۰

عربستان 25 سال پیگیر یک جواهر!

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۱۴
ناپدیدشدن یک تاجر وابسته به خانواده سلطنتی عربستان در سال 1989 و گم شدن جواهر 20 میلیون دلاری وی باعث شد مناسبات این کشور با تایلند تنزل پیدا کند و دیپلمات عربستان همچنان تاکید دارد وظیفه اش پیگیری این پرونده است و گرمی مناسبات با بانکوک به درخواست تجدیدنظر در دادگاه بستگی دارد.
عربستان در حالی پس از 25 سال پیگیر پرونده این جواهر و قتل است که به دلیل سوء مدیریت مقامات سعودی در مناسک حج امسال دو فاجعه سقوط جرثقیل و منا اتفاق افتاد و صدها زائر خانه خدا کشته شدند. ریاض نه تنها مسئولیت این دو فاجعه را نپذیرفته، بلکه از مردم ده ها کشور که شهروندان خود را در این مناسک از دست داده اند نیز عذرخواهی نکرده است.
تارنمای روزنامه 'بانکوک پست' روز چهارشنبه نوشت که شاخه زیتون برای عادی شدن مناسبات با عربستان پس از 25 سال بستگی به نتیجه درخواست تجدیدنظر پرونده یک قتل و جواهر بستگی دارد.
دادگاه جنایی تایلند سال گذشته اتهام علیه پنج نفر از جمله یک افسر ارشد پلیس این کشور برای سرقت جواهر 'محمد الروایلی' تاجر وابسته به خانواده سلطنتی عربستان به ارزش 20 میلیون دلار را که به روابط دو کشور لطمه زد، رد کرده بود.
در همین حال رییس اداره سفر عربستان سال گذشته اعلام کرد، شهروندان عربستانی که به تایلند سفر کنند، ممکن است علاوه بر جریمه نقدی 10 هزار ریالی، سه سال از سفر به خارج محروم شوند.
مناسبات عربستان و تایلند سال آینده وارد ششمین دهه برقراری می شود.
'عبدالله محمد الشعیبی' یک دیپلمات عربستان که به تازگی وارد بانکوک شده، گفته است 'ماموریت من برقراری روابط و حل نهایی این مورد در دادگاه است'.
وی گفت: من شگفت زده و متعجب هستم که چرا مقامات تایلندی می توانند مجرمان و قاتلان اتباع انگلیس را پیدا کنند، اما برای ما این توانایی وجود ندارد. تنها راه باقی مانده برای روابط خوب بین دو کشور عدالت است.
ریاض پیگیری قتل تاجر وابسته به خانواده سطنتی را در اولویت برنامه های خود پس از 25 سال قرار داده است، اما تاکنون خود را پاسخگوی هیچکدام از فجایع سال های گذشته در مناسک حج و جان باختن هزاران زائر خانه خدا ندانسته و زیر بار انجام تحقیق هیات های بی طرف نیز نرفته است.
در همین حال دیپلمات دیگر عربستان اما این بار در اسلام آباد بدنبال انتقاد رسانه های پاکستان از مقامات ریاض درپی فاجعه منا، از عملکرد این رسانه ها انتقاد کرده و مدعی شده است این رسانه ها اقدام به بزرگنمایی فاجعه منا می کنند.
'عبدالله الزهرانی' از انتشار اخبار، گزارش ها، مقالات و سرمقاله های متوالی و انعکاس گسترده فاجعه منا از سوی رسانه های مختلف پاکستان، انتقاد کرد و مدعی شد: حادثه هیچگاه خبر نمی کند، اما رسانه های پاکستانی در حال بزرگنمایی این موضوع هستند.
مشخص نیست انعکاس فاجعه ای که بدنبال سوء مدیریت سعودی ها ایجاد شده و صدها کشته داشته بزرگنمایی است یا پیگیری 25 ساله قتل و گم شدن جواهری که 20 میلیون دلار ارزش دارد.
این در حالی است که برخی رسانه های غربی مانند وزنامه اتریشی وینر زایتونگ اتریش عربستان را مسئول فاجعه منا می داند و متهم کردن دیگر کشورها به دخالت در بروز این فاجعه خونین را نوعی فرار به جلو و فرافکنی از سوی مقامات ریاض توصیف کرده است.
مرجع : ایرنا
کد مطلب : ۶۰۵۷۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.