۰

توقع کاهش یکباره قیمت ها ناشی از بی اخلاقی مخالفان دولت

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۰
ابراهیم نکو افزود: مخالفان دولت خود اطلاع دارند که اتفاق خاص و فوری در کشور نخواهد افتاد اما با هدف تخریب دستاوردهای دولت به جامعه القا می کنند که پس نتیجه توافق چه شده و چرا ارزانی بوجود نیامده است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از چنین رویه ای که سعی دارد توقعی فراتر از خواسته بحق مردم ایجاد کند، تصریح کرد: این عمل مخالفان دولت دور از اخلاق سیاسی و مردود است زیرا از روی دلسوزی برای اعتلای کشور و مردم نیست.
وی با تاکید بر اینکه بروز آثار اولیه اجرای برجام در زندگی و معیشت مردم توقعی است که در جامعه ایجاد شده و مردم انتظار دارند کالاها ارزان تر به دست شان برسد، افزود: طولانی بودن زمان تحریم ها و سختگیرانه بودن آنها اجازه نمی دهد این انتظار مردم به سرعت برآورده شود و در معادلات اقتصادی نیز چنین چیزی نیست.
نکو با بیان آنکه تا زمان حذف کامل تحریم ها و تثبیت شرایط اقتصادی کشور، زمان زیادی نیاز است، تاکید کرد: دولت می تواند با برنامه ریزی صحیح آثار مثبت اجرای برجام را در کوتاه مدت در جامعه نمایان کند.
وی تاکید کرد: دولت باید با اتخاذ تدابیر ویژه انجام اموری را در دستور قرار دهد تا منجر به آسان تر شدن شرایط زندگی مردم شود که البته برنامه هایی نیز برای این منظور آماده کرده است.
نکو گفت: گرچه برداشته شدن تحریم ها در کاهش قیمت ها اثرگذار است اما این اثرگذاری به آن حدی نیست که برخی تصور کنند همه چیز ارزان خواهد شد.
نماینده مردم شهرستان های بهارستان و رباط کریم در مجلس با اشاره به پر شدن انبارها از کالا و کاهش خریدهای مردمی، افزود: تصور کاهش شدید قیمت ها باعث شده مردم خریدهای خود را کمتر کنند درحالی که این تصور صحیحی نیست و مردم باید بدانند قرار نیست ارزانی یکباره اتفاق افتد.
وی خواستار آن شد تا دولت در این خصوص برنامه ریزی کرده و در تولیدکنندگان این امیدواری را بوجود آورد که اگر کالاهایشان در انبارها مانده حتما بزودی به فروش خواهد رفت زیرا دولت برنامه ای برای واردات بی رویه ندارد.
نکو متعادل کردن قیمت ها و نیز افزایش قدرت خرید مردم با ترمیم حقوق و دستمزدها را راهکار بهره مندی جامعه از آثار اجرای برجام دانست و گفت: مردم اگر آثار کمی از این پیروزی را در زندگی خود احساس کنند به حمایت بیشتر از دولت خواهند پرداخت و تا کامل شدن رفع تحریم ها همه چیز را تحمل خواهند کرد.

** منطقی کردن قیمت ارز ضروری است
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه قیمت دلار در شرایط فعلی کمی منطقی تربه نظر می رسد و حتی کمی افزایش نرخ آن در این شرایط اشکالی نخواهد داشت، تصریح کرد: دولت نباید تلاش برای کاهش شدید قیمت دلار کرده و آن را اجرایی کند زیرا این مطمئنا جواب نخواهد داد زیرا تورم و مسایل حاشیه ای دیگر را دامن خواهد زد.
وی با تاکید بر اینکه دولت باید قیمت منطقی و واقعی دلار را نهادینه کرده و اجازه ندهد قیمت به صورت مصنوعی کاهش یا افزایش یابد زیرا ضرر آن بیشتر است، افزود: باید قیمت واقعی دلار به درستی در جامعه جا افتد در غیر این صورت شاهد آثار زیانباری خواهیم بود.
نکو گفت: با واقعی شدن نرخ ارز و دلار صادرات و واردات کشور سامان خواهد گرفت و بدین ترتیب آثار خود را در زندگی مردم نمایان خواهد کرد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: امروز ما نبایستی دنبال کاهش صوری قیمت دلار با اهداف سیاسی باشیم بلکه باید برای واقعی شدن نرخ دلار تلاش کنیم.
یادآور می شود، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور پیش از این، از برخی انتظارات و توقعات نادرست درخصوص شرایط پس از تحریم از آن بعنوان یکی از نگرانی های دولت یاد کرد و گفت: متاسفانه برخی تصور می کنند که با اجرای توافق هسته ای قیمت ها به یکباره شکسته می شود و این تصور بازار را با رکود مواجه کرده و باعث شده حجم موجودی انبار برخی از واحدهای تولیدی افزایش یابد.
مرجع : ایرنا
کد مطلب : ۵۸۹۴۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.