۰

بان‌کی‌مون: کلید حل بحران سوریه، در دست 5 کشور است

تاریخ انتشار
دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۱۲
نشست اصلی هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل روز دوشنبه با سخنرانی بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل رسما آغاز به کار کرد.

وی در بخشی از سخنرانی‌اش از اهداف سازمان ملل گفت و تأکید کرد که کشورها باید برای ریشه‌کن کردن فقر شدید تا سال ۲۰۳۰، تلاش کنند. بان کی مون گفت: «آنچه اکنون لازم است، تبدیل وعده‌های روی کاغذ، به اقدامات عملی است.»

دبیر کل سازمان ملل با انتقاد از بودجه‌هایی که برای گسترش نظامی‌گری در جهان اختصاص می‌یابد، گفت: «رنج‌هایی که امروز وجود دارد، در نسل ما بی‌سابقه است. یک میلیون نفر به کمک‌های فوری بشردوستانه نیاز دارند. ۶۰ میلیون نفر مجبور به ترک خانه‌هایشان شده‌اند.»

وی تأکید کرد که جریان حرکت پناهجویان و گستره این حرکت، بی‌سابقه است و شمار بالای پناهجویان در جهان، چالش برانگیز است.

بان‌کی‌مون با بیان اینکه مردم سوریه به دلیل «سرکوب و افراطی‌گری» کشور خود را ترک می‌کنند، گفت: «حل بحران سوریه ابتدا به طرف‌های داخل سوریه بازمی‌گردد که کشور خود را ویران کرده‌اند، اما این موضوع تنها به آن‌ها وابسته نیست. به کشورهای خارجی نیز بستگی دارد... جریان مداوم سلاح به سوریه، در آتش جنگ می‌دمد.»

وی گفت اختلاف نظر میان کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل و همچنین رقابت‌های منطقه‌ای موجب شده تا بحران ۴ ساله سوریه، از کنترل خارج شود.

دبیر کل سازمان ملل ادامه داد: «نماینده ویژه من هرآنچه لازم باشد برای رسیدن به راهکاری سیاسی انجام می‌دهد. ۵ کشور هستند که کلید اصلی را برای حل بحران سوریه در دست دارند: روسیه، آمریکا، عربستان، ایران و ترکیه.»

وی به حمله عربستان سعودی به یمن نیز اشاره کرد و گفت: «من توقف بمباران‌ها را خواستارم. بمبارانی که به نابودی زیرساخت‌ها و اماکن تاریخی یمن منجر می‌شود.»

دبیر کل سازمان ملل با برشمردن برخی از گروه‌های تروریستی، مانند داعش، بوکو حرام و الشباب، گفت کشورهای جهان باید با یکدیگر در برابر افراط‌گرایی متحد شوند.

بان کی مون با تمجید از توافق هسته‌ای میان ایران و گروه موسوم به ۱+۵، گفت این توافق حاصل «دیپلماسی صبورانه» بوده است. وی افزود: «امیدوارم این روحیه همبستگی میان اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل، در حوزه‌های دیگر نیز مشاهده شود.»

قرار است امروز سران کشورهایی چون آمریکا، چین، روسیه، ایران و فرانسه نیز در مجمع عمومی سخنرانی داشته باشند.

این نشست اولین گردهمایی سران کشورها پس از اعلام جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ است و به همین جهت انتظار می‌رود نمایندگان بسیاری از کشورها بخشی از سخنرانی خود را به این مسئله اختصاص دهند.

علاوه بر این، تحولات هفته‌های گذشته در سوریه، از جمله گسترش حضور نظامی روسیه در این کشور که با واکنش آمریکا مواجه شده، مجمع عمومی را به فرصتی برای اظهار نظر نمایندگان کشورها در این رابطه بدل کرده است.

به غیر از سخنرانی رئیس‌جمهور ایران، از جمله مهمترین سخنرانی‌ها در نشست امسال مجمع عمومی، مربوط به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه خواهد بود. این اولین بار در یک دهه گذشته است که پوتین شخصا در مجمع عمومی حاضر می‌شود. گفته می‌شود که احتمال دارد وی در این سخنرانی طرح خود برای ایجاد ائتلافی جدید برای پایان دادن به بحران سوریه را مطرح کند.

وضعیت عراق و یمن و همچنین موضوعات زیست محیطی، تغییرات جوی کره زمین، امنیت سایبری و احتمالا بحران اوکراین از جمله دیگر موضوعاتی است که تصور می‌شود در دستور کار سخنرانان نشست امسال باشد.

حادثه اخیر در جریان برگزاری مراسم حج هم می‌تواند واکنش نمایندگان برخی از کشورهای اسلامی را در پی داشته باشد.

بر اساس آخرین نسخه از برنامه‌ای که سازمان ملل منتشر کرده، نشست اصلی مجمع عمومی امسال، پس از نطق بان کی مون دبیر کل سازمان ملل، مطابق معمول ۷۰ سال گذشته، با سخنرانی رئیس‌جمهور برزیل و پس از آن رئیس‌جمهور آمریکا در صبح روز ۶ مهر (۲۸ سپتامبر) آغاز می‌شود. سخنرانی‌ها نهایتا با نطق نماینده پالائو در ظهر روز ۱۱ مهر (۳ اکتبر) خاتمه می‌یابد.

علاوه بر رئیس‌جمهور آمریکا، شین جی پینگ رئیس‌جمهور چین (که اولین حضورش را تجربه می‌کند)، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران و فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه همگی قرار است در نشست صبح روز افتتاحیه سخنرانی کنند، که همین مسئله به روز اول این نشست اهمیت دوچندان بخشیده است.

نشست‌ها در نوبت صبح ساعت ۹ تا ۱۳ به وقت نیویورک (۱۶:۳۰ تا ۲۰:۳۰ به وقت تهران) و در نوبت عصر ساعت ۱۵ تا ۲۱ (۲۲:۳۰ تا ۴:۳۰ بامداد) برگزار می‌شوند و به طور متوسط در هر روز بیش از ۳۰ نفر سخنرانی خواهند کرد.
مرجع : فارس
کد مطلب : ۵۹۶۰۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.