۰

تاکید موگرینی به همزمانی آمریکا و اروپا برای لغو تحریم‌ها

تاریخ انتشار
سه شنبه ۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۷
تاکید موگرینی به همزمانی آمریکا و اروپا برای لغو تحریم‌ها
به گزارش رویترز، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در نشست خبری که بعد از دیدار وزرای ۵+۱ و ایران برگزار شد، گفت: ممکن است از قالب استفاده شده در مذاکرات با ایران برای حل و فصل بحران سوریه نیز استفاده شود.
موگرینی در بخش پاسخ به سوالات خبرنگاران، درباره سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا موضوع آیا آمریکا نیز می تواند همزمان با اتحادیه اروپا تحریم های خود را علیه ایران بردارد و اینکه آیا موضوع سوریه نیز در نشست مطرح شده بود، گفت همه ما کاملا متعهد به ایفای تعهد خود در اجرای همه بخش های توافق هستیم. همه ما به خوبی می دانیم که این توافقی است که هر کس باید تعهد خود را به جا آورد. از این رو من اطمینان دارم که این توافق به صورت کامل از سوی طرف ها و بدون مشکل به اجرا گذاشته می شود.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره برداشته شدن تحریم های آمریکا علیه ایران همزمان با اتحادیه اروپا گفت: همه ما ملزم و متعهد به برداشتن گام های لازم در این خصوص هستیم.
وی افزود: درباره سوریه، البته ما مذاکرات و تبادل نظر داشتیم. همانطور که توانستیم دستاوردی بسیار بزرگ برای دنیا از سوی مذاکره و دپیلماسی، چند جانبه گرایی و تعامل در این زمینه (توافق با ایران) به دست آوریم، این کار می تواند برای دیگر بحران ها نیز مفید باشد و قطعا این احتمالی است که در روزهای بعدی بررسی می شود و آن را به مذاکره می گذاریم.
موگرینی درباره برنامه جدید در خصوص توافق گفت: شکی نیست که ما در ابتدا در انتظار تصمیم مجلس ایران هستیم و بعد همانطور که گفتیم، مهلت در توافق برای روز تصویب در اکتبر تعیین شده است. در صورتی که قبل از آن آماده باشیم، می توانیم از چند روز سرعت پیش افتادن بهره بگیریم. پیش از همه تصمیم مجلس در تهران و نیز گام های فنی در فرایند فنی در این ماه ها مطرح است ولی من یقین دارم که روز و تاریخ تصویب و روز اجرا بدون مشکل رد می شود.
وی افزود: نتایج مثبت و سازنده ای به دست آمده و نیز فضایی خوب و روابط شخصی مناسب در این گفتگوهای دشوار ایجاد شده است. باید بگویم که در این دو ماه از زمان امضای توافق، (فرایند) اجرا بسیار خوب پیش می رود.
وی درباره اینکه آیا تایید می کند کمیته مشترک در نیویورک برگزار می شود، گفت من نمی توانم چنین چیزی را تایید کنم، ولی نشست اولیه بلافاصله بعد از زمان تعیین شده برای تصویب، برگزار می شود. ما صحبت و توافق کردیم که در اولین فرصت ممکن بعد از تاریخ تصویب، این نشست برگزار شود.
وی در ادامه دیدار آمانو از ایران را گامی مثبت توصیف کرد و گفت از اینکه توافق از سوی بسیاری از کشورها استقبال شده است خرسند هستیم و این امر نشان از لزوم روی آوردن به دیپلماسی و چند جانبه گرایی به جای تفابل است.
موگرینی درباره اینکه آیا امکان دارد نشست وزرای خارجه ۱+۵ و ایران در ماه های آتی نشستی که موضوع آن فقط سوریه باشد، برگزار ، گفت قالب های متفاوت و راه های متفاوتی وجود دارد. یکی از آنها فرایندی است که سازمان ملل دنبال می کند و همه امروز به آن استناد می کردند.
وی گفت: پیش از این دیدار، نشست ۲۸ وزیر خارجه اتحادیه اروپا برگزار شده بود. ما با دی مستورا دیدار کردیم و تصمیم گرفته شد حمایت کامل و فعالی از فرایند تحت رهبری اتحادیه اروپا با برخی گام های کاملا مشخص که در اروپا می توانیم برداریم، صورت بگیرد و نیز از ارتباط های منطقه ای و اعتباری که بعد از توافق به دست آورده ایم استفاده شود. ما امشب از احتمال استفاده از این فرمت برای حل و فصل برخی مسائل منطقه ای که سوریه از نظر اهمیت و اولویت در صدر قرار دارد، استفاده شود.
موگرینی افزود: البته ممکن است از این قالب یا قالب‌های دیگر استفاده شود ولی به نظر من می بایست دیپلماسی فعالانه بیشتری صورت گیرد. اهمیت دارد که همه عاملان منطقه ای و جهانی که روی اوضاع سوریه تاثیر دارند در کنار هم باشند
همچنین از فرمت های دیگر در صورتی که مفید تشخیص داده شوند، استفاده می شود.
وی در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به مقامات ایرانی گفت: رضایت زیاد و تعهد برای اجرای کامل توافق را در طرف مقابل دیدم. همچنین اراده سیاسی را برای اطمینان از اینکه موضوع مشاهده کردم که توافق به دست آمده گام و صفحه نخست از روابط بین المللی و منطقه ای برای ایران باشد. البته این کتابی است که هنوز باید نگاشته شود
موگرینی همچنین تاکید کرد: ما علاقمند به اجرای کامل توافقی هستیم که در ژوئن( تیر) به دست آمد و نیز این توافق در صلح و ثبات منطقه ای نیز نقش داشته باشد.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
کد مطلب : ۵۹۶۲۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.