۰

روایت اصغرزاده و پزشکیان از مخالفان برجام

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۵
انجمن اسلامی دانشگاه تبریز پس از هفت سال ممنوعیت فعالیت با برگزاری همایش «ایران پساتوافق» فعالیت خود را از سر گرفت.

به گزارش شرق، در این همایش که در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد ابراهیم اصغرزاده به‌عنوان اولین سخنران درباره وضعیت سیاست داخلی کشور در فضای پس از توافق با بیان اینکه شورای نگهبان در یک جلسه مهم چند روز قبل یکی از مهم‌ترین تصمیم‌گیری‌های نظام را تأیید کرد، گفت: «من نمی‌فهمم چرا یک عده فکر می‌کنند که با گریه و فحش نمی‌شود کار کارشناسی را کنار گذاشت».

توافق هسته‌ای قدم اول است


اصغرزاده در ادامه پس از بیان فرازهایی از اتفاقات ایران پس از انقلاب، به ایران پس از قبول قطع‌نامه ٥٩٨ اشاره کرد و گفت: «در این دوران اجماعی را که درباره جنگ بود به توافق منتقل کردیم و اجازه ندادیم کسی در این مورد حرفی بزند». او در ادامه افزود: «دولت احمدی‌نژاد کشور را شخم زد، وقتی پشت تریبون ایستاد، فکر می‌کرد می‌خواهد دنیا را اداره کند و نمی‌دانست تحریم‌ها چه بلایی سر کشور خواهد آورد و همین روش کشور را به انزوا می‌کشد». او تأکید کرد: «البته نظام قبل از آمدن روحانی تصمیم به مذاکره گرفته بود». اصغرزاده دلیل موفقیت تیم دیپلماسی ایران را استفاده از افراد باتجربه دانست و گفت: «برای مذاکره نباید افراد غیر دیپلمات را فرستاد که منطق صفر و صد دارند، مذاکره محل گفتن مواضع نیست، مواضع را هر روز در تریبون‌ها می‌گویند، مذاکره محل گفتن از منافع است، مذاکره محل بده‌بستان است». او همچنین خطاب به مخالفان توافق هسته‌ای، با بیان اینکه «نفستان از جای گرم بیرون می‌آید» گفت: «اگر شما راست می‌گویید، باید بدانید که با گریه‌کردن کار درست نمی‌شود. پس بگویید که اگر کشور دچار تحریم‌های بیشتر شد مسئولیتش را می‌پذیرید». این نماینده ادوار مجلس به مشکلات اقتصادی کشور اشاره و تأکید کرد: «توافق هسته‌ای قدم اول است و باید اقتصاد ایران به شفافیت برسد و دولت از دستاورد‌های خود دفاع کند.

ما در دوره قبل هم این سؤال را مطرح می‌کردیم که می‌خواهید با این همه هزینه با انرژی هسته‌ای به کجا برسید. اما در جواب ما می‌گفتند شما حق صحبت درباره انرژی هسته‌ای را ندارید». اصغرزاده ادامه داد: «البته گذشت دوره‌ای که آقای احمدی‌نژاد فکر می‌کرد همه را می‌شود داخل یک خُم رنگرزی فرو کرد و همه را یک شکل کرد».

به جای گزارش‌گرفتن، محاکمه می‌کردند

پس از سخنرانی اصغرزاده که با تشویق دانشجویان همراه بود مسعود پزشکیان، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر، پشت تریبون رفت. این نماینده اصلاح‌طلب مجلس که از اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام نیز بوده، در ابتدای سخنان خود با ارائه گزارشی از کمیسیون برجام گفت: «در کمیسیون به‌جای گزارش‌گرفتن محاکمه می‌کردند، وقتی تیم جلیلی می‌آمد سکوت می‌کردند ولی وقتی تیم ظریف می‌آمد می‌گفتند چرا این کار را کردید و چرا نکردید». او با بیان اینکه بعد از این همه سال چندصدکیلو اورانیوم غنی‌شده داریم و با برنامه‌ای که وجود دارد این میزان تنها برای دو سال جوا‌بگو است گفت: «غربی‌ها به ما می‌گویند شما قابل ‌اعتماد نیستید چون این همه سرمایه‌گذاری تنها برای دو سال منطقی نیست». این نماینده مجلس با برشمردن برخی نتایج تحریم‌ها تصریح کرد: «کشورهای اطراف روزانه از میادین مشترک هزارو ٥٠٠ میلیارد تومان از سهم ما برداشت می‌کنند و ما ١٠ سال است برای ٣٠٠ میلیارد تومان نمی‌توانیم راه‌آهن تبریز- میانه را تمام کنیم».

مخالفان توافق نمی‌دانستند پلوتونیوم گاز است یا مایع

در ادامه این جلسه پرسش حضار مطرح شد و در ابتدا سؤالی از اصغرزاده درخصوص دلواپسان و اینکه چه چیزی می‌خواهند پرسیده شد. او در پاسخ به سؤال این دانشجو گفت: «اینکه گفته شود اینها دلسوز نظام هستند شبیه یک شوخی است. اینکه شورای نگهبان هم سریع برجام را پذیرفت به خاطر این بود که جلوی آنجا تحصن نکنند». او ادامه داد: «من امروز فکر می‌کنم کشور تحمل کنش‌های خیابانی را ندارد». همچنین مسعود پزشکیان در پاسخ به سؤالی مبنی بر وجود اختلاف بین رهروان و جبهه پایداری گفت: «آقای لاریجانی به دلیل اینکه در شورای‌عالی امنیت ملی بودند اهمیت قضیه را می‌دانستند و برای همین تلاش می‌کردند. مخالفان برجام هم افراد خاصی بودند که نمی‌دانستند پلوتونیوم مایع است یا گاز، اینها می‌گفتند می‌خواهند پلوتونیوم ما را ببرند، حالا مثلا نبرند چه اتفاقی می‌افتد؟ می‌خواهید چه کار کنید؟» او گفت: این گروه به‌جز خودشان هیچ کسی را قبول ندارند».

رگ گردن


در ادامه یکی از دانشجویان مخالف برجام به‌صورت شفاهی سؤالی از اصغرزاده مطرح کرد و گفت: «با برجام امنیت کشور زیر سؤال خواهد رفت». در هنگام طرح سؤال او، مجری برنامه گفت: خوشحالیم در انجمن اسلامی به شعار زنده‌باد مخالف من اعتقاد وجود دارد و شما می‌توانید سؤالتان را مطرح کنید. طولانی‌شدن سؤال این دانشجو باعث هوکردن او از طرف دانشجویان دیگر شد که پزشکیان در پاسخ به این رفتار گفت: هوکردن کار درستی نیست؛ چه از طرف آنها و چه از طرف ما، همه باید برای تمرین حرف‌زدن و تحمل مخالف تلاش کنیم. اصغرزاده هم در پاسخ به این دانشجوی مخالف برجام گفت: «اگر هشت سال اجازه می‌دادند یک اصلاح‌طلب صحبت کند، این همه مشکلات برای کشور به‌وجود نمی‌آمد. شما که امروز نگران امنیت کشور هستید، وقتی اتفاق‌های مهمی در کشور می‌افتد کجایید؟ نگران نیستید؟ شما امروز در صف اول قرار گرفته‌اید و مخالفت می‌کنید؟ دوستان شما متهم هستند باید نتیجه رفتارهای سال‌های قبل را توضیح دهند نه اینکه اعتراض کنند». نماینده جامعه اسلامی دانشجویان در ادامه به سخن اصغرزاده درباره عربستان در دانشگاه بجنورد اعتراض کرد و گفت: «ما برای کسانی که هم‌وطنانمان را شهید کرده‌‌اند، رگ گردنمان بیرون می‌زند و اعتراض خواهیم کرد». اصغر زاده در پاسخ به او گفت: «خوشحالم رگ گردنتان بیرون می‌زند، ولی من سؤالم این است چرا برای وقایع دیگر رگ گردنتان بیرون نمی‌زند؟ برای بی‌کاران کشور رگ گردنتان بیرون نمی‌زند؟».

در حاشیه

در این برنامه که توسط انجمن اسلامی دانشجویان برگزار شد، برخی چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب حضور داشتند، اما رئیس دانشگاه تبریز در این برنامه شرکت نکرد، دلیل حضور‌نداشتن او بیماری اعلام شد. همچنین حراست دانشگاه اجازه حضور خبرنگاران و عکاسان را به سالن برگزاری نداد، اما در نهایت تعجب، عکاسان یک رسانه خاص به‌راحتی در سالن حق عکاسی داشتند. در این جلسه کلیپ مذاکرات هسته‌ای در سه پرده به نمایش درآمد.
کد مطلب : ۶۱۶۵۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.