۰

کیانی: چین فرا آسیایی بازی کرد

تاریخ انتشار
شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۵
کیانی: چین فرا آسیایی بازی کرد
قاسم کیانی درباره عملکرد تیم ‌ملی بسکتبال ایران برابر چین، اظها‌ر کرد: شاید اکثر تیم‌ها در این تورنمنت بازی به بازی پیش رفتند، اما آنچه که من از چین دیدم این بود که فقط به بازی برابر تیم ‌ملی ایران فکر می‌کرد‌ند به همین دلیل تمرکزی روی مسابقات دیگر خود نداشتند و در یک دیدار مثل بازی با کره دچار چالش هم شدند. مطمئنا چین اگر برای بازی با ما برنامه نداشت و بر روی بسکتبالیست‌های ما تمرکز نمی‌کرد مطمئنا شکست می خورد. آنها برابر تیم ‌ملی ایران خوب کار کردند و باید بگویم که واقعا زورمان به چین نرسید. چین برتری خوبی نسبت به ما داشت.

مربی تیم ‌ملی جوانان در سال ۲۰۱۲ در پاسخ به این سوال که برتری چین برابر ایران را در چه چیزی می‌بیند؟ ا‌دا‌مه‌ داد: بزرگترین پوئن چینی‌ها فیزیک و قد بلند بازیکنانشان بود. فیزیک بزرگ بازیکنان چین تا حدی ملی‌پوشان ما را حتی ترسانده بود که باعث شده بود آنها اقدامات پیرامونی نداشته باشند و یا با اعتماد به نفس پایینی شوت بزنند. نکته دیگر این بود که چین نقطه قوت بسکتبال ایران یعنی حامد حدادی را شناسایی کرده و با ارزیابی کامل از او، حامد را کنترل کرد. شما می دیدید که در جریان مسابقه سه بازیکن بلند قامت در کنار حامد حدادی قرار داشتند و اجازه نمی دانند که او کارش را انجام دهد.

او خاطر‌ نشان کرد: این بازیکنان بلند قامت در حمله کار را برای حدادی و دیگر بازیکنان تیم ‌ملی ایران دشوار کردند و دیدیم که در همان ابتدا چند بلاک شات خوب هم انجام دادند. سایز بزرگ آنها جرات بازیکنان شوتزن ما را تحت تاثیر قرار داده بود، چرا که ملی‌پوشانمان هر لحظه فکر می‌کرد‌ند که شوت‌هایشان دفاع می‌شود. به همین دلیل اقدامات پیرامونی ما خیلی کم بود.

کارشناس بسکتبال در پاسخ به این سوال که آیا تمرکز بیش از حد در دفاع قدرت حمله ایران را کم نکرده بود، توضیح داد: با این موضوع موافق نیستم. زور حمله ما همین بود. اگر حمله ما ضعیف شده است پس چرا صمد نیکخواه بهرامی گل می‌زد؟ صمد و پس از آن حامد حدادی در این مسابقه زورشان به حریف رسید، اما زور مابقی بازیکنان نه. باید قبول کنیم که چین بهتر از ما کار کرده است و عملکردش فرا آسیایی بود. به نظرم زور اکثر بازیکنان ما در حمله به تیم ملی چین نرسید. فقط در این مسابقه صمد نیکخواه بهرامی توانست از دفاع حریف عبور کند. به نظر من با توجه به بازیکنان بلند قدی که تیم ملی چین داشت عملکرد حامد حدادی نیز در این بازی راضی کننده بود.

پیشکسوت بسکتبال ایران ا‌دا‌مه‌ داد: اعتقادم بر این است که نتیجه‌ شکست برابر فیلیپین در این تورنمنت را برابر چین دیدیم. اگر ما در برابر تیم ملی فیلیپین شکست نمی خوردیم حداقل این بود که در فینال با تیم ملی چین روبه رو می شدیم. این نکته هم مهم و حائز اهمیت است که بازی ما برابر تیم ملی فیلیپین فرصتی برای آنالیز تیم توسط چینی‌ها بود و آنها مطمئنا به خوبی از این موقعیت استفاده کردند. ما برابر تیم ملی فیلیپین خوب ظاهر نشدیم و در واقعا بد بودیم و من دلیل آن را نمی دانم. احساس می کردم که بازیکنان ما در آن مسابقه آماده نیستند. در کل اگر در فینال به مصاف چین می رفتیم خیلی بهتر می‌شد، با این که اعتقاد دارم باز هم آنها برتری خاصی نسبت به ما داشتند.

