۰

تحلیل انجمن خودروسازان از دلایل رکود بازار خودرو

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۵۹
انجمن خودروسازان ایران با برشمردن دلایل وقوع رکود شدید در بازار خودرو کشور از حملات مستمر برخی مقامات و مسولان به صنعت خودرو، به عنوان یکی از دلایل اصلی ایجاد ذهنیت منفی این صنعت نزد مردم یاد کرد. در این تحلیل با اشاره به سابقه ايجاد تصوير ذهني منفي در مردم از ۵ سال پيش، آورده شده که حملات مستمر فرمانده راهور در مورد كيفيت نازل خودروها( فرار از پذيرش مسئوليت‌هاي راهور) و گفتن جملاتی نظیر «خودرو کیلویی چند» از زبان رئیس‌جمهور سابق باعث شده تا این توقع در مردم به وجود آید که قیمت خودرو باید رو به کاهش گذارد.

در بخش دیگری از این تحلیل از مصاحبه مداوم برخي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي دال بر ضرورت كاهش قيمت خودرو به ميزان ۲۰ تا ۳۰ درصد و سياست مستمردامن زدن به جو رواني ايجاد شده توسط سازمان صدا و سيما بر عليه خودروسازان به عنوان دیگر دلایل کاهش محبوبیت خودروسازان داخلی در میان افکار عمومی یاد شده است.

انجمن خودروسازان ایران معتقد است که احاله امر قيمت گذاري خودرو به شوراي رقابت به زيان ۶۵۰۰ ميليارد توماني خودروسازان در سالهاي ۹۱ و۹۲ انجاميده و موجب خروج نقدينگي از شركت‌های خودروساز شده است.

بر اساس این تحلیل كاهش۵۰ درصدي قدرت خريد مردم از سال ۹۱، تشديد ركود در دو سال گذشته و جو رواني جامعه پس از توافق در مورد كاهش قیمت ارز سبب شده تا مردم به امید کاهش قیمت خودرو دست از خرید این کالا به‌طور موقت بردارند.

انجمن خودروسازان ایران معتقد است که افزايش برنامه توليد بدون توجه به هشدارهاي كارشناسان از ۸۰۰ هزار دستگه به یک میلیون ۴۰۰ هزار دستگاه سبب شده تا مازاد عرضه در کشور به وجود آید و برخی از خودروها بدون مشتری بمانند.

از سویی دیگر اجرا نشدن مصوبات شوراي پول و اعتبار مبني بر پرداخت وام ۱۵ ميليون توماني توسط بانك‌ها و عدم توفيق در رفع مشكلات شركت‌هاي ليزينگ به عنوان بازوي ياري دهنده خريداران دو دلیل دیگر بروز رکود در این بازار اعلام شده است.

بر اساس اعلام انجمن خودروسازان، توقف خروج خودروهاي فرسوده ناشي از كاهش شديد واردات در سال ۹۴، به فروش نرسيدن ۳۰ تا ۴۰ درصد خودروهاي وارداتي در ۲ سال گذشته و آغازجنگ كاهش قيمت‌ها توسط يك شركت وارد كننده، براي فروش سريعتر خودروهاي وارداتي مدل ۲۰۱۴ سبب شده تا رقابتی برای دامپینگ عرضه خودرو در کشور به راه بیافتد. این تشکل حامی خودروسازان اعتقاد دارد که مصاحبه هاي متعدد مديران خودرو ساز در مورد عرضه محصولات جديد شركت خودشان و شركاي خارجي‌شان، منجر به ايجاد حالت انتظار درمردم و به تاخير انداختن خريد خودرو شده است.

انجمن خودروسازان در این تحلیل از وزارت صنعت خواسته تا كارگروهي براي بررسي راهكارهاي تحريك تقاضا تشكيل دهد و راه حل مناسب براي هر يك از مشكلات صنعت خودرو را فراهم آورد.
مرجع : اقتصاد نیوز
کد مطلب : ۵۹۱۲۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.