم نباشد البته در این زمینه اولین وظیفه برعهده خود مدیران و صاحبان امتیاز رسانه ها گذاشته شده است و آنها مطابق قانون موظفند نسبت به پوشش بیمه ای خبرنگاران خود اقدام کنند.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: اگر خبرنگاری به صورت تمام وقت در یک نشریه و رسانه کار نمی کند، می تواند از طریق صندوق «هنر»، ثبت نام کند و همچنین می تواند از طریق یک کمیته تخصصی که به همین منظور در معاونت مطبوعاتی تشکیل شده است مطالبات خود را پیگیری کند متاسفانه در گذشته نام کسانی که خبرنگار نبوده اند، در صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران به عنوان خبرنگار درج شده است البته این افراد از لیست مربوطه خارج شده اند.
مرجع : مهر
کد مطلب : ۵۸۶۲۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.