ایران اصرار دارد اجساد همه جانباختگان منا فورا شناسایی شوند

تسنیم , 6 مهر 1394 ساعت 17:46

رئیس مجلس با اشاره به حادثه منا و موضع ایران در برابر آن گفت: ایران اصرار دارد اجساد همه جانباختگان منا فورا شناسایی و با احترام به کشور باز گردد.


علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در بدو ورود به شهرستان ساوه در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که کشورهای اسلامی چه نقشی می‌توانند در جلوگیری از فجایعی نظیر حادثه منا داشته باشند گفت: البته این ضایعه‌ای که به وجود آمد یک ضایع بسیار دردناکی است و در خاطر همه ایرانیان و همه مسلمانان است.

وی افزود: انتظار می‌رود که دولت عربستان با جدیت بیشتری در این باره اقدام می‌کرد و تدابیری می‌اندیشید که جلوی این ضایع گرفته می‌شد، چرا که این واقعه در گذشته نیز تکرار شده است. البته موقعی که این حادثه رخ می‌داد می‌توانستند خیلی سریعتر به این مسئله رسیدگی کنند که البته در این مسئله بحث شده و قلوب ملت ایران کاملا جریحه‌دار است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: چیزی که الان مهم است این است که تا نفر آخر از ایرانیان که در آنجا دچار حادثه شدند حتما باید شناسایی و پیکرشان به ایران برگردد. ما اصرار داریم که همه اینها شناسایی شوند، البته در همین‌جا از وزارت خارجه می‌خواهم که همه تلاشش را در امور کنسولی و شناسایی انجام دهد تا شناسایی جانباختگان انجام شود و سریعتر پیکر مطهرشان به ایران بیاید.

لاریجانی در همین زمینه اظهار داشت: البته تا جایی که بنده می‌دانم قسمت اول کار هم تا فردا انجام می‌شود. اما مهم این است که کلیه افرادی که از ایرانیان دچار ضایعه شده‌اند مورد شناسایی قرار بگیرند و وزارت خارجه باید تمام تلاشش را برای این امر انجام دهد. البته اگر دولت عربستان و مسئولین این کشور در این زمینه برای شناسایی کاستی دارند ما می‌توانیم از مامورین ایرانی و وزارت بهداشت، نیرو و تجهیزات ارسال کنیم که کار شناسایی انجام شود. خانواده‌های ایرانی برایشان مهم است که این کار صورت گیرد و به طور جدی پیگیری شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تمام تلاش ما این است که این پروسه اجرایی برای انتقال مجروحان و جانباختگان به کشور به درستی انجام شود و از دولت عربستان می‌خواهم که در این زمینه سعی کند و با تدبیر در این زمینه اقدام کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بررسی برجام در کمیسیون ویژه مربوطه آن در مجلس گفت: تا جایی که بنده دیروز هم در کمیسیون برجام حضور داشتم، گزارشی دادند که انصافا تلاششان را کرده‌اند و در این مدت یک ماه وقت کافی گذاشتند و ابعاد مختلف آن را مورد بررسی قرار دادند که این سند مهمی برای ایران است. این سند از بعد اقتصادی، فنی، حقوقی بسیار مهم است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

لاریجانی ادامه داد: امروز هم مشغول تهیه گزارش نهایی در کمیسیون ویژه برجام هستیم. قرار است که فردا گزارش نهایی را به مجلس بفرستند و بعد هم اقداماتی متعاقب آن انجام خواهد شد.

وی همچنین در پایان درباره اهداف سفرش به شهرستان ساوه گفت:‌ قرار است در این سفر یک روزه در شورای اداری استان و همچنین در یادواره شهدای شهرستان حضور یابم که این برای بنده افتخار است.


کد مطلب: 59573

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/59573/ایران-اصرار-اجساد-همه-جانباختگان-منا-فورا-شناسایی-شوند

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir