۰

مخالفت با تصویب برجام خسارات غیرقابل جبرانی داشت

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۶
ابوذر ندیمی نماینده لاهیجان در مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری خبرآنلاین گفت:« در دوره بررسی و تصویب برجام در مجلس به شدت تحت فشار بودیم خصوصا زمانی که کمیسیون برجام تشکیل شد. با دشواری هایی روبرو بودیم که با مدیریت و درایت رئیس مجلس و دوستان دیگر علیرغم همه دست اندازها و شبهات و دست کاری ها و نقل قول های کذب این موضوع به تصویب رسید و ما توانستیم به عنوان نمایندگان مردم از دولت حمایت کنیم».

وی ادامه داد:« در گزارش ۲۰ صفحه‌ای کمیسیون برجام که به بررسی راه‌ها و چالش‌های برجام و ارائه پیشنهاداتی پرداخته شده بود در خصوص آژانس و فعالیت‌های آن،‌ رد تحریم‌ها، بعد دفاعی و تروریسم مطالبی آمده بود اما از ابتدا نیز مشخص بود که این گزارش تعیین کننده نیست».

این نماینده مجلس درباره تأثیرات مثبت تصویب و اجرای برجام بر اقتصاد کشور گفت: « در بررسی روند توسعه در هر کشوری، شناخت موانع از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یکی از این دست موانع، مشکلات و چالش ها در ارتباط با تعاملات جهانی هستند».

ندیمی ادامه داد:« کشور ما ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد دلار تبادلات مالی بین المللی دارد و به همان اندازه برگشت این عدد در کشور به صورت کالا، خدمات یا تکنولوژی تاثیر گذار است بنابر این بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار این تبادلات مالی در اقتصاد کشور تاثیر دارد. تفاوتی نمی کند که این تبادلات مختص دولت باشد یا بخش خصوصی. هر نوع تبادل مالی می تواند تبدیل به کالاهای مصرفی یا واردات کالاهای سرمایه ای و واسطه ای و تکنولوژی و فناری شود».

وی افزود: « کشوری مانند ایران باید مراودات خارجی داشته باشد. ما نمی توانیم بدون ارتباط و تعامل با سایر کشورهای دنیا زندگی کنیم. اگر قرار باشد ارتباطات بین المللی خود را محدود و مسدود کنیم، مجبور خواهیم شد نیازهایمان را از راه های غیرقانونی مانند قاچاق و دورزدن قانون و از این دست روش ها که ضرر آن ها قبلا ثابت شده است، تامین کنیم».

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این‌که تاخیر زمانی در وصول درآمدها فرصت‌های ناشی از اجرای سریع پروژه‌ها را از بین می‌برد، گفت:« این‌که گفته شده تاخیر در اجرای برجام به کشور زیان می‌زند، حرف درستی است البته این منظر که هزینه فرصت‌های از دست رفته را می‌پردازیم»

ندیمی در ادامه با اشاره به این‌که به دلیل عدم تحقق درآمدها در بخش مالیات، نفت و ... دولت حق کسری حدود ۵۰ هزار میلیارد تومانی دارد، گفت:« فشارهای اجتماعی تنها بخشی از فشارهایی بود که تأخیر در تصویب و اجرای برجام به دنبال داشت. واقعیت این است که این مسئله علاوه بر فشارهای اجتماعی انواع فشارها را به جامعه وارد می‌کرد، چرا که عدم اجرای برجام به زیان اقتصاد است باید به این نکته توجه شود مردم انتظار دارند با اجرای برجام وضع معیشت و اشتغال بهبود یابد و دیگر شاهد بیکاری در جامعه نباشیم».

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: « موضوع مهم بعدی در ضرورت ارتباطات تجاری و اقتصادی بین المللی، تأثیری است که این تعاملات در کاهش هزینه ها دارد. اگر ما به طور عادی با سایر کشورها ارتباط داشته باشیم بسیاری از هزینه ها مانند حمل و نقل و بیمه و گشایش اعتبار و دریافت وجوه و نقل و انتقال منابع ارزی نیاز به واسطه های متعدد نخواهد داشت و طبیعتا ارزان تر تمام می شود ضمن اینکه مفاسد استفاده از واسطه های مجهول الهویه را هم نخواهیم داشت».

این نماینده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در تشریح مدل رفتاری محلس در قبال برجام گفت:« رفتار ما در مجلس جمهوری اسلامی ایران یک رفتاری عکس‌العملی به رفتار غرب، سازمان ملل و خصوصاً کنگره بود.»

وی افزود:« باید پذیریم که دستاوردهایی در این توافق داشته‌ایم. شاید مسائل خارج از هسته‌ای هنوز باقی باشد اما در بخش هسته‌ای با شرایطی قبلی امکان ادامه کار را نداشتیم و باید به سمت تغییر و بهبود گام برمی داشتیم».

این نماینده مجلس این گونه جمع بندی کرد:« از دو زاویه می توان گفت که ارتباط فعال با اقتصاد جهانی به نفع کشور است؛ بخش اول مربوط به هزینه ها و درآمد ها و بخش دوم هم مدیریت هزینه هاست. به این معنی که به جای یک واحد هزینه لازم نیست گاهی تا ۱۰۰ واحد پرداخت شود».

ندیمی ادامه داد:« کشوری مانند ایران از ظرفیت های منحصر به فرد بسیاری برخوردار است می تواند با مدیریت و ارتباط و تعامل با کشورهای دیگر به چه منافعی دست پیدا می کند. ما در مجلس چند رویکرد را برای به فعلیت رساندن این ظرفیت های بالقوه در روند بررسی و تصویب برجام دنبال می کردیم؛ نخستین رویکرد این بود که ثابت کنیم نظام یک واحد است و ارکان آن از یکدیگر جدا نیستند. بدین معنی که ما در مجلس در نظر داشتیم که وقتی به عنوان قوه قانونگذار قانونی را مصوب می کنیم و قوه مجریه خود را ملزم به اجرای آن می داند، زمانی هم که قوه مجریه هم تصمیم درست و در راستای منافع کشور می گیرد، قوه مقننه باید از او حمایت کند».

وی در تشریح رویکردهای دوم و سوم گفت:« اگر ما رو به آینده تصمیمی گرفتیم انتظاراتی را نیز دنبال خواهیم کرد. ما حتما تعهدات و پیش بینی های مربوط به ان تصمیم گیری ها را دنبال کرده و از دولت مطالبه خواهیم داشت. مورد سوم هم این است که تلاش های مجلس برای تصویب برجام این بود که سیگنال منفی ارسال نشود. به تعبیر دیگر ما در راستای خنثی سازی یا از بین بردن امکان سوءاستفاده برای طرف خارجی اقدام و سعی کردیم با دولت همپوشانی داشته باشیم».

ندیمی اذعان کرد:« در دوره بررسی و تصویب این طرح ما در فضای مجلس به شدت تحت فشار بودیم خصوصا زمانی که کمیسیون برجام تشکیل شد. با دشواری هایی روبرو بودیم که با مدیریت و درایت رئیس مجلس و دوستان دیگر علیرغم همه دست اندازها و شبهات و دست کاری ها و نقل قول های کذب این موضوع به تصویب رسید و ما توانستیم به عنوان نمایندگان مردم از دولت حمایت کنیم».
کد مطلب : ۶۱۲۶۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.