۰

واردات آسان مواد غذایی قاچاق و تقلبی!

تاریخ انتشار
دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۵۷
واردات آسان مواد غذایی قاچاق و تقلبی!
علیرضا مناقبی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به مخاطرات بی توجهی به اصالت مواد غذایی و آشامیدنی، اظهار داشت: ايمنی مواد غذایی يا سلامت آن، در دل تعريف امنيت غذایی گنجانده شده است. يعني مواد غذایی و آشامیدنی که به دست مردم می رسد و مصرف می شود، بايد کاملا سالم و قابل‌ اعتماد باشد و مواد مضر، باقيمانده سموم در محصولات کشاورزی، مواد افزودنی، رنگ‌ها، مواد شيميایی نامناسب، آلودگی های بيولوژيک و غيره نداشته باشد.

وی، واردات کالاهای سلامت محور به صورت غیر رسمی، کوله بری، چمدانی و ته لنجی را عامل اصلی نگرانی مصرف کنندگان برشمرد و اضافه کرد: هیچ گونه اطمینان خاطری نسبت به تاریخ مصرف، کیفیت، اصالت، ترکیبات ادعا شده در کالایی که بر روی قاطر یا در زیر کامیون یا ته قایق جاسازی شده و وارد کشور می شود، وجود ندارد . این درحالی است که مردم به جد از سازمان غذا و دارو انتظار دارند که تامین کننده امنیت، سلامت و ایمنی مواد غذایی و آشامیدنی باشد و برای تحقق آن ساز و کارهای قانونی و اجرایی تدارک ببیند.

رئیس مجمع واردات ادامه داد: همه ما در هر کسوتی اعم از تولید کننده یا وارد کننده، به هر حال مصرف کننده مواد غذایی و آشامیدنی هستیم و از محدود شدن کالای تقلبی و قاچاق استقبال می کنیم و به همین جهت تاکنون با طرح های پیشنهادی سازمان غذا و دارو برای مهار واردات غیر رسمی کالاهای سلامت محور همراهی کرده ایم ولی مسئله اصلی این است که نتیجه اجرای ناقص یک طرح در حوزه سلامت، تطهیر کالایی است که بدون نظارت مراجع ذی صلاح وارد کشور شده است.

مناقبی افزود: قرار بود طرح برچسب اصالت، تضمین کننده اصالت و سلامت کالاهای سلامت محور باشد، ولی با ظهور برچسب های تقلبی، تنها نتیجه ای که بر آن مترتب شد این بود که کالای شناسنامه دار که به صورت قانونی می خواهد وارد کشور شود اولا باید هزینه مضاعفی بابت سیستم رهگیری برچسب اصالت پرداخت کند، و ثانیا اینکه در پیچ و خم های اداری و کاغذ بازی های غیر ضروری، مورد بی مهری قرار بگیرد.

به گفته مناقبی، این در حالی است که کالای قاچاق به سهولت وارد کشور شده و برچسب اصالت تقلبی بر آن نصب می شود و در کمترین زمان در بازار عرضه می شود.

رئیس مجمع واردات ادامه داد: طرح برچسب اصالت، ناقص متولد شده است و از جمله آن طرح هایی است که مصداق عبارت « اختراع دوباره چرخ» است. همه دنیا برای مقابله با کالای قاچاق، تقلب و تاریخ مصرف گذشته راهکارهای ساختارمند و تجربه شده ای را به کار گرفته اند و ما متاسفانه فکر کرده ایم که اگر همه آن ها را در یک طرح اجماع کنیم، می توانیم موفق تر عمل کنیم. درصورتی که تجربه آزمون و خطا در طول بیش از یک دهه اخیر نشان داده است، طرح برچسب اصالت به هیچ یک از اهداف خود دست پیدا نکرده است.

به گفته مناقبی، گزارش کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی حاکی از آن است که برچسب اصالت رقمی نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه اضافی را به صنعت دارو تحمیل می کند و کارآیی هم در ردیابی محصولات ندارد.

وی تاکید کرد: بی ثمر بودن روش اجرایی طرح برچسب اصالت در جلسات و کمیسیون های مختلف با سازمان غذا و دارو مطرح شده و همه فعالان غذایی و حتی سایر رسته های کالاهای سلامت محور منتظر اصلاح روش کنونی هستند.
مرجع : مهر
کد مطلب : ۵۹۶۰۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.