کیانی در پاسخ به این سوال که پیش از این بارها گفته می‌شد که بازیکنان جوان ما با تجربه شده‌اند و می‌توانند در لحظات حساس به تیم ملی کمک کنند، آیا آنها توانستند از پس این کار بر آیند یا خیر؟ بیا‌ن‌ کرد: به نظرم باید از بهنام یخچالی بیشتر استفاده می‌شد تا آماده شود و اعتماد به نفس به دست بیاورد. من فکر می‌کردم او را برای چنین مسابقه‌ای حفظ و او را توجیه می‌کرد‌ند چرا که جایگزین خوبی برای آفاق است، اما در این مسابقه متوجه شدم که کادرفنی ما اعتقادی به بهنام یخچالی ندارد و همین موضوع اعتماد به نفس این بازیکن را پایین آورده بود. از سوی دیگر جو و فضای سنگین حاکم بر سالن و برتری فیزیکی تیم چینی‌ها روی اعتماد به نفس بازیکنان جوان ما تاثیر زیادی گذاشته بود. خیلی از ملی‌پوشان ما در این مسابقه با هراس وارد میدان شده بودند و به همین دلیل نتوانستند آن طور که باید در زمین خودنمایی کنند.

کارشناس بسکتبال ایران در ادامه درباره ر‌قا‌بت‌های انتخابی بین قاره‌ای، خاطر‌ نشان کرد: در آن مسابقات حریفان قدرتمندی خواهیم داشت، اما خیلی از آنها از تیمی که برابر ما به میدان آمد قوی‌تر نیستند، پس ما می‌توانیم با آنها ر‌قا‌بت کنیم. شانسمان کم است، اما امید زیادی باید داشته باشیم. این نکته را فراموش نکنیم که فرصت خوبی تا آن مسابقات داریم و می توانیم با بر‌نامه‌ریزی مناسب برای کسب سهمیه المپیک مبارزه کنیم. باور کنید همه آن تیم‌هایی که از قاره‌های مختلف آمد‌ه‌اند فوق‌العاده‌ نیستند. فرانسه و صربستان در جا‌م جها‌نی حریفان ما بودند، مگر برابر آنها بد کار کردیم؟ اکنون زمان داریم و باید از فرصت‌هایمان استفاده کنیم.

او ا‌دا‌مه‌ داد: فدراسیون باید بر‌نامه‌ریزی جدیدی برای لیگ در نظر بگیرد تا تیم ‌ملی در سال آینده فرصت خوبی برای آماده سازی داشته باشد. کارمان در آن مسابقات راحت نیست، ولی باید از این شانس و فرصت استفاده بهینه شود. امیدوارم که آقای باوئرمان حفظ شود و بتواند در این مدت شناخت بیشتری از بسکتبال ایران کسب کرده و با آشنایی بهتر تیم را برای سال آینده آماده کند. قطعا ما برای سال آینده بازیکنانی مثل فرید اصلانی، آرمان زنگنه ، ارسلان کاظمی و افراد دیگری در اختیار داریم که می‌توانند در این زمینه به ما کمک کنند.

کیانی در پایان به عنوان سخنگوی فدراسیون بسکتبال از رسانه‌ها تشکر کرد و گفت: جا دارد از همه رسانه‌ها برای حمایت خوب از بسکتبالیست‌ها تشکر کنم. همچنین تشکر ویژه‌ای دارم از بسکتبالیست‌ نویسان ایران که حمایت بی نظیر و تعصب بسیار زیادی در حمایت از تیم ‌ملی ایران داشتند و بدون حب و بغض و با در نظر گرفتن منافع ملی درباره تیم ‌ملی صحبت کردند. خیلی خوشحال بودم که هیچ کدام از اهالی رسانه حتی حرفی از باخت نمی‌زدند و هر جا که لازم بود از تیم ‌ملی بسکتبال دفاع تمام قد می‌کردند. من از همه بسکتبال نویسان تشکر می‌کنم و فکر نمی‌کنم که هیچ رشته ورزشی دیگری چنین نمایندگانی در رسانه‌ها داشته باشد.
مرجع : ایسنا
کد مطلب : ۶۰۱۰۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